ایلام بیدار16:09 - 1399/09/06

رفیق روزهای سخت...

نهادهای اجتماعی و فرهنگی نقش زیادی در پیشبرد اهداف جامعه دارند و در این بین نهاد بسیج در کشور ما یکی از قوی‌ترین و منسجم ترین آنهاست که نقش‌های ماندگاری در حوزه‌های مختلف ایفا کرده است.

دکتر"حمید حیدر پناه"،در یادداشتی تحت عنوان "رفیق روزهای سخت... " نوشت:

نهادهای اجتماعی و فرهنگی نقش زیادی در پیشبرد اهداف جامعه دارند و در این بین نهاد بسیج در کشور ما یکی از قوی‌ترین و منسجم ترین آنهاست که نقش‌های ماندگاری در حوزه‌های مختلف ایفا کرده است.

معمولا برای توصیف بسیج عبارات و صفات  زیادی به کار برده شده که البته هم شایسته و بجا بوده: حماسه‌سازی، سلحشوری، اخلاص، وفاداری، صداقت و پاکی، شجاعت، ایثارگری و...

اما اگر بخواهیم یک توصیف خاص از این نهاد مقدس و‌ بسیجیان به کار ببریم بهتر است بگوییم:

«رفیق روزهای سخت»

همه ما در زندگی‌مان رفقایی داریم که در شرایط مختلف کنارمان هستند، اما آنها که همواره در لحظات خاص و روزهای سخت کنارمان هستند را وفادارتر می دانیم و بیشتر دوست‌شان داریم!!

نگاهی به عملکرد و حضور بسیج در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی نشان می دهد که این نهاد مقدس، بیشتر رفیق روزهای سخت انقلاب بوده است، چه در سالهای دفاع مقدس که جانانه جنگیدند و شهدای بسیاری تقدیم کردند و بعد در سالهای پس از جنگ که تا میانه‌های دهه هفتاد ردپایی از منافقین خصوصا در مرزهای غربی مانده بود، از امنیت کشور پاسداری می کردند، در دوران سازندگی و بعد از آن هرجا چالشی بود کمک‌یار دولت‌ها و حافظ نظام بودند.

همیاری در مبارزه با مواد مخدر، امنیت مرزها، مبارزه با تروریسم، جنگ‌نرم، مشارکت در امور خیرخواهانه و محرومیت‌زدایی، حضور در تیم‌های داوطلبانه پزشکی و درمان مردم مناطق محروم روستایی و عشایری و...

آنها حتی از مرزها هم فراتر رفتند و در جبهه مقابله با داعش و دفاع از حرم‌های اهل بیت هم جانفشانی کردند.

یکی دیگر از عرصه های مهم حضور بسیج در روزهای سخت، مشارکت فعال در امداد و کمک‌رسانی حوادث و بحران‌های طبیعی مانند: سیل و زلزله بوده که همپای سازمان‌های امدادی به یاری آسیب‌دیدگان  می پرداختند و تا امروز که در جبهه مقابله با ویروس کرونا هستیم بازهم شاهد خروش این نهاد مردمی و همیاری این رفیق روزهای سخت هستیم.

هم در زمینه کمک رسانی به آسیب دیدگان و جمع آوری و توزیع کمک‌های مومنانه، راه‌اندازی کارگاههای تولید ماسک و اقلام بهداشتی و هم در حوزه کمک به کادر درمان...

اگر چه تا دهه‌های گذشته نماد بسیج بیشتر لباس خاکی‌ و اسلحه و میدان رزم بود، اما امروز علاوه بر آمادگی در این حوزه‌ها، شاهد شکل‌گیری حلقه‌های مختلف این نهاد در عرصه‌های گوناگون علمی، فناوری و فرهنگی هم هستیم.

امروزه شاهد تلاش بسیجیان در راستای رسیدن به دستاوردهای علمی هستیم و بسیاری از نخبگان و چهره‌های دانشگاهی در مسیر فتح قله‌های دانش روز مشغول فعالیت جهادی در آزمایشگاه، کارگاه و محافل علمی هستند که تاکنون هم موفقیت‌های بسیاری کسب کرده و بدون شک در آینده گام‌های ارزنده‌تری خواهند برداشت.

در گرامی‌داشت هفته بسیج باید یاد کنیم از همه‌ی شهدای بسیجی چه در دوران دفاع‌مقدس و چه سال‌های پس از جنگ  و به صورت ویژه یاد و خاطره یکی از اسطوره‌های ماندگار، رفیق روزهای سخت انقلاب بسیجی شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی بداریم که برای فتح قله‌های افتخار لحظه‌ای از پای ننشست و بدون شک این راه ادامه دارد...

انتهای پیام/ک