ایلام بیدار13:08 - 1399/07/30
معاون توسعه و منابع انسانی سازمان عشایری کشور:

۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را عشایر تامین می‌کنند

معاون توسعه و منابع انسانی سازمان عشایری کشور گفت: ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور توسط جامعه عشایر تامین می‌شود و برنامه‌هایی برای افزایش میزان تولید آن در دست اقدام است.

به گزارشايلام بيدار، بهرام میراخوری روز چهارشنبه در نشست شورای عشایر استان ایلام گفت: در خصوص تکمیل زنجیره گوشت قرمز یک پروژه در دست اقدام است که تسهیلات کم‌بهره به مقدار نیاز برای هر راس بره پنج میلیون ریال به صورت علوفه و کنستانتره در اختیار عشایر قرار داده می‌شود.

وی هدف از اجرای این طرح را افزایش میزان تولید و قطع واردات گوشت قرمز به کشور برشمرد و اظهار کرد: اکنون سالانه ۲۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود که با اجرای این طرح و برنامه‌ریزی برای افزایش میزان تولید با کمک عشایر واردات گوشت قرمز حذف می‌شود.

وی افزود: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت جامعه عشایری کشور است که ۱.۸ درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و در قالب ۲۱۳ هزار خانوار دارای ۲۴ میلیون راس دام هستند.

معاون سازمان عشایری کشور گفت: این جمعیت حداقلی، نقش بسزایی در تولید انواع فرآورده‌های دامی، صنایع دستی، ایجاد امنیت و حفاظت از سرحدات مرزی و تولید مواد پروتئینی کشور دارند.

میراخوری با اشاره به ظرفیت‌های قانون و حمایتی عشایر اظهار داشت: همه موارد قانونی در مجلس مطرح شده و در راستای رفع مشکلات عشایر با حضور نمایندگان تصممیات خوبی برای اختصاص اعتبار به بخش‌های مختلف گرفته شده است.

وی به ظرفیت دقیق شورای عالی عشایر اشاره کرد و افزود: بر اساس آیین‌نامه ساماندهی، تکلیف همه دستگاه‌ها در بخش خدمات و جاده، آب، برق، سوخت، بهداشت و درمان و آموزش مشخص است.

وی ادامه داد: ۶۲۵ پروژه آبرسانی برای ۲۱ هزار خانوار عشایری اکنون در دست اقدام است زیرا  ۳۸ درصد جمعیت عشایری کشور از آب آشامیدنی بهره‌مند نیستند.

میراخوری تصریح کرد: بحث تامین آب برای عشایر در نقاط مختلف در دستور کار قرار دارد و بر اساس بند تبصره چهار در طول ۲ سال گذشته ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی شبکه‌ای اختصاص یافته است که با پرداخت و اجرایی شدن آن هزینه پرداخت آب باید به حداقل برسد و دیگر نیازی به آبرسانی سیار که ممکن است از نظر بهداشتی مشکل ایجاد کند، نباشد.

وی با اشاره به اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به عشایر کشور که ۶۰۰ میلیارد تومان آن تسهیلات کم‌بهره است، یادآور شد: تمامی تلاش مجموعه دولت تدبیر و امید حمایت از قشر مولد و فعال عشایر است.

معاون عشایری کشور گفت: یکی از بهترین اقدامات ایجاد سامانه آماری در سه استان کشور بوده که بزودی سامانه آمار عشایر ایلام به عنوان الگو معرفی می‌شود.

میراخوری اظهار داشت: اگر بخواهیم عشایر پایدار باشند باید فکری برای حمایت از آنها انجام دهیم.

وی افزود: دستورالعمل پروانه چرا تدوین می‌شود تا بر اساس ظرفیت مراتع، دام عشایر در آنها فعالیت داشته باشد، همچنین برای اسکان عشایر اجباری نداریم اما اگر عشایر برای اسکان داوطلب باشند از آنها حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/ک