ایلام بیدار08:51 - 1399/08/26

1100 کامیون سیب زمینی مانده در گمرک

در حالی که هنوز مدت زیادی از امحا مقادیر زیادی گوجه فرنگی صادراتی به علت عدم برنامه ریزی در مرز نگذشته است که شنیده می شود بیش از 1100 کامیون سیب زمینی صادراتی از هفته گذشته تاکنون در صف انتظار عبور از گمرکات کشور هستند.

به گزارشايلام بيدار، بر اساس اعلام دولت عراق از فردا 26 آبان 99 ممنوعیت فصلی واردات سیب زمینی به عراق برداشته می‌شود و به عبارتی صادرات این محصول کشاورزی به عراق از سر گرفته می‌شود.

به دنبال انتشار این خبر،  تعداد زیادی کامیون حمل بار صادراتی سیب زمینی از هفته گذشته راهی مرز پرویز خان شده اند، بطوریکه بر اساس اطلاعات واصله از گمرک پرویزخان از روز دوشنبه هفته گذشته یعنی دقیقا یک هفته قبل از آغاز واردات مجدد سیب زمینی به عراق،  روزانه تعداد زیادی کامیون حمل بار سیب زمینی وارد مرز پرویز خان می شوند تا جایی تا کنون حدود  1100 کامیون سیب زمینی به مرز وارد شده و  در انتظار دریافت مجوز و ورود به گمرک برای انتقال بار سیب زمینی به کشور عراق هستند. 

گفتنی است پیرو اقدام زودهنگام صادرکنندگان برای ارسال سیب زمینی به مرز  و با تجمع کامیون‌ها بیش از ظرفیت  گمرک و همچنین محدودیت در واردات این کالا به عراق بیم آن می‌رود تا سیب زمینی‌های در صف انتظار صادرات به دنبال افت کیفیت به سرنوشت گوجه فرنگی‌های صادراتی به عراق مبتلا شوند و صادرکنندگان و دارندگان این بارهای صادراتی مجبور به امحا آن شوند و به این ترتیب متحمل ضرور و زیان ناشی از این بی برنامگی صادراتی شوند.  

* قصه واقعی امحا گوجه فرنگی صادراتی به عراق

این گزارش می‌افزاید، یک مقام مسؤول در گمرک پرویزخان در رابطه با وضعیت تجمع کامیون‌های صادراتی حمل سیب زمینی گفت: قصه واقعی اخبار امحاء و فاسد شدن گوجه‌فرنگی‌ها، حمل بیش از 1100 کامیون ظرف سه روز قبل از کاهش تعرفه واردات از طرف عراق آن هم با کامیون‌های معمولی بود، در حالی که ظرفیت پذیرش طرف  عراقی 70 کامیون در روز است و ماندگاری کالا در مرز به وسیله دلالان و واسطه‌ها و شیوه میدان‌باری صادرات تره‌بار باعث افت کیفیت و برگشت کالا شد.

* تحریک کشاورزان به ارسال زودتر از موعد رسمی آغاز واردات برای ارسال بار صادراتی به مرز

این مقام مسؤول در گمرک پرویزخان بیان داشت: از روز دوشنبه هفته گذشته و قبل از مورخ 26 آبان 99 که موعد رسمی آغاز واردات سیب زمینی  به عراق است، دوباره شروع به حمل سیب زمینی بیش از 200 کامیون در روز به مرز و گمرکات کرده‌اند تا سود بالای اولیه محموله‌های سیب زمینی نصیب واسطه‌ها شود.

وی بیان داشت: باید به فکری حق العمل‌کاری مرزی کرد که تماس می‌گیرند و کشاورزان بی خبر را به ارسال زودتر از موعد بار صادراتی به مرز تحریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

این مقام مسؤول گفت: باید اظهار بار در گمرکات مرزی برای سایر استان‌ها ممنوع شود و با گمرکات استان‌ها برای قبول محموله‌ها هماهنگی شود.

