ایلام بیدار07:12 - 1399/07/07
در میزگرد با اساتید دانشگاه و رزمندگان دوران دفاع مقدس مطرح شد؛

تهیه نقشه راه نیاز اساسی برای تبیین دفاع مقدس / پیشرفت های انقلاب اسلامی از دستاوردهای دفاع مقدس است

اساتید دانشگاه و حوزه علمیه و همچنین رزمندگان دفاع مقدس در رابطه با چهل سالگی دفاع مقدس بر مفاهیمی همچون "نقش بسیج در دفاع مقدس"، "فداکاری های رزمندگان دوران دفاع مقدس"، "نفی تفکر دفاع مقدس ناشی از تفکر غربی"، "تبیین هفته دفاع مقدس" و تهیه نقشه راه برای تبیین دفاع مقدس اشاره کرده اند.

به گزارشايلام بيدار، دفاع مقدس مظهر حماسه است  مظهرمعنویت و دینداری است مظهر آرمان خواهی است مظهر ایثار و از خودگذشتگی است مظهر ایستادگی و پایداری و مقاومت است مظهر تدبیر و حکمت است

 سی و یکم شهریور ماه یادآور پایداری استقامت رادمردی و رشادتهای شهیدان جانبازان و ایثارگران و نماد اتحاد و همدلی ملت بزرگ وعظیم ایران اسلامی حول محور ولایت برای مقابله با استکبار جهانی در تحمیل جنگی جهانی بر ایران اسلامی است این واقعه مهم تا همیشه تاریخ به عنوان حماسه ماندگار خواهد ماند و بر تارک ایران اسلامی خواهد درخشید.

دفاع مقدس سرشار از نکاتی است که باید برای زنده نگه داشتن آن تلاش کرد و ارزش هایی در آن وجود دارد که می تواند نقشه راه را برای نسل های آینده و دستیابی به قله های موفقیت باز کند.

قطعا برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا ودفاع مقدس نیاز به نظر کارشناسان برای تبیین هفته دفاع مقدس داریم واز تجربیات رزمندگان دوران دفاع مقدس استفاده کرد.

به همین منظور گروه جهاد و مقاومت ایلام بیدار در میزگردی بصورت مجازی با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی به بررسی چهل سالگی دفاع مقدس  پرداخته است.

در این میزگرد که بصورت مجازی برگزار شد،  اساتید دانشگاه و حوزه علمیه و همچنین رزمندگان دفاع مقدس در رابطه با چهل سالگی دفاع مقدس بر مفاهیمی همچون "نقش بسیج در دفاع مقدس"، "فداکاری های رزمندگان دوران دفاع مقدس"، "نفی تفکر دفاع مقدس ناشی از تفکر غربی"، "تبیین هفته دفاع مقدس" و تهیه نقشه راه برای تبیین دفاع مقدس اشاره کرده اند.

مشروح این میزگرد را با هم در زیر می خوانیم.

نقش بسیج را در دفاع مقدس چگونه ارزیابی می کنید؟

 حجت الاسلام "عمران احمدی" مدرس حوزه علمیه و از رزمندگان دوران دفاع مقدس دراین باره گفت: بیش از یک سال از صدور فرمان امام راحل مبنی بر تشکیل بسیج نگذشته بود که رژیم بعثی عراق در تحقق اهداف پلید نظام سلطه جهانی هجوم همه جانبه ای را به نظام مقدس اسلامی آغاز نمود و نظام اسلامی درآن اوضاع بحرانی هیچ‌گونه آمادگی برای مقابله با متجاوزان بعثی نداشت

وی افزود: ارتش که با حمایت امام راحل در حال خودسازی به تثبیت نظم و انضباط بود سپاه پاسداران که نهادی نوپا برای تثبیت حفظ امنیت شهرها وجود آمده بود فاقد هرگونه تجهیزات لازم و تجربه کافی برای مقابله با تجاوز خارجی بود و از سویی دشمن با ارتش تابن دندان مسلح و برخوردار از حمایت کشورهای استعمارگر کشورمان را مورد هجوم قرار داد در این اثنا نقش بسیج به عنوان یک نیروی جوشیده است از متن مردم انقلابی در صحنه دفاع مقدس حضور پیدا کرد دشمن که سودای فتح سه روزه را در سر داشت در همان روزهای نخستین با مردمی مواجه شد که با دست خالی به دفاع از کیان نظام اسلامی خود بر خواسته بودنداز ایثار خون خویش دریغ نمی‌کردند آری رزمنده بسیجی در روزهای آغازین جنگ توان رزمی بسیار بالای خود را در نبردهای نامنظم با فرماندهی امثال شهید چمران به نمایش گذاشت و اجازه نداد خواب آشفته دشمنان در مورد فتح سه روزه به واقعیت بپیوندد در طول هشت سال دفاع مقدس با استقامت وپایداری مثال زدنی اونچنان مقاومت کرد که دشمنان اعتراف کردند که :(قدرتی در بسیج نهفته است میتواند با یکایک ارتش های کلاسیک دنیا مقابله نماید).

