ایلام بیدار08:13 - 1399/07/22
ایلام وضعیت خوبی ندارد؛

موج سوم کرونا و نزول شدید پروتکل های بهداشتی

با توجه به گسترش این بیماری در سطح استان و بالا رفتن آمار مبتلایان و فوتی ها و همچنین فاصله گرفتن تعداد بستری های کرونا از میانگین کشوری شاهد کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی هستیم.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::همانطور که می دانیم از اسفند ماه سال گذشته کشور ایران، درگیر ویروس منحوس کرونا شده و صدمات فراوانی به اقتصاد کشور و همچنین مردم به دلیل ناشناس بودن و عدم درمان قطعی این ویروس وارد شد.

در اوایل ورود این ویروس به کشور به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین تمهیدات شدید ستاد ملی کرونا، شدت گسترش این ویروس در بین مردم کم بود، اما علیرغم پیش بینی کاهش بیماری کرونا در تابستان و افزایش گرما ولی به همین بهانه مردم رعایت پروتکل های بهداشتی را کاهش داده و شاهد رشد سعودی این ویروس بودیم.

فصل پاییز یکی از فصولی است که به زعم اکثر پزشکان و کارشناسان مربوطه و با توجه به بیماری های دیگر از جمله سرما خوردگی و آنفولانزا احتمال شناسایی این ویروس بسیار کم و دربرگیری آن به شدت افزایش می یابد.

در همین رابطه و با توجه به اینکه باید رعایت پروتکل های بهداشتی شدت بیشتری پیدا کند ولی شواهد و آمار نشان می دهد که متاسفانه پروتکل های بهداشتی رها شده و صحبت های رئیس جمهور در ستاد ملی مبارزه با کرونا و خبر اعمال جریمه برای افراد فاقد ماسک مهر تاییدی بر همین ادعاست.

براساس آمار روزهای گذشته تنها 42 درصد از مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند و این در حالی است که این آمار در اسفند سال گذشته و فروردین سال جاری به مرز 76 درصد رسیده بود.

در همین راستا استان ایلام یکی از استان هایی بود که همواره در وضعیت قرمز و درگیر با ویروس کرونا بوده است، مردم ایلام در اوایل روزهای اوج کرونا به خصوص در ماه های اسفند و فروردین سال جاری پروتکل های بهداشتی را به شکل مطلوب و قابل قبولی رعایت می کردند اما در روزهایی که باید پروتکل های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند ولی با توجه به گسترش این بیماری در سطح استان و بالا رفتن آمار مبتلایان و فوتی ها و همچنین فاصله گرفتن تعداد بستری های کرونا از میانگین کشوری شاهد کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی هستیم.

تعداد بستری های کرونا در ایلام بالاتر از میانگین کشوری

در همین راستا "جمیل صادقی فر"، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام روز گذشته در جمع خبرنگاران در این خصوص گفت: میزان زیاد شیوع بروز بیماری کرونا در این منطقه به دلیل رعایت بسیار ضعیف پروتکل های بهداشتی و استفاده محدود از ماسک توسط مردم این شهرستان است.

وی به وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان اشاره و اظهار کرد: بر اساس آخرین ارزیابی انجام گرفته تعداد بستری های کرونا در این استان از میانگین کشوری فاصله بیشتری گرفته است.

صادقی فر همچنین در خصوص فوتی های کرونا در استان نیز یادآور شد: در مهر ماه به طور متوسط روزانه دو مورد فوتی در استان رخ می داد اما با ادامه این روند، آمار فوتی های مهر دو برابر شهریورماه خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام بیان کرد: نیاز ضروری امروز آگاه سازی بیشتر مردم از طریق تبلیغات و اطلاع رسانی در فضاهای مناسب در سطح شهرها و در مکان های شلوغ و پرتردد است.

وی تصریح کرد: از طرفی دستگاه ها و نهادهای نظارتی حداقل در خصوص اماکن و اصناف زیرمجموعه خود باید نقش بسیار جدی تری را ایفا کرده و نظارت باید به صورت سطح بندی شده باشد چرا که بخش بهداشت به تنهایی از عهده همه نظارت ها بر نمی آید.

این مسئول اظهار کرد: در این زمینه همه باید کمک کنند و پویش استفاده از ماسک دوباره در استان راه بیفتد چرا که بر اساس تجربه استانی و ملی استفاده بیشتر از ماسک همراه با کاهش گردش ویروس در جامعه و کاهش مبتلایان بوده است.

 

انتهای پیام/ک