* در تجمع بارهای صادراتی محصولات کشاورزی پای دلالان در میان است

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در باره دلایل بروز چنین اتفاقاتی برای محموله‌های صادراتی و تجمع  زیاد کامیون‌های حمل بار صادراتی محصولات کشاورزی، گفت: بر اساس سیاست‌های کشور عراق واردات برخی محصولات برای مدتی ممنوع و یا آزاد می‌شود، بنابراین به محض این که واردات یک کالای کشاورزی از سوی دولت عراق آزاد اعلام می‌شود، دلالان، واسطه‌ها و  حق العمل‌ کاران با اطلاع‌رسانی به کشاورزان از آنها می‌خواهند تا محموله‌های صادراتی خود را هر چه زودتر برای کسب سود بیشتر به مرز ارسال کنند.

عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت:  از آنجا که در آغازین روزهای صادرات یک محصول به دلیل نیاز بازار  کشور مقصد ، قیمت آن محصول بیشتر است و قیمت محصولات صادراتی اختلاف قابل توجهی با قیمت عرضه محصول در داخل کشور دارد،  لذا حق العمل‌کاران و واسطه‌ها، کشاورزان را ترغیب و به عبارتی تحریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا با ارسال سریع و پیش از موعد بارهای صادراتی به مرز از سود بیشتری بهره‌مند شوند.

وی افزود: این درحالی است  که این اقدام موجب تجمع کامیون‌های صادراتی در مرز می‌شود و با توجه به محدودیت‌هایی که برای عبور کامیون‌ها به لحاظ تعداد وجود دارد، بسیاری از این کامیون‌های حمل بار در مرز معطل در صف می‌مانند و به علت شرایط نامساعد نگهداری محصولات کشاورزی، بخشی از این بارها از بین می‌رود و یا این که در نهایت دارنده محصول مجبور به عودت بار به مبدأ می‌شود.

وی افزود: به هر حال قرنطینه گیاهی دو کشور ایران و عراق اجازه ورود هر نوع کالایی را برای صادرات و واردات نمی‌دهند و بارهای صادراتی باید از  کیفیت لازم برخوردار باشد. در حالی که به علت شرایط نامناسب نگهداری محصولات کشاورزی صادراتی در کامیون‌ها، ممکن است محصول صادراتی با افت کیفیت مواجه شود و اجازه ورود به کشور مقصد را نیابد که این امر قطعا موجب ضرر و زیان به صادرکننده خواهد شد.

حسینی با اشاره به امحاء گوجه فرنگی‌های صادراتی بیان داشت: در مورد گوجه فرنگی‌های صادراتی که حدود دو ماه پیش  در مرز امحاء شد نیز دقیقا چنین اتفاقاتی رخ داد که با تجمع تعداد زیادی کامیون حمل بار گوجه فرنگی و نابسامانی‌های پیش آمده در مرز،  بخش قابل توجهی از این محصولات صادراتی اجازه صادرات نیافت و لذا بخش قابل توجهی از این محصولات صادراتی براثر افت کیفیت از بین رفت و در نهایت دارندگان آن  محصولات مجبور به امحاء بارهای صادراتی گوجه فرنگی شدند.

* تجمع 1100 کامیونی حمل سیب زمینی صادراتی در مرز پرویزخان

عضو هیأت مدیره اتاق مشترک و عراق بیان داشت: تا امروز حدود 1100 کامیون حمل بار سیب زمینی وارد مرز پرویزخان شده است و این تجمع در حالی است که ورود کامیون صادراتی به عراق محدود و ظرفیت گمرک برای عبور کامیون‌های صادراتی محدود است.

وی افزود: به عنوان مثال اگر روزانه 500 کامیون حمل بار اجازه عبور از گمرک را می‌یابند، تنها 100  کامیون از این 500 کامیون میوه و تره‌بار است و از این تعداد نیز بخشی به کامیون‌های سیب زمینی اختصاص می‌یابد، بنابراین به هیچ عنوان امکان عبور روزانه 200 یا 300 کامیون سیب زمینی از گمرک وجود ندارد.

