ایلام بیدار08:55 - 1399/09/09
قانونی که یک طرفه است؛

یک معاینه و دو ویزیت؛ وقتی حق بیمار نادیده گرفته می شود

پزشکانی هستند که بی تعارف بگوییم طبابت را با تجارت و مال اندوزی و خالی کردن جیب ملت اشتباه گرفته اند که واقعا از گذاشتن واژه مقدس پزشک در کنار نام و نشان آنها باید پرهیز کرد.

گروه اجتماعی ایلام بیدار:: امروزه در بیشتر خانوارهای ما ایرانی ها هزینه درمان بیماریهای مختلف بخشی از مخارج ماهیانه ما را شامل می شود و تورم و تحریم های ظالمانه دست در دست هم ، افزایش قیمت دارو و هزینه های درمانی را بی نصیب نگذاشته است همچنین شرایط کرونایی این روزها نیز باعث شده تا وضعیت اقتصادی مردم با توجه به تعطیلی بسیاری از کسب و کارها به صورت بسیار نا مطلوبی خراب شود.

بی شک نمی توان مقصر این مشکل به وجود آمده را جامعه پزشکی دانست و چه بسا پزشکان متعهدی در کشورمان هستند که با توجه به شرایط وخیم اقتصادی و کرونایی  ملاحظه گر حال بیماران که اغلب با این شرایط ذکر شده می توان فقیر شمرد هستندو جمله این پزشکان بزرگ و فداکار کم نیستند که از جمله می توان به پزشکانی که در عرصه سلامت در حال مبارزه هستند اشاره کرد که گواه این موضوع است، که حتی برخی از این عزیزان جان خود را در راه از دست داده اند.و یا کم نیستند پزشکانی که در دور دست ترین نقاط ایران بدون هیچ گونه چشم داشتی در حال خدمت رسانی هستند.

اما در این بین پزشکانی هستند که بی تعارف بگوییم طبابت را با تجارت و مال اندوزی و خالی کردن جیب ملت اشتباه گرفته اند که واقعا از گذاشتن واژه مقدس پزشک در کنار نام و نشان آنها باید پرهیز کرد.

در همین راستا یکی از بیمارانی که شرایط برای وی به وجود آمده به خبر نگار ما گفت: بنده مدتی است که دچار بیماری گوارشی هستم و چند روز پیش که به پزشک مراجعه کردم به محض ورود به اتاق پزشک یک چکاپ کامل تجویز کردند و مبلغ 63 هزار تومان حق ویزیت پرداخت کردم ولی آزمایش یک هفته به طول انجامید و بعد از دریافت جواب آزمایش دوباره به مطب پزشک مربوطه مراجعه کردم که منشی گفت که باید دوباره حق ویزیت را پرادخت کنید که با مخالفت بنده مواجه شد و حق ویزیت را پرداخت نکردم که سبب درگیری لفظی نیز شد ولی چون هزینه زیادی را جهت آزمایش متقبل شده بودم به اجبار دوباره ویزیت را پرداخت کردم.

اما ماجرا از چه قرار است؟

با توجه به تماسها و پیامهای مکرری از طرف مخاطبین ایلام بیدار مبنی بر پرداخت دو حق ویزیت  به پزشک مربوطه در مراجعه مجدد برای نشان دادن آزمایشی که چند روز به طول می انجامد بر خود واجب دانستیم که پیگیر ماجرا باشیم.

ماجرا از این قرار است که مدتی است در شهر ایلام در حین مراجعه به برخی از متخصصان پزشکی در بدو ورود و بدون هیچ گونه معاینه ایی آزمایش ، سونوگرافی و یا غیره  تجویز می کنند و حتی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم آزمایشگاه مربوطه را معرفی می کنند. و حال اگراز مواردی  که پا را فراتر گذاشته و آزمایشهایی که هیچ ارتباطی با نوع  بیماری ندارد را تجویز می کنند بگذریم در صورتی که بسته به نوع آزمایش چند روز به طول بیانجامد برای دیدن جواب آزمایش مجددا باید حق ویزیت را پرداخت کنند.

حال این پرسش به وجود می اید که ایا این دریافت مجدد حق ویزیت از منظر قانون و وزارت بهداشت مورد تایید هست یا نه؟ این موضوع باعث بدبین شدن بیماران درگیر با این معضل به تمامی جامعه پزشکی شده است و شبهاتی نیز در اذهان عمومی ایجاد شده که تلاش داریم صحت و سقم این ماجرا را بیابیم

حال اگر پاسخ بر قانونی بودن این روند تاکید دارد که باز مطمئن هستیم در صورت قانونی بودن این گونه دریافت حق ویزیت باز هم شامل کلیه بیماران نمی شود،  آیا وزارت بهداشت نباید چگونگی پرداخت حق ویزیت را در اختیار عموم بیماران قرار دهند تا صدای اعتراض آنها نیز بلند نشود و از آن دسته از پزشکانی که قصد سوء استفاده از این وضعیت  بوجود آمده رادارند جلوگیری شود.

اگر پاسخ منفی است آیا واقعا نهادی پاسخگوی این سوال هست یا نه؟یا اصلا توان مقابله با این دست از پزشکان را دارند یا نه؟ نکته ای که وجود دارد این است که حداقل در این شرایط بغرنج اقتصادی و رعایت حال مردم نباید اجازه این گونه اقدامات سودجویانه به برخی از پزشکان داده شود

 

انتهای پیام/ک