ایلام بیدار09:36 - 1399/09/01

دانشمندان استرالیایی در عرض چند دقیقه دو نوع الماس ساختند

دانشمندان استرالیایی توانستند در عرض چند دقیقه دو نوع الماس را در آزمایشگاه و در دمای اتاق بسازند.

به گزارشايلام بيدار، به نقل از تِک اکسپلور تیمی از دانشمندان، از جمله از دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه RMIT فقط در عرض چند دقیقه دو نوع الماس را در آزمایشگاه و در دمای اتاق ساختند. این دو نوع الماس  یکی شبیه به الماس‌های تزئینی زیورآلات و نوع دیگری از الماس به نام لونسدالیت است که در طبیعت در محل برخورد شهاب سنگ یافت می‌شود.

 

جودی بردبی، پروفسور دانشگاه ملی استرالیا گفت: آزمایش ساخت الماس در عرض چند دقیقه در آزمایشگاه و در دمای اتاق از قانون طبیعت سرپیچی کرده است، زیرا روند ساخت الماس معمولاً به میلیارد‌ها سال، فشار زیاد و دمای بسیار بالایی نیاز دارد.

 

این محقق ادامه داد: این کشف جدید و غیر منتظره نشان می‌دهد که هر دو الماس لونسدالیت و معمولی نیز فقط با اعمال فشار‌های بالا اما در دمای معمولی اتاق نیز می‌تواند تشکیل شوند.

 

بردبی گفت: پیچ و تاب در داستان نحوه اعمال فشار ماست. علاوه بر فشار‌های بسیار زیاد، اجازه می‌دهیم کربن چیزی به نام "برش" را تجربه کند. ما فکر می‌کنیم که این اجازه می‌دهد تا اتم‌های کربن به جای خود حرکت کرده و به الماس تبدیل شوند.

 

با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته میکروسکوپ الکترونی، دانشمندان می‌توانند برش‌های جامد و دست نخورده‌ای را از نمونه‌های آزمایشی گرفته و عکس‌هایی از نحوه تشکیل دو نوع الماس تهیه کنند.

 

دوگل مک کلاخ، محقق اصلی، گفت: دیدن رگه‌های کوچک لونسدالیت و الماس معمولی با میکروسکوپ برای اولین بار بسیار شگفت انگیز بود و به ما کمک می‌کند تا نحوه شکل گیری آن‌ها را بفهمیم.

 

بردبی درباره الماس لونسدالیت توضیح داد: ایجاد این الماس بسیار نادر است و به ندرت دیده می‌شود اما بسیار پرکاربرد است و برای اهداف کاربردی بلند مدت مناسب است.

 

همچنین این دانشمندان درباره تجربه خود گفتند دستیابی به دو نوع الماس در دمای اتاق برای اولین بار در آزمایشگاه بسیار هیجان انگیز است و ما از این اتفاق خوشحال هستیم.

انتهای پیام/ک