ایلام بیدار10:17 - 1399/08/06
دور زدن قانون به بهانه بخش خصوصی؟

سرنوشت حمایت 50 میلیارد ریالی از اتحادیه مرغداران؛ وام قرض الحسنه ای که 24 درصد شد

حمایت 50 میلیارد ریالی دولت در قالب تشکیلات به اتحادیه پرداخت شده اما در حین انجام کار این تسهیلات در قالب بخش تقریبا خصوصی ارائه و پرداخت شده است.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::در ادامه بررسی مسائل و مشکلات کمبود و افزایش قیمت مرغ بعنوان یکی از خواسته ها و دغدغه های مهم مردم بر آن شدیم تا دلایل دیگر این مشکل را بررسی کنیم.

در گزارش قبلی با عنوان "کمبود مرغ در سایه افزایش چندبرابری قیمت/ واردات در منبع تولید گوشت همخوانی ندارد"، به بررسی یکسری موضوعات در این حیطه پرداختیم.

مسئولان علت کمبود مرغ در ایلام را عدم تحویل به‌موقع مرغ توسط مرغداران به کشتارگاه عنوان کردند اما به گفته مرغداران،کشتارگاه همیشه مرغداران را در تنگنا گذاشته و با نازلترین قیمت اقدام به خرید مرغ زنده می کنند ولی موقع توزیع و فروش در بازار قیمت به دو برابر و یا حتی سه برابر عرضه می کنند.

در این گزارش همچنین براساس پیگیری های ایلام بیدار مشخص شد، برخی از مرغداران به دلیل به صرفه نبودن و همچنین فروش اجباری به پایین ترین قیمت کشتارگاه اقدام به تعطیلی مرغداری کرده اند.

ماجرای حمایت 50 میلیارد ریالی از اتحادیه مرغداران

اما موضوع دیگری که در این گزارش می خواهیم به ان بپردازیم ماجرای حمایت 50 میلیارد ریالی از اتحادیه مرغداران است که به صورت قرض الحسنه تخصیص داده شده است.

اواخر سال 96 که داستان دنباله دار مرغ در جریان بود، نشستی با حضور استاندار ایلام با نمایندگان اتحادیه مرغداران و تعدادی از مدیران استانی مرتبط با صنعت تولید مرغ برگزار شد، در این نشست یکسری مصوبات در نظر گرفته شد؛ استاندار ایلام در این نشست گفت: ایلام یکی از استان های پیشرو در زمینه تولید مرغ در کشور است که تولید سالانه ۵۱ هزار تن مرغ در استان نشانگر این امر است.

وی با اشاره به اینکه زنجیره تولید مرغ در استان باید تکمیل شود، اظهار کرد: ۵۰ میلیارد ریال در قالب اسناد خزانه یکساله و دوساله جهت خرید یا احداث کشتارگاه مرغ به صندوق حمایت از تولیدات بخش کشاورزی اختصاص می یابد.

طفره اتحادیه و شرکت های تعاونی از کمک 50 میلیارد ریالی

برحسب رایزنی هایی که اتحادیه مرغداران در زمان وقت انجام داد و براساس مساعدت استاندار و ستاد تنطیم بازار تسهیلات چهار درصدی از اداره کار به مبلغ 50 میلیارد ریال جهت خرید کشتارگاه اتحادیه قرار بگیرد.

این موضوع نهایتا با پیگیری مسئولان استانداری مصوب شد و قابلیت اجرایی پیدا کرد، بعد از خرید یکسری اتفاقات رخ داد، خود اتحادیه 16 زیرمجموع شرکت تعاونی دارد.

در قبل مطرح شد که این کشتارگاه برای اتحادیه مرغداران خرید شود در حین انجام این کار یک مجمعی تشکیل شد و شرکت های تعاونی اعلام کردند خواستار این کار نیستند، این در حالی بود که تسهیلات پرداخت شده بود، بعد از ارائه تسهیلات و خرید کشتارگاه اعلام شد که به این کشتارگاه نیازی ندارند.

بانی کشتارگاه و مجوز صدور کشتارگاه از پیگیری امورات مجوز گرفته تا تأسیس و بهره برداری سازمان صمت بوده است، نهایتا بعد از یکسری امورات، جلساتی برگزار شد که باید تعیین تکلیف شود.

اعضای هیئت مدیره مرغداران مصوب کردند و از میان خودشان امورات پیگیری شد، و کارهای لازم را برای تغییر انتقال به دلیل اینکه بصورت شرکتی بوده به نام چند نفر انجام گرفت و نهایتا ماهیت کشتارگاه در بحث اتحادیه به بخش خصوصی تبدیل شد، در واقع اکنون به یک تشکل خصوصی تبدیل شده تا تعاونی و اتحادیه.

وام قرض الحسنه به 24 درصد

حال سوال اینجاست چرا و به چه علت تسهیلات در قالب اتحادیه پرداخته شده اما در حین انجام کار این تسهیلات در قالب بخش خصوصی ارائه شده است؟ هر چند هم صورت جلسات این تصمیمات قانونی و براساس مصوبات هم بوده باشد هم از اصل دارای مشکل است چرا که این تسهیلات در ابتدا در قالب تشکل و تعاونی پرداخت شده و در وسط ماجرا به شکل تقریبا خصوصی ادامه پیدا کرده است.

براساس پیگیری های خبرنگارایلام بیدارتسهیلات قرض الحسنه ای که به این منظور داده شده بعلت ناتوانی در پرداخت از چهار درصد به 24 درصد رسیده است، اگر چه در حال رایزنی برای عقد قرارداد 18 درصد هستند.

شرایط پیش آمده و برخی عوامل دیگر از جمله سوء مدیریت باعث شده تا مرغ در روزهای گذشته نایاب و اگر چه بعد از گذشت چند روز این مشکل تا حدودی برطرف شده و این در حالی است که 70 درصد تولید مرغ استان مازاد بر مصرف داخلی است.

آنچه ضروری به نظر می رسد با توجه به افزایش قیمت مرغ باید مسائل و موضوعات مربوط به آن توسط دستگاه های ذیربط و حتی مراجع قانونی و قضایی روزانه و لحظه ای پیگیری شود تا دود ناشی از آن به چشم مردم نرود.

 

انتهای پیام/س