ایلام بیدار09:58 - 1399/07/27

معرفی باغ شاهزاده کرمان +تصاویر

باغ شاهزاده کرمان یکی از باغ‌های تاریخی ایران است که در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان و در نزدیکی شهر کرمان قرار گرفته است.

به گزارشايلام بيدار، باغ شاهزاده کرمان یکی از بزرگترین و زیباترین باغ های ایرانی است که در زمان قاجار و به فرمان محمد حسن خان، سردار ایروانی حاکم وقت کرمان و در حدود سال ۱۲۳۸ خورشیدی ساخته شد. باغ شاهزاده کرمان در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان و ۳۵ کیلومتری مرکز کرمان قرار دارد.

 

باغ شاهزاده ماهان,عکس های باغ شاهزاده ماهان کرمان,عمارت باغ شاهزاده ماهان

عکس های باغ شاهزاده کرمان

 

مساحت باغ شاهزاده ماهان ۳٫۵ هکتار است و شکل ظاهری آن به صورت مستطیل می باشد. در دور باغ حصارهای بلندي زده اند تا به طور کامل از بخشهای کویری اطراف خود جدا شود. 

 

باغ شاهزاده ماهان,قدمت باغ شاهزاده کرمان,عمارت باغ شاهزاده ماهان

تصاویر باغ شاهزاده کرمان

 

یکی از مهم ترین جذابیت های باغ شاهزاده ماهان، وجود جویبارها و درختان سر به فلک کشیده ای است که در بین کویر، تناقض زیبایی را پدید آورده اند. احتمالا برایتان جالب باشد که این رشد و آبادانی چگونه در دل کویر امکان پذیر است؟ آبی که در این باغ جریان دارد از قنات و رودخانه تیگران که از برف های ارتفاعات کوه جوپار سرچشمه می گیرد، تامین می شود. علاوه‌براین ، شیب تند زمین هم سبب می شود که آب به صورت جویبار از بالا تا پایین در باغ شاه زاده جریان داشته باشد. این آب تنها باغ شاهزاده را سیراب نمی کند، بلکه در ادامه به طرف روستای مقسم تیگران میرسد و آن جا را هم آباد نموده است.

 

عکس های باغ شاهزاده ماهان,معماری باغ شاهزاده کرمان,عمارت باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده، از مکانهای تاریخی و دیدنی کرمان

 

 

در انتهای فوقانی باغ سکونتگاهی قرار دارد که صاحب باغ در آن جا زندگی می کرده است این عمارت به شکل دو اشکوب ساخته شده و معماری زیبای سردر آن سبب شده که از باغ های ديگر ایرانی متفاوت باشد. در گوشه و کنار باغ، فواره هایی را می بینید که زیبایی و تازگی خاصی به باغ داده اند. 

 

 

باغ شاهزاده ماهان,قدمت باغ شاهزاده کرمان,عمارت باغ شاهزاده ماهان

نمایی از باغ شاهزاده کرمان

 

باغ شاهزاده ماهان,قدمت باغ شاهزاده کرمان,عمارت باغ شاهزاده ماهان

باغ شاهزاده کرمان

 

باغ شاهزاده ماهان در تاریخ ۱۴ آبان ماه ۱۳۵۳در لیست آثار ملی نوشته شده است. در سال ۲۰۱۱ همزمان با 1390 شمسی در نشست سی و پنجم میراث جهانی یونسکو به همراه هشت باغ ایرانی ديگر در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

انتهای پیام/