احمدی بیان داشت: نقش بسیج منحصر به حضور در میدان نبرد نبود بلکه در ابعاد مختلفی نقش آفرینی ‌کرد از جمله تامین نیروهای انسانی برای اجرای عملیات های آفندی و پدافندی جمع آوری بخش عمده ای از پشتیبانی های و فراهم آوردن امکانات مردمی به رزمندگان اسلام همزمان با حضور در میدان نبرد در مسائل امنیتی شهرها و تشویق مردم به پشتیبانی معنوی از جبهه ها و رزمندگان می پرداخت.

 بسیج چگونه برسایر اقشار جامعه تاثیر می گذاشت؟

حجت الاسلام عمران احمدی در ادامه گفت: در ایامی که دشمن زبون و وحشی مردم بی دفاع شهرها را بمباران می کرد بسیج نقش امدادگری و اهدای خون در بیمارستانها را به عهده داشت ،  یا هنگامی که معراج شهدا مملو از پیکر کبوتران خونین بال عاشورایی بود مورد استقبال حیرت بر انگیز قرار می داد.

وی خاطرنشان کرد: بسیجیان  با حضور در پایگاه‌های بسیج مساجد جای خالی شهدا را با حضور مجدد نیروهای مردمی پر می نمودند وحضور حماسی نظیر سپاهیان محمد (ص)را به نمایش میگذاشتند به طوری که پزشکان مطب ،کشاورزان مزارع، اساتید کرسی  تدریس ،دانشجویان، دانشگاه، دانش آموزان کلاس درس ورزشکاران میدان ورزش را رها می کردند و جهان را متحیر حضور عاشقانه در جبهه های نبرد می کردند.

احمدی عنوان کرد:  حقیقتاً نقش بسیج نقش بی بدیل بود و همه این فداکاری ها ناشی از تفکر دینی و ایمان مذهبی بود که با اشاره امام راحل (ره )تحقق می یافت این همه فداکاری نشان از ولایت مداری مردم ایران اسلامی دارد به حق امام راحل خوب بسیج را شناخته بود که فرمودند:( بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های اون بوی بهار وصل و وطراوت یقین وحدیث عشق می دهدبیسج مدرسه عشق ومکتب شاهدان وشهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سر دادند )

نمونه هایی از فداکاری های رزمندگان دوران دفاع مقدس بیان بفرمایید؟

احمدی در ادامه گفت: باید یادآور بشویم اولین استقامت ها در دفاع مقدس با وسیله بسیج تحقق یافت و تا امروز در آینده فرهنگ بسیج  بسیجی است که با فداکاری و ایثار جان از کیان نظام اسلامی دفاع نموده و می نماید استقامت ۴۵ روزه در در دفاع از خرمشهر فداکاری شیر زن در گیلان غربی در حمله با تبر به سربازان عراقی به اسارت رفتن بانوان وبدرقه مادران جگر گوشه های خودرا دراقتدائ به زینب کبری استقامت دانش آموزانی چون شهید علی جرایه با ۱۱ سال سن از ایلام قهرمان شهید بهنام محمدی و شهید فهمیده ها و۳۶۰۰۰شهید دانش آموز اقتدا کنندگان به حضرت قاسم وعلی اکبر ولبیک گویان ندای هل من ناصر حسین زمان( امام راحل) بودن  پیرمردانی چون اکبر مرادمند با بیش از ۱۰۵ سال سن حبیب بن مظارهای این زمان  تکرارکنندگان حما سه عاشورا وکربلا بودند  که بانثار جان جانها را به جانان هدیه میکردند وپاسخ بل احیاویرزقون عندرب از ملائکه آسمانی دریافت می نمودند.

