ایلام بیدار07:54 - 1399/08/06

انیمیشن هایی که غمگین به پایان می‌رسند

راجر ایبرت از شیکاگو سان-تایمز از «مدفن کرم‌های شب‌تاب» به عنوان یکی از بهترین و قوی‌ترین فیلم‌های ضدجنگ در طول تاریخ یاد می‌کند و در سال ۲۰۰۰ آن را در فهرست بهترین فیلم‌هایش جای داد.

به گزارشايلام بيدار، درحالی که معمولا انیمیشن‌ها را با دنیاهای رنگارنگ، شخصیت‌های شاد و بازیگوش و آهنگ‌های دل‌نشین آن‌ها می‌شناسیم، می‌توانند در عین حال سرشار از احساسات عمیق و حتی غم‌انگیز نیز باشند.

متأسفانه از همان ابتدا تصور می‌شد که انیمیشن‌ها مخصوص کودکان هستند، از همین رو مخاطبان بعضا تصور می‌کردند که هدف اصلی و نهایی فیلم‌های انیمیشنی برای تفریح و سرگرم‌کردن کودکان است و در نتیجه بُعد هنری آن را نادیده می‌گرفتند یا به اندازه فیلم‌های سینمایی برای آن ارزش یکسان قائل نمی‌شدند.

 

گاها شاهد آن بودیم که شخصیت‌های قدرتمند یک داستان یا روایت شگفت‌انگیز آن در قالب اتمسفر کودکانه‌اش گم می‌شد و ارزش اصلی آن از دید مخاطب پنهان می‌ماند. خوشبختانه این دیدگاه به مرور زمان از بین رفت و به لطف استودیوهای انیمیشن‌سازی مانند پیکسار و جیبوری ثابت شد که انیمیشن‌ها هم به اندازه آثار سینمایی قابل احترام و تحسین هستند.

 

برخی از این انیمیشن‌ها با موضوعات عمیق و جالب توجه از فضای کارتون‌گونه خارج و باعث شدند مخاطبان ارتباط نزدیکی با آن‌ها برقرار کنند. بعضی از آن‌ها آنقدر غم‌انگیز و تلخ‌اند که حتی اشک بیننده را درآورده و او را به فکر وا می‌دارد.

 

در لیست زیر غم‌انگیزترین انیمیشن‌های چند دهه اخیر مورد ارزیابی قرار گرفته است.

 

۱۰. (۲۰۱۲) Frankenweenie – فرنکن‌وینی

 

فرنکن‌وینی انیمیشنی سه‌بعدی و سیاه و سفید به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی برتون است که به روش استاپ موشن ساخته‌شده‌. این انیمیشن بازسازی فیلم کوتاه فرنکن‌وینی است که برتون در سال ۱۹۸۴ ساخته بود.

این فیلم داستان پسر جوانی (به‌نام ویکتور) را دنبال می‌کند که قصد دارد پس از مرگ سگش، اسپارکی، با استفاده از قدرت علم او را به زندگی برگرداند. ویکتور سعی‌می‌کند تا این ساخته‌اش را پنهان نگه دارد اما اسپارکی بیرون می‌رود و باعث خرابکاری و بی نظمی در شهر می‌شود.

اگرچه که امیدواری و نشاط موضوع کلی فیلم را تشکیل می‌دهد اما خب در نهایت به نوعی اندوه و دلشکستگی عمیق می‌رسیم؛ کسانی که در ایام کودکی سگ یا گربه‌شان را از دست داده‌اند به خوبی این حس را درک می‌کنند.

 

 

۹. (۱۹۹۷) Princess Mononoke – شاهزاده مونونوکه

 

شاهزاده مونونوکه جزو اولین محصولات استودیو جیبلی و از آثار فیلمساز بزرگ انیمه هایائو میازاکی به شمار می‌رود که توانسته جوایز بسیاری را در فستیوال‌های متعددی از آن خود کند.

در این انیمه زیبا شاهد پیشرفت‌های فوق‌العاده تکنولوژی برای بشر و ارتباط جدانشدنی آن با طبیعت، حیوانات و خداوندی که آن‌ها را خلق کرده هستیم. داستان فیلم هم درباره دلاوری جوان به نام آشیتاکا است که درگیر نبردی میان ایزدان جنگل و انسان‌هایی می‌شود که خواهان استفاده از قدرت‌ها و منابع آن‌ها هستند.

