ایلام بیدار08:03 - 1399/07/02

چگونه جنگ تبدیل به فرصت شد/ الگوگیری از دفاع مقدس برای غلبه بر جنگ اقتصادی

یک کارشناس حوزه اقتصاد مقاومتی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چگونه جنگ به فرصت تبدیل و درعین حال باعث تثبیت و اقتدار انقلاب اسلامی شد، گفت: نخستین و مهمترین موضوع نگاه و اندیشه حضرت امام خمینی ره در طول جنگ بود.

به گزارشايلام بيدار، "ابراهیم احمدی"، در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: این نگاه و اندیشه معمار کبیر انقلاب اسلامی تعیین کننده شد، برای اینکه مردم نگران نباشند و روحیه مصمم داشته باشند. حضرت امام خمینی رحمت الله علیه از همان ابتدای امر ماهیت تهاجم صدام را روشن کرد.

این کارشناس حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: امام امت در ۳۱ شهریور ماه سال ۵۹ فرمود: «این جنگ، جنگ با اسلام به هواداری کفر است» یا در دوم مهر ماه همان سال فرمود: «این جنگ جنگ بین اسلام و کفر یا جنگ بین قرآن و الحاد است.»

وی افزود: مبنایی که حضرت امام پایه گذاری کرد مبنای دفاع از اسلام، عدالت خواهی و مبارزه با ظلم بود نه صرفا آب، خاک و جغرافیا و این امر باعث شد، روح مقاومت و پایداری در بین مردم دمیده شود و ملت با یک تفکر و نگاه جدیدی مواجه شوند که هدف والاتر از سرزمین و خاک است.

احمدی تصریح کرد: مردم با این نگاه عاشقانه وارد صحنه جنگ شدند و صحنه تاریخ جنگ را به نحو باید و شاید رقم زدند.

وی ادامه داد: یک سال و نیم بیشتر از عمر انقلاب اسلامی سپری نشده بود که در ۳۱ شهریورماه سال ۱۳۵۹ جنگ تحمیلی اتفاق افتاد.

این کارشناس حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: انقلاب اسلامی با دو شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» و «نه شرقی و نه غربی» خود را در صحنه جهانی بروز و ظهور داد.

وی افزود: این دو شعار به نوعی خلاف منافع ابر قدرت‌ها و رژیم های استکباری بود و از طرف دیگر که آمریکا با محاسبات دقیق آمده بود ایران را به عنوان پایگاه قدرت و سلطه در منطقه در نظر بگیرد با پیروزی انقلاب اسلامی تمامی محاسبات آنان به هم ریخت در نتیجه اتفاقی که افتاد این بود که هژمونی آمریکا در سطح اذهان عمومی دنیا شکسته شود و این خیلی برای آمریکایی ها گران تمام شد.

احمدی اظهار داشت: جدا از این ابر قدرت بلوک شرق یعنی شوروی هم در صحنه حضور داشت.

وی ادامه داد: مخالفت ایران با اشغال افغانستان باعث شد شوروی هم به ضدیت علیه ایران و انقلاب بپردازد و از طرف دیگر ترس از گسترش و تکرار این نهضت اسلامی و انتشار این تفکر انقلابی در سطح کشورهای دنیا به خصوص ممالک حاشیه خلیج فارس باعث ش،د شاهان عربی از جمله اردن و مصر احساس ترس کنند که تاج و تخت شان مثل پهلوی دوم در ایران به هم بریزد.

این کارشناس حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: اینها همه موجب شد در کنار نوپا بودن انقلاب و همین طور وجود ضعف نظامی و سیاسی در ابتدای پیروزی انقلاب در کشور صدام را به این احساس واداشت که می تواند به بهانه لغو قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر وارد خاک ایران شود و با کمک این دو ابر قدرت بتواند به تصور خود سردار قادسیه و قهرمان عرب شودو حکومت خود را تثبیت کند.

وی افزود: صدام با این نگاه و تصور آمد سه روزه تهران را تصرف کند.

احمدی افزود: کشور در هفته های اول جنگ فاقد آمادگی اولیه و لازم برای جلوگیری از پیشروی لشکر دشمن بودو مقاومت ها محدود به صبر، بردباری، پایداری و استقامت جانانه مردم ساکن مرزها در کنار واحدهای سپاه و ارتش مستقر در این مناطق می شد.

وی اظهارداشت: هیچ گونه سلاح و تجهیزات سنگین و نیمه سنگین در اختیار نبود، حتی مردم و رزمندگان از سلاح های سبک هم محروم بودند.

این کارشناس حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: مقاومت مردم باعث شد که ۳۵ روز اشغال خرمشهر به طول بینجامد، مقاومت مردم باعث شد در آبادان، دزفول و دیگر مناطق کشوراشغال و پیشروی دشمن صورت نگیرد.

وی افزود: با هماهنگی هرچه بیشتر سپاه و ارتش در سال دوم جنگ و از طرف دیگر فرمان حضرت امام باعث حضور گسترده مردم و نظامیان در جبهه های حق علیه باطل شد.

احمدی بیان داشت: هماهنگی بین سپاه و ارتش در کنار حضور مردم باعث شد نیروهای مسلح به طرح ریزی جدیدی دست پیدا کنند و با عملیات های سلسله وار مثل ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس و غیره جلوی پیشروی دشمن را سد و اراضی اشغال شده را از دست حزب بعث عراق خارج کنند.

وی ادامه داد: کشور امروز هم درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمنان است از اینرو با الگوگیری از روحیه دوران هشت سال جنگ تحمیلی می توان بر جنگ اقتصادی و تحریم های دشمنان پیروز شد.

این کارشناس حوزه اقتصاد مقاومتی یادآورشد: دفاع مقدس و مقاومت در برابر دشمنان با تکیه بر توان داخلی، الگوی ملت و مسئولان در میدان جنگ اقتصادی با استکبار است به عبارتی با تکیه بر تولید ملی، اعتماد به نیروی جوان، روحیه جهادی و غیره باید در برابر توطئه های دشمنان ایستادگی کرد.

انتهای پیام/