مدرس دانشگاه بیان داشت: بیسجیان ثابت کردن که افتخار تمام همه خون در رگ هایشان را هدیه راه امام راحل(ره) می‌کردند به طور خلاصه بسیج مدافع همیشه حاضر در همه میدان ها خصوصاً میدان دفاع مقدس می باشد امروز بسیجیان گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب آماده جان نثاری در  هرمیدانی هستند مثل حضورشان در امداد رسانی به زلزله وسیل در همدلی مومنانه در مقابله با بیمار کرونا وتقدیم شهدایی در این راه ودر عمل ثابت نموده اند که خون در رگشان هدیه به رهبر از جان عزیز ترشان می باشد.

نفی دفاع مقدس ناشی از تفکر غربی است

حجت الاسلام "احمد امرایی" امام جمعه چرداول در خصوص تفکر غربی در نفی دفاع مقدس گفت:  دفاع مقدس به تمام معنا مقدس است چون استکبار جهانی بعد از اینکه از ملت ایران سیلی خورد سایر کشورها را برعلیه ایران تحریک کرده و اولین گلوله های جنگ را شلیک کردند، به امر امام خمینی (ره) جوانان بسیج شدند ودر مقابل قشون صدام قرار گرفتند که بسیار مجهز بودند واین در حالی است که در پشت پرده اقدامات صدام استکبار جهانی قرار داشت.

وی اظهار کرد:  بعضی ها از دفاع مقدس پشیمان هستند واین در حالی است که کشورهای دنیا نتوانستند براهداف شوم مبنی برشکست انقلاب اسلامی برسند وحال این افراد از آمریکا وامثال آن دفاع می کنند که نشان دهنده وابستگی به کشورهای غربی  است که می خواهند همیشه وابسته به بیگانگان باشیم.

امام جمعه چرداول تصریح کرد: تفکر غربی فقط دفاع مقدس را نفی می کند واین در حالی است کشور های غربی و آمریکایی دفاع از کشورهای خودشان را مقدس می پندارند ودراین زمینه به تولیدات مختلفی در حوزه فیلم ، رسانه و... می پردازند وحتی سیاست های خود را براساس تامین امنیت کشورشان تنظیم می کنند.

وی در ادامه گفت:  نباید فراموش کرد که امروز هرچه داریم از برکت دفاع مقدس است و باید از خون شهدا برخی از مسئولین خجالت بکشند که به مسئولیت خود عمل نمی کنند اما به فکر مذاکره با غربی ها هستند.

دستاورد دفاع مقدس  پیشرفت های امروزه است

"قدرت اله نیا صادق" مدرس دانشگاه در خصوص دستاوردهای دفاع مقدس گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کشورهای استکباری دنیا نتوانستند این شکست را تحمل کنند و اولین گلوله به دست صدام شلیک شد اما آن ها نیروی جوانان را دست کم گرفته بودند و در رسیدن به اهداف شومشان ناکام ماندند.

وی خاطر نشان کرد:  در روزهای ابتدایی جنگ کم ترین امکانات هم نبود بعد کم کم دارای سلاح شدیم تا جایی که امروز می توانیم قدرتمندترین ابزار دشمن را زمین گیر کنیم.

وی بیان داشت: از وابستگی کامل در زمان طاغوت امروزه به جایی رسیده ایم که هواپیمای جاسوسی آمریکا مورد هدف قرار گرفته و دشمن اعتراف می کند که ایران را نمی شود مهار کرد.

نیا صادق تصریح کرد: واقعیت این است که تجربه دفاع مقدس باعث شده تا امروزه بتوانیم در بسیاری از زمینه‌ها به موفقیت دست پیدا کنیم و این تجربه ها را به کار گیریم همچنین در عرصه هایی که نتوانستیم آنطور که باید به موفقیت دست پیدا کنیم ناشی از تفکری بود که از دفاع مقدس و ارزش‌های دفاع مقدس فاصله گرفته بود.

مدل استعداد یابی جوانان در دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می کنید؟

"قدرت اله نیا صادق" کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: واقعیت این است که در زمان دفاع مقدس حتی ساده ترین امکانات را هم نداشتیم و هیچ کشوری هم نبود که به ما کمک کند وی اظهار کرد کشورهای دنیا سال ترین امکانات جنگ را از ما دریغ می‌کردند  و این باعث شد تا جوانان ما نیز این فکر می‌افتند که روی پای خودمان بایستیم.