این انیمیشن هم پایان تلخ و شیرینی دارد که احساسات بیننده را برمی‌انگیزد و موسیقی جو هیسایشی حتی آن را تأثیرگذارتر هم کرده است.

 

 

۸. (۲۰۱۳) When The Wind Blows – وقتی باد می‌وزد

 

این انیمیشن فضای نسبتا تیره و تلخی دارد، به‌ویژه برای آن دسته از بریتانیایی‌هایی که خارج از وطن زندگی می‌کنند.

عنوان When The Wind Blows داستان یک زوج سالخورده را بیان می‌کند که سعی دارند از حمله هسته‌ای جان سالم به‌در ببرند اما سرانجام با اشعات رادیواکتیو آلوده شده و تسلیم می‌شوند.

طبیعتا کسانی‌که فضای تلخ جنگ و اتفاقات این چنینی را تجربه کرده‌اند می‌توانند راحت‌تر و بیشتر با داستان ارتباط بگیرند.

 

۷. (۱۹۸۸) The Land Before Time – سرزمین ماقبل تاریخ

در یک سناریوی شبیه به شیرشاه و بامبی، شخصیت اصلی انیمیشن سرزمین ماقبل تاریخ آسیب روحی عمیقی را پس از از دست دادن پدر و مادرش تجربه می‌کند.

بسیاری این اثر را یکی از غم‌انگیزترین انیمیشن‌های ساخته شده می‌دانند، تاحدی که نمی‌توان با تماشای رنج‌های کاراکتر اصلی آن غصه نخورد و اشک نریخت.

به دلیل موفقیت گسترده این انیمیشن در سال ۱۹۸۸ ، دنباله‌های متعددی برای آن ساخته شد.

 

۶. (۲۰۰۹) Up – بالا

انیمیشن Up هم که طبیعتا باید در این لیست قرار می‌گرفت. این محصول استودیو پیکسار از همان صحنه آغازین معروف خود احساسات بیننده را جریحه‌دار می‌کند.

زوجی که از جوانی بر سر مسئله فرزندآوری به مشکل خورده بودند و سال‌ها با عشق کنار هم زندگی کرده بودند در نهایت مرگ آن‌ها را از هم جدا کرد. پس از فوت همسرش، کارل (پیرمرد ۷۸ ساله) تصمیم می‌گیرد برای تحقق رویای خود، ماجراجویی‌هایش را آغاز کند.

این فیلم با جود صحنه‌های غم‌انگیزش، ارتباطات دوستانه و زیبا بین افراد را به تصویر کشیده است.

انیمیشن Up هم که طبیعتا باید در این لیست قرار می‌گرفت. این محصول استودیو پیکسار از همان صحنه آغازین معروف خود احساسات بیننده را جریحه‌دار می‌کند.

زوجی که از جوانی بر سر مسئله فرزندآوری به مشکل خورده بودند و سال‌ها با عشق کنار هم زندگی کرده بودند در نهایت مرگ آن‌ها را از هم جدا کرد. پس از فوت همسرش، کارل (پیرمرد ۷۸ ساله) تصمیم می‌گیرد برای تحقق رویای خود، ماجراجویی‌هایش را آغاز کند.

این فیلم با جود صحنه‌های غم‌انگیزش، ارتباطات دوستانه و زیبا بین افراد را به تصویر کشیده است.

 

 

۵. (۱۹۹۹) Iron Giant – غول آهنی

انیمیشن غول آهنی متأسفانه یکی از عناوینی است که در طول سال‌ها مورد کم‌لطفی قرار داده شده. چراکه با توجه به داستان پرمغز و همچنین آوازه‌اش در آن دوران، در گروه عناوین هم‌رده خودش قرار نمی‌گیرد.

این فیلم با تم بزرگسالانه و احساسی به مفهومِ «اطاعت مطلق از ذات خود» می‌پردازد. دوستی زیبای پسر جوان و این غول آهنی به پایان تلخی ختم می‌شود. از صداپیشگان این انیمیشن می‌توان به الی مارینتهال ( در نقش هوگارت هیوز، پسر ۹ ساله)، جنیفر آنیستون، هری کانیک جونیور، وین دیزل ( در نقش غول آهنی) و کریستوفر مک‌دونالد اشاره کرد.

 

 

۴. (۱۹۴۲) Bambi – بامبی

 

بامبی یکی از قدیمی‌ترین انیمیشن‌های والت دیزنی است که در سال ۱۹۴۲ بر اساس کتاب «بامبی، یک زندگی در جنگل» نوشته فلیکس زالتن ساخته شد.

