ایلام بیدار08:58 - 1399/07/14
به همت قرارگاه محرومیت زدایی سپاه:

"بیخیره" عاقبت بخیر شد

سالها گذشت، مردم روستای "ملک آباد" از توابع شهرستان ملکشاهی باورشان نمی شد که قرار است آب بیخیره به زمین های کشاورزیشان برسد،مگر می شود،امکان ندارد.

گروه اجتماعیایلام بیدار:: سالیان سال بود که مردم منطقه با آنکه چشمه ای پر آب در کنارشان بود هیچ سودی از آن نمی بردند، برای آنکه از این چشمه گوارا آبی بنوشند مسیری سخت و صعب العبور را طی می کردند و با دبه های آب و با مشقت زیاد به منزل بر می گشتند.

همین مسیر سخت و طاقت فرسا باعث شد که مردم قید این آب گوارا را زده و بیخیال آن شوند،برای کشاورزی نیز دیگر هیچ چشم طمعی به این چشمه نداشتند و اینطور شد که بر چشمه پر آب منطقه نام "بیخیره" را گذاشتند از آن رو که هیچ خیری برایشان نداشت.

مردم روستا و جوان تر ها کم کم سودای سفر به شهر به سرشان زد و روستا را ترک کردند،اما بزرگتر ها همچنان چشم به آینده داشتند ،آینده ای که شاید با امید همراه شود و خیر بیخیره را به آنها برساند.

سالها گذشت، مردم روستای "ملک آباد" از توابع شهرستان ملکشاهی باورشان نمی شد که قرار است آب بیخیره به زمین های کشاورزیشان برسد،مگر می شود،امکان ندارد.

روزهای اولی که جوانان سبز پوش قرارگاه محرومیت زدایی سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام برای مطالعه و بازدید منطقه آمدند همه می گفتند نمی شود... راست هم می گفتند در نگاه اول نمی شد آب را از ته دره با بالا دست بکشانی. اما در نگاه این جوانان نمی شود و نمی توانیم معنایی نداشت.

یا علی گفتند و کار را آغاز کردند.

برای آنکه کار شروع کنند اول باید به خود آب می رسیدند پس 4 کیلومتر جاده احداث کردند تا به خوب چشمه برسند،مردم هم وقتی تلاش و همت و جدیت آنان را دیدند به کمکشان آمدند.

پنجشنبه و جمعه که می شد منطقه پر بود از جوانان،همانهایی که اکنون در شهر زندگی می کردند،آمده بودند کمک؛ می گفتند اگر این کار به ثمر بنشیند برمی گردند روستا؛ برمی گردند سر زمین های کشاورزی.

به آب که رسیدند کم کم چشمانشان به این کار اعتماد پیدا کرد،کم کم چشمشان برق زد که ما می توانیم.

امید حالا در قلب این مردم، کنج دلِ همان‌ها که همچنان استوار در خاک آبا و اجدادی شان ایستاده‌اند، ریشه کرده‌است؛ امیدی که با صدای جریان آب و زلالی‌اش از راه رسیده.سرسبزی و آبادانی زمین های کشاورزی را از همین الان می توان دید.

 

گوشه ای از زحمات طاقت فرسای قرارگاه محرومیت زدایی سپاه در احداث این پروژه

 

احیا شدن 150 هکتار از اراضی

منطقه سردار جمال شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام می گوید: بعد از احداث جاده، 6 کیلومتر به منطقه برق رسانی کردیم تا بتوانیم با پمپاژ،آب را به بالا دست برسانیم.

با رسیدن آب به بالا دست،150 هکتار از اراضی منطقه به همت جهاد کشاورزی استان زیر سیستم آبیاری تحت فشار می رود و بدین ترتیب آرزوی مردم منطقه محقق می شود.

همچنین حوضچه برداشت و اتاقک پمپاژ خانه احداث و ۱۲۰۰ متر گابیون بندی در بالادست حوضچه با محوریت منابع طبیعی احداث شده است.

مزایای اجرای این طرح احیای ۳۰ هکتار از اراضی شیب دار، احیای ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی، اجرای طرح پرورش ماهی کپور در مخزن ۴۵۰۰ مترمکعب، اشتغال ۱۶۰ نفر بصورت مستقیم، مهاجرت معکوس، رونق گردشگری، تامین بخشی از خوراک ۱۰ هزار راس دام موجود در روستاهای پاریاب و ملک آباد می باشد.

 

 

گوشه ای دیگر از به ثمر رسیدن این پروژه

 

عاقبت بخیری بیخیره/ افتتاح به مناسبت روز روستا

و امروز که آب چشمه بیخیره به زمین های مردم رسیده و محلی ها می بینند که بیخیره عاقبت بخیر شده،نام "کوثر ولایت " را بر چشمه گذاشته اند تا خیر کثیرش همواره برای آنان ادامه داشته باشد. چشمه کوثر امروز و به مناسبت روز روستا توسط رئییس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح خواهد شد. در این مراسم قرار است ،رئیس جمهور علاوه بر پروژه آبرسانی روستای "ملک آباد" ،13 پروژه دیگر در مناطق روستای کشور افتتاح و مورد بهره برداری قرار بگیرد.

 

انتهای پیام/ک