نیاصادق بیان داشت: نوآوری ها و تفکرات راهبردی و مفید در زمان دفاع مقدس فراوان دیده می‌شد و این تفکرات از افرادی خواص از افرادی بود که به خوبی تشخیص داده شده و به کار گرفته شد.

مدرس مدارس دانشگاه خاطرنشان کرد:  مجموعه این استعدادهای خاص در زمان دفاع مقدس باعث شد تا با کمترین امکانات بهترین نتایج رقم بخورد همچنین دشمن با تمام امکانات نتواند به هدف خود برسد

وی در ادامه گفت: استعداد های زمان دفاع مقدس از درون محروم ترین روستاها و شهرها به طرف میدان جنگ کشانده می شد و همچنین در جای درست خود به خوبی تشخیص این استعدادها تشخیص داده شده و به کار گرفته می شد که نتیجه آن بسیار شگفت انگیز در زمان دفاع مقدس بود

ارزش های دفاع مقدس باید تبیین شود

"حسن بختیاری" از رزمندگان دوران دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس شاهد فداکاری‌های زیادی از سوی مردان و زنان بزرگی بودیم و همچنین در جبهه ها شاهد بهترین فضایل اخلاقی بودیم

وی اظهار کرد:  در حقیقت جبهه ها بیشتر از اینکه میدان جنگ باشد میدان یادگیری اخلاق و مبانی اسلام و ولایت فقیه بود و هر کس که به آن وارد می‌شد از این فضایل بهره می برد

بختیاری خاطرنشان کرد:  جامعه امروز به فرهنگ دفاع‌مقدس نیاز دارد ،  مسئولین نظام جمهوری اسلامی باید مطابق با ارزش‌های دفاع مقدس پیش بروند تا بتوانیم روی پای خودمان ایستاده و قله های موفقیت را فتح کنیم.

رزمنده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: باید فرهنگ دفاع مقدس به خوبی در بین نسل های آینده تبیین شود و این تبیین نیازمند ابزاری ویژه است که است که به خوبی بتواند ارزش های دفاع مقدس را در ذهن جوانان به خوبی پیاده سازی بکند.

چه ابزاری برای تبیین دفاع مقدس پیشنهاد می کنید؟

حسن بختیاری در ادامه گفت:  نباید توقع داشت که با ابزارهای گذشته بتوانیم فرهنگ دفاع مقدس را در میان جوانان پیاده سازی بکنیم، درواقع برای پیاده سازی فرهنگ دفاع مقدس نیاز داریم تا از فناوری های نوین استفاده بکنیم.

بختیاری خاطرنشان کرد: واقعیت این است که بازی های کامپیوتری و گوشی‌های هوشمند نقش بسزایی در در میان نوجوانان و جوانان دارند با به همین خاطر باید بتوانیم محتوای فاخر و مناسب دفاع مقدس در این بر سر ها پیاده سازی بکنیم.

وی عنوان کرد:  متاسفانه در طول سال‌های گذشته این مورد آنچنان که باید اهمیت داده نشده ولی در طول سال‌های اخیر حرکاتی شروع شده که امیدواریم بتواند ارزش های دفاع مقدس و راه را به خوبی در میان جوانان و جوانان با ابزارهای نوین پیاده سازی بکنند.

برای تبیین دفاع مقدس نیاز به نقشه راه داریم

"علی مصطفی" وندی مدرس دانشگاه در خصوص تامین نقشه راه برای انتقال ارزش های دفاع مقدس  گفت: باید برای دفاع مقدس و برنامه ها را مطابق این نقشه پیش ببریم باید اطلاعات جامعی از دوران دفاع مقدس و چیزهایی که مورد نیاز جامعه امروز است و همچنین فضایل اخلاقی و هر آنچه که در دفاع مقدس رزمندگان وجود دارد به دست آورده ودر فضای مدارس و دانشگاه‌ها پیاده‌سازی شود.

 مصطفی وندی بیان داشت: نسل امروز ما از ارزش های دفاع مقدس نباید فاصله بگیرد و سیاستهای کلان مملکت باید مبنی بر گسترش فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی باشد.

 این مدرس دانشگاه تصریح کرد :  برای دستیابی به پیشرفت قطعاً به ارزش‌های دفاع مقدس نیاز داریم ، بنابراین باید نقشه‌ی جامع و برنامه‌ای کامل برای استفاده از این ارزش‌ها و تجربیاتی که به دست آورده ایم تهیه شده و بر اساس آن عمل کنیم.

 

انتهای پیام/ر