بامبی، داستان زندگی یک شوکا (نوعی گوزن) به همراه پدر و مادر خویش و در تعامل و رویارویی با انسانهاست که به مرگ مادر وی توسط شکارچی‌ها، و افزونی دایره تجربیات او در زندگی می‌انجامد.

چندین فیلم انیمیشن و کارتونی هم بر اساس این کتاب ساخته شده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بامبی در سال ۱۹۴۲ و بامبی ۲ محصول مشترک آمریکا و آرژانتین به کارگردانی برایان پیمنتال در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد.

 

۳. (۱۹۹۴) The Lion King – شیرشاه

 

سیاری از دوست‌داران فیلم و انیمیشن، شیرشاه را یکی از به‌یادماندنی و تأثیرگذارترین آثار دیزنی می‌دانند.

داستان این اثر، برگرفته از چندین اثر هنری معروف از قصه‌های پیامبران گرفته تا نمایش نامه‌های ویلیام شکسپیر است. به یادماندنی ترین صحنه فیلم، بدون شک مرگ موفاسا به دست اسکار بدجنس و حضور سیمبا در کنار جسد پدرش است.

از این انیمیشن دو دنباله دیگر به نام‌های شیرشاه ۲: پادشاهی سیمبا و شیرشاه ۳: (یا شیرشاه یک و نیم) ساخته شد. در سال ۲۰۱۲ این فیلم به صورت سه‌بعدی دوباره در جهان اکران شد و باز هم به فروش بالایی دست یافت.

همچنین بازسازی لایو اکشن این انیمیشن تحت عنوان شیرشاه به کارگردانی جان فاورو در سال ۲۰۱۹ اکران شد.

 

 

۲. (۲۰۱۷) Coco – کوکو

کوکو به کارگردانی لی آنکریچ انیمیشنی موزیکال و فانتزی است که توسط کمپانی پیکسار ساخته شد و والت دیزنی پیکچرز آن را منتشر کرد.

این انیمیشن داستان پسرک ۱۲ ساله‌ای (به نام میگل) را روایت می‌کند که به موسیقی علاقه دارد، اما خانواده‌اش آن را نسل به نسل ممنوع کرده‌اند. در روز مردگان (که یک آیین سنتی در کشور مکزیک است) مسابقه موسیقی برگزار می‌شود که از قضا میگل هم در آن شرکت کرده و وارد سرزمین مردگان می‌شود.

کوکو یکی از دوست‌داشتنی‌ترین آثار پیکسار است که علاوه بر شناساندن فرهنگ مکزیکی‌ها، داستان تکان‌دهنده‌ و قابل تأملی دارد. نمی‌توان پایان فیلم را بدون گریه تماشا کرد. ارتباط بین میگل و مادر بزرگش حقیقتا زیبا و شگفت‌انگیز است و در کنار آن به موضوع ناراحت‌کننده آلزایمر در سالمندان هم اشاره دارد.

 

۱. (۱۹۸۸) Grave Of The Fireflies – مدفن کرم‌های شب‌تاب

انیمه مدفن کرم‌های شب‌تاب از آن آثار تراژدی و غم‌انگیزی است که تا مدت‌ها در ذهنتان خواهد ماند.

این محصول استودیو جیبلی اقتباسی از رمانِ شبه اتوبیوگرافی مدفن کرم‌های شب‌تاب اثرآکیوکی نوساکا است که با هدف عذرخواهی شخصی او از خواهرش که در جنگ جهانی دوم بر اثر سوء تغذیه جان باخت نوشته شده‌است.

این انیمه اغلب به عنوان یک فیلم ضدجنگ شناخته می‌شود که این برداشت مورد انتقاد برخی کارشناسان و کارگردان قرار گرفته. ماجرای فیلم که عمدتاً در ژاپن و در زمان جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد، درباره پسری جوانی به نام سیتا، است که پس از مرگ مادرش می‌خواهد از خواهر کوچک‌ترش، ستسوکو، مراقبت کند.

راجر ایبرت از شیکاگو سان-تایمز از این فیلم به عنوان یکی از بهترین و قوی‌ترین فیلم‌های ضدجنگ در طول تاریخ یاد می‌کند و در سال ۲۰۰۰ آن را در فهرست بهترین فیلم‌هایش جای داد.

انتهای پیام/ک