ایلام بیدار07:53 - 1399/08/07

هدف اصلی پیام های رسانه ای اقناع مخاطب است/با یادگیری سواد رسانه خود را در مقابل رسانه ها واکسینه کنیم

دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی در استان ایلام گفت:نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی بسیج در گام اول سواد رسانه ای را به عنوان مبنا و آغاز کار پذیرفته اما تلاش دارد تا علاوه بر بستر سازی برای گسترش سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی به عنوان یکی از راهکارهای مبارزه با آسیب های رسانه و فضای مجازی دیگر راهکارهای تربیت کاربر فضای مجازی در حد وسع اندیشیده و اقدامات لازم را به عمل آورد.

به گزارشايلام بيدار، «ناهید نظری» دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی در استان ایلام ، با تبیین ضرورت فراگیری مهارت سواد رسانه ای برای آحاد جامعه اظهار داشت:  امروزه کاربرد و مصرف رسانه های شبکه های اجتماعی بخش جدایی ناپذیر زندگی روزمره و تجربه هر روزه افراد شده است.

وی با بیان اینکه به منزله یک روند جهانی؛ کاربران ایرانی نیز از طریق رایانه و تلفن همراه و تبلت دست کم عضو یکی از  رسانه‌های اجتماعی آنلاین یا موبایلی هستند و از طریق آن پلت‌فرم به تعامل با دیگران می پردازند، تصریح کرد:  رسانه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه بیش از پیش در حال گسترش هستند و تمامی افرادی که به تلفن همراه هوشمند دسترسی دارند روزانه با انبوهی از پیام‌های رسانه‌ای  مواجه اند که  اکثرا نیز با هدف اقناع مخاطب تولید می شوند.

دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی در استان ایلام، خاطرنشان کرد:  رسانه‌های اجتماعی امروزه مهمترین ابزارهای ارتباطی محسوب می‌شود و بخش‌های مهمی از زندگی فردی و اجتماعی ما به این رسانه ها گره خورده است، امروز ۱۰ سال پیش نیست که رسانه‌ها بخشی از دنیای ما باشند بلکه زندگی ما بخشی از دنیای رسانه ها شده است و به همین دلیل است که باید مهارت و سواد مقابله با رسانه ها را بیاموزیم.
نظری تاکید کرد:  اگر در این فضا سواد رسانه ای نداشته باشیم ملعبه دست تولیدکنندگان رسانه‌ای خواهیم شد و تولیدکنندگان پیام‌های رسانه‌ای هستند که ما را به سمتی که خود می‌خواهند می‌برند. 
وی با تاکید بر مخاطب فعال بودن در این عرصه،  بیان داشت:  باید با فراگیری مهارت استفاده و تحلیل پیام‌های رسانه‌ای و توانایی درک انتقالی آنها رژیم مصرف درست رسانه ای داشته و خود را در مقابل رسانه ها واکسینه کنیم.
نظری در ادامه ضمن تشریح اهداف نهضت نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی(نسرا) در استان ایلام، تشریح کرد: این نهضت در راستای آگاهی‌بخشی به عموم مردم در استفاده موثر و فعالانه از رسانه قدم برمی دارد  و ضمن فرهنگ سازی، استفاده صحیح از رسانه را فارغ از نگاه‌های نادرست خوشبینانه یابدبینانه نیاز جدی جامعه دانسته و  خود را موظف می‌داند تا بار این امر را به دوش گرفته و نقش یاری گرانه در کنار مردم داشته باشد.
دبیر نهضت سواد رسانه ای استان ایلام،  اضافه کرد:  نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی بسیج در گام اول سواد رسانه ای را به عنوان مبنا و آغاز کار پذیرفته اما تلاش دارد تا علاوه بر بستر سازی برای گسترش سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی به عنوان یکی از راهکارهای مبارزه با آسیب های رسانه و فضای مجازی دیگر راهکارهای تربیت کاربر فضای مجازی در حد وسع اندیشیده و اقدامات لازم را به عمل آورد.
وی گفت:  از این رو این نهضت در ابتدا به تربیت مدرس سواد رسانه‌ای و فضای مجازی مبادرت کرده و سپس از طریق تزریق این مدرسان به بستر های آموزشی موجود و در حال ایجاد توسعه می یابد.
نظری با تبیین اقدامات این نهضت در استان ایلام تصریح کرد:  نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی با عضویت اساتید و دانش‌پژوهان دانشگاهی و حوزوی دارای سابقه تدریس و توانمند در عرصه تبلیغ و ترویج گفتمان سواد فضای مجازی با هدف شناسایی و سازماندهی فعالان این عرصه، پشتیبانی ایجاد زمینه هم اندیشی و هم افزایی میان مدرسان و به کارگیری موثر آنان به عنوان یک مجموعه مردم نهاد تلاش میکند  با استفاده از ظرفیت بسیجیان شبکه نخبگانی کارا و فعالی را در استان ایلام شکل دهد.
وی افزود:  نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی در استان ایلام با استفاده از ظرفیت بیش از ۶۰ مدرس سواد رسانه که آموزش های تخصصی را بصورت متمرکز گذرانده اند،  اقدام به برگزاری دوره های آموزشی و کلاس های مستمر سواد رسانه ای ماهانه بیش از ۳۰ کلاس حضوری و مجازی در همه شهرستانها نموده است.
نظری اضافه کرد: تهیه و تولید محتوای آموزشی، پرده نگار تخصصی سواد رسانه،  جزوه،  خلاصه کتاب، موشن گرافی و پادکست، ایجاد، اداره و به روز رسانی مستمر کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرام نسرای استان ایلام از دیگر فعالیت‌های تربیت و آموزش بسیج در راستای نهضت سواد رسانه‌ای در استان ایلام می باشد.