ایلام بیدار22:11 - 1399/07/02
کارشناس مسائل سیاسی :

پیروی از الگوی مدیریتی دفاع مقدس راه حل مشکلات فعلی کشور است

کارشناس مسائل سیاسی گفت:راه حل بخش قابل توجهی از مشکلات امروز کشور پیروی از الگوی مدیریتی دفاع مقدس است.

به گزارشايلام بيدار،"نبی پیرانی نژاد"کارشناس مسائل سیاسی گفت:بخش قابل توجهی از مشکلات امروز کشور نتیجه دور شدن ما از الگوها و مدل‌های مدیریتی دفاع مقدس است  .
 وی با بیان اینکه الگوهای رفتاری و مدیریتی حاضر در برخی از سازمان‌ها، ادارات و در بین طیفی از مدیران با آنچه در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم سنخیت ندارد،افزود: به نظر می‌رسد تنها راه حل موضوعات و مسائل فعلی کشور بازگشت به همان مدل‌های رفتاری و مدیریتی زمان دفاع مقدس در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است.
این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان داشت:این الگوی مدیریتی نمی‌گوید برو، بلکه می‌گوید بیا و خودش در نقطه‌‌ی اصلی نبرد و خطّ مقدم در حال فعالیت است.
وی نظام اداری را به عنوان یک دستگاه حاکمیتیِ مرتبط با بدنه‌ مردمی کشور دانست و افزود: این نظام اداری از حیطۀ نفوذ و تاثیرگذاری بسیار وسیع و عمیقی برخوردار است که مهمترین کارکرد نظام را  در تنظیم کلیه فعالیتها برای نیل به هدف‌های از پیش طراحی شده دولت‌ها خلاصه نمود.
پیرانی نژاد از مهمترین وجوه تمایز کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، ویژگی ها نظام اداری و مدیریتی را خواند و گفت: در حقیقت تمامی تصمیمات و برنامه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی  دولت یا نظام سیاسی حاکم بدون پشتیبانی نظام اداری تحقق‌پذیر نیست..
وی بیان داشت:نظام فعلی اداری ایران محصول دوران مدرن و بر گرفته از الگوی اداری و تجربه برخی کشورهای غربی است که در مسیر خود با اتفاقات و ناکامی متعددی‌هایی مواجه بوده است.
این کارشناسی سیاسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری در حال توسعه برای تحقق اهداف و سیاست‌هایش به یک دستگاه اداری سالم و کارآمد نیاز مبرم دارد،افزود: بدون وجود چنین نظام و دستگاهی، تحقق سیاست‌های کلان در جهت توسعه و پیشرفت کشور امکان‌پذیر نمی‌باشد؛
پیرانی نژاد به علل ناکارآمدی سیاست های کلان کشور پرداخت و گفت: بهترین برنامه‌ها و سیاست‌گذاریها با وجود نظام اداری و مدیریتی ناکارآمد و آلوده به فساد، در حقیقت به ضد خود تبدیل می‌شود و نه تنها وضع کشور و مردم بهبود نمی یابد بلکه مشکلات تازه ‌ای بر گرفتاری‌های موجود اضافه خواهد کرد.
قرارگرفتن و قراردادن هر کس در جایگاه واقعی، یکی از ارکان مهم مدیریت سالم و کارآمد است.
وی مشکل اقتصادی و جامعه را نه به دلیل  تحریم های اقتصادی بلکه به دلیل ناکارآمدی نظام مدیریتی کشور دانست و افزود: پیروی از الگوی مدیریتی خوب، تدوین قانون پاسخگویی عمومی، کوچک‌سازی و چابک‌سازی ، کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد و ترویج فرهنگ و آموزه‌های اخلاقی و دینی در جامعه و نظام اداری متناسب با فرهنگ بومی کشورکه نمونه بارز آن الگوی مدیریتی دفاع مقدس می باشد میتوان نقش موثری در بهبود و ارتقای ساختار مدیریتی کشور ایفا کند.

 

انتهای پیام/الف