حسینی گفت: سود حاصل از تجارت میوه و تره‌بار باعث می‌شود که همه صادرکنندگان در رقابتی بدون برنامه اقدام به صادرات محصولات کشاورزی کنند در حالی  که این عدم برنامه ریزی گاهی به جای سود به آنها ضرر و زیان هنگفتی وارد می‌کند.

*  تبدیل گمرکات کشور به میادین میوه و تره بار حاصل تجارت سنتی است

وی افزود: با این شرایط گمرکات کشور تبدیل به میادین میوه و تره‌بار شده‌اند در حالی که در هیچ جای دنیا به این شکل نیست که در گمرک اجازه خرید و فروش کالا داده شود.

عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران اظهار داشت: اجناس ایرانی مخصوصا میوه و تره‌بار صادراتی بدون برنامه ریزی به مرز ارسال می‌‌شود و در آ‌نجا تجار عراقی که کارت تردد دارند و به عبارتی اجازه ورود به ترمینال گمرک ایران را دارند، محصولات ایرانی را خریداری و پس از انتقال بار از کامیون ایرانی به کامیون عراقی راهی کشور عراق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

حسینی بیان داشت:‌ البته کالاهای صادراتی باید وارد ترمینال گمرک شود تا قابلیت معامله پیدا کند. بنابراین از آنجا که واردات سیب زمینی به کشور عراق از فردا 26 آبان آغاز می‌شود، هنوز هیچ کامیونی از گمرک عبور نکرده و شرایط معامله نیز نیافته است، لذا تمامی کامیون‌های حمل بار سیب زمینی هم اکنون در صف انتظار برای ورود به گمرک قرار دارند.

وی افزود: شرایط پیش آمده ناهماهنگی برای صادرات محصولات کشاورزی منجر به ضرر و زیان صادرکننده می‌شود و به علت حجم زیاد کالای صادراتی که بیش از ظرفیت ورود به کشور عراق است، بخشی از این کالاها در مرز بلاتکلیف می‌ماند و در نهایت نیز از بین می رود.

عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران تصریح کرد: برای جلوگیری از بروز این اتفاقات باید هماهنگی بین پایانه‌های وزارت راه، گمرک، سازمان توسعه تجارت وجود داشته باشد تا با اطلاع‌رسانی دقیق و بر اساس نیاز کشور مقصد، بارگیری کالا انجام شود.

حسینی اضافه کرد: ضمن این که امکان اظهار کالا در گمرک ممنوع شود و کالاهای صادراتی به خصوص محصولات کشاورزی قبل از ارسال به گمرک، در گمرک استان مبدأ اظهار شود.

وی ادامه داد: البته این ناهماهنگی‌ها در ارسال کالا فقط مربوط به محصولات سیب زمینی و گوجه فرنگی نیست و در مورد سایر محصولات کشاورزی و میوه و تره‌بار صادراتی چنین ناهماهنگی‌هایی هر روز در مرزها مشاهده می‌شود و پیرو این ناهماهنگی‌ها بخش قابل توجهی از محصولات صادراتی ما از بین می‌رود.

عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران با اشاره به شکل گیری شیوه صادرات سنتی به عراق گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر این شیوه تجارت با عراق شکل گرفته به طوری که نه قابل اصلاح است و نه انگیزه‌ای برای اصلاح آن وجود دارد.

* هشدار به صادرکنندگان سیب زمینی

به گزارش فارس، کیوان کاشفی عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران پیش از این به صادرکنندگان سیب زمینی هشدار داده بود از ارسال زودتر از موعد کامیون‌های سیب زمینی به مرز خودداری کنند.

وی در این ارتباط گفته بود: ارسال بار بیش از حد مجاز به مرز به طور قطع امکان صادرات نخواهد داشت، زیرا نه طرف عراقی  بیش از سهمیه مجاز را می‌پذیرد و نه گمرک ایران بدون هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه و اتاق بازرگانی بارهای صادراتی را اظهار خواهد کرد.

انتهای پیام/ک