ایلام بیدار10:37 - 1399/07/22
امام جمعه ایلام مطرح کرد؛

نفوذ بی رمقی در حوزه فرهنگ/ رفتار برخی ها سرمایه گذاری در ایلام را مختل کرده است

امام جمعه ایلام گفت: مقرر شد کارگردان این سریال به ایلام سفر کرده و در خصوص سوژه و موضوعی واقعی فیلمی بسازد اما تحقق این وعده نیازمند همکاری مسوولان استان ایلام است.

به گزارشايلام بيدار، حجت الاسلام والمسلمین "الله نور کریمی تبار"، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، در دیدار شماری از اهالی رسانه و هنر به منظور بررسی نقد و نظرها پیرامون سریال " ایلدا " اظهار کرد: یکی از اقدامات مثبت دست اندرکاران ساخت سریال "ایلدا " این است که نام ایلام را در شبکه ملی پر آوازه کرده و صدای ما در کشور منعکس شده است و باید این را به فال نیک گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام گفت: حرکت یک فیلمساز در تولید فیلمی با مضمون دفاع مقدس و نمایش و تبیین رشادت های مردم مناطق مرزی کشور و استان ایلام جای تقدیر و تحسین دارد، اما اینکه چقدر این فیلمساز توانسته به هدف خود در تبیین آن دوران موفق عمل کند، موضوعی است که باید بررسی شود.

وی ادامه داد: بدون تردید همه می دانیم که در یک بازه زمانی کوتاه و با ساخت سریال ۲۶ قسمتی نمی توان تمام زوایای آشکار و پنهان دوران هشت ساله دفاع مقدس در غرب کشور را به نمایش گذاشت.

کریمی تبار تصریح کرد: با عنایت به اینکه ساخت سریال و فیلم نیازمند صرف هزینه بوده اما در عین حال و به راحتی می توان از منابع محلی اعتبارات مورد نیاز را جذب کرد. اما باید در این راه استوار و مصمم باشیم تا نتایج دلخواه حاصل شود، بارها شاهد این هستیم که سرمایه گذاران خارج استان به دلیل بی رمقی و بی میلی برخی متولیان امر از استان خارج می شوند.

وی با بیان اینکه این نوع بی رمقی ها درد بزرگی است که متاسفانه به عرصه فرهنگ نیز نفوذ کرده است، ادامه داد: با چند فیلمساز رایزنی هایی صورت گرفته تا در معرفی استان به ویژه بخش دفاع مقدس آن اقداماتی داشته باشند اما به دلیل اینکه استقبالی از سوی متولیان امر صورت نمی گیرد، تلاشها بی نتیجه می ماند.

کریمی تبار عنوان کرد: در استان ایلام هنرمندان زبردستی هستند که توفیقاتی داشته اند که می توان به فیلم مستطیل قرمز اشاره کرد که این اثر فاخر مقام جهانی نیز کسب کرده و این حرکت فرهنگی قابل تقدیر و تحسین است.

وی افزود: بر اساس اعلام دست اندرکاران، بخش مهمی از فیلمنامه سریال " ایلدا " از تخیل نویسنده استفاده شده و این موضوع جای تاسف دارد که چرا در ساخت سریال به موضوعات حقیقی و واقعی پرداخته نشده است.

امام جمعه ایلام با بیان رشادتهای دلیر مردان ایلامی در دوران دفاع مقدس ،ادامه داد: حاج صارم طهماسبی کسی است که قبل از انقلاب علیه رژیم صهیونیستی جنگیده است و اقدامات فوق العاده‌ای در انقلاب دارد، چرا از این قهرمانان ایلامی فیلمی ساخته نمی‌شود؟ ما همچون شهیدان یادگار امیدی، علی غیوری، درویشی و… کم نداریم.

وی ادامه داد: تناقض هایی در سریال "ایلدا" وجود دارد که از چشمان کارگردان و دست اندرکاران این سریال پنهان مانده ، به طور مثال چگونه می‌شود در سال ۵۷ جاده‌ها آنگونه آسفالت مناسبی داشته باشند؟ یا از طرف دیگر یک قاتل جانی امانت دارانه عمل می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام گفت: با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و مدیرکل صدا و سیمای مرکز ایلام هم اندیشی شده و ایرادات کلی سریال را به اطلاع مسوول مربوطه رسانده ایم.

کریمی تبار تصریح کرد: رمضان زاده مدیر «سیما فیلم» ضمن بی اطلاعی از برخی ایرادات سریال " ایلدا" وعده داد در مابقی بخش های سریال با استفاده از کارشناسان معتمد ایرادات را رفع کند.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد کارگردان این سریال به ایلام سفر کرده و در خصوص سوژه و موضوعی واقعی فیلمی بسازد اما تحقق این وعده نیازمند همکاری مسوولان استان ایلام است .

امام جمعه ایلام یادآور شد: همچنین بنا داریم با همکاری هنرمندان خبره ایلامی و اهالی حوزه فرهنگ و سینما، پس از اتمام پخش سریال "ایلدا" در شبکه ملی این سریال نقد شود.

وی از منتقدان این سریال خواست از طریق منطقی نقد خود را پیگیری کرده و با ایجاد کمپین‌های نه به این سریال مانع تحقق مطالبات به حق در خصوص سریال "ایلدا" نشوند یقینا این نوع رفتارها برای مردم‌ ایلام هیچ بهره ای ندارد.

لازم به ذکر است، در پایان این نشست، تعدادی از اهالی رسانه و فرهنگ استان ایلام پیرامون سریال " ایلدا" بحث و تبادل نظر کردند.

 

انتهای پیام/س