ایلام بیدار09:16 - 1399/08/05
یادداشت؛

نقد آری، توهین نه

در جامعه ای که فضای نقد سالم و سازنده و در چارچوب اخلاق و ادب وجود داشته باشد و مسئولین نیز با آغوش باز از نقد همه منتقدین دلسوز در جهت پیشرفت کشور استفاده کنند، بدون شک اقدامی مثبت در مسیر پیشرفت کشور خواهد بود.

عباس خزلی-فعال رسانه ای:: سخنان اخیر رهبری در موضوع حرام بودن هتک حرمت و توهین به مسئولین، همچنان مورد توجه رسانه ها و تحلیلگران قرار دارد، و بعضی ها نیز، با توجه به دیدگاه خود، ممکن است تفاسیر متفاوتی از آن ارائه دهند.

قطعا حفظ انسجام و وحدت در برابر دشمنان، همیشه به عنوان یک عامل حیاتی در مسیر انقلاب بوده و هست و تحت هر شرایطی رعایت این مورد مهم، باید توسط مسئولین رعایت شود، اما این بدان معنا نیست، که چشم بر روی بسیاری از مشکلات و ضعفها در سیستم مدیریتی کشور بست و به بهانه ی مخدوش نکردن چهره ی دولت، هیچ نقد منطقی و به جایی را بیان نکرد.

مخصوصا در زمان فعلی که مشکلات اقتصادی و معیشتی بر زندگی مردم سایه افکنده است، مسئولین باید به فکر چاره باشند نه اینکه اتحاد و هماهنگی مدیریتی آنها در جهت افزایش فشار اقتصادی بیشتر باشد، به بیان دیگر مدیران، هر جا که بی قانونی و تضعیع حقوق مردم را مشاهده کردند نه تنها باید مانع شوند، بلکه باید طرف مردم و همراه با آنها باشند.

در جامعه ای که فضای نقد سالم و سازنده و در چارچوب اخلاق و ادب وجود داشته باشد، و مسئولین نیز با آغوش باز از نقد همه منتقدین دلسوز در جهت پیشرفت کشور، استفاده کنند، بدون شک اقدامی مثبت در مسیر پیشرفت کشور خواهد بود و این چنین نقدی نیز همیشه مورد تایید رهبری بوده است.

سخنان رهبری آنچنان صریح و روشن است، که به هیچ عنوان نشان از بسته بودن فضای انتقادات به جا و سازنده از دولت و در جهت منافع مردم، نیست، بلکه تاکید ایشان بر رعایت حرمت و دوری از ادبیات زشت و توهین آمیز است، که کسانی که با این ادبیات توهین آمیز بخواهند، مشکلات دولت را گوشزد کنند، نه تنها کمکی به بهبود وضعیت کشور نمیکنند، بلکه فضای سالم نقد در جامعه را ملتهب میکنند و اجازه بهره برداری سیاسی را نیز به بعضی جریانهای داخلی و دشمنان خارجی میدهد.

اتحاد و همدلی در برابر دشمنان یک اصل انکار نشدنی برای قدرت سیاسی کشور است، اما در مسائل داخلی همه ی توان مسئولین باید در کنار هم و برای رفع مشکلات اقتصادی مردم انجام گیرد، و در این راه به نقدهای منصفانه نیز توجه کرده و خطاهای خود را اصلاح کنند.

 

انتهای پیام/س