ایلام بیدار11:45 - 1399/06/27

تفاهم‌نامه چین-ایران تأثیری بر روابط دهلی با تهران ندارد

معاون وزیر خارجه هند روابط با ایران را مستقل از یک کشور ثالث توصیف کرد و گفت که تفاهم‌نامه 25 ساله پکن-تهران، تأثیری بر همکاری دهلی با جمهوری اسلامی ندارد.

به گزارشايلام بيدار، «والامولی مورالیدهاران» وزیر اتحاد کشور امور خارجه و امور پارلمانی هند ضمن تأکید بر روابط خوب ایران و کشورش تأکید کرد که تفاهم‌نامه ۲۵ ساله تهران و پکن  بر روابط ایران و دهلی نو تأثیر منفی نخواهد گذاشت.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، مورالیدهاران که معاونت وزیر خارجه هند را نیز برعهده دارد، تصریح کرد که روابط با تهران «مجزا و مستقل از روابط با کشور ثالث است».

وی سپس ادامه داد: «هند و ایران دارای ارتباطات تاریخی و پیوندهای تمدنی نزدیکی با یکدیگر دارند. روابط ما با ایران به صورت مجزا و مستقل از روابط این کشور با یک کشور ثالث است. هند بیشترین اولویت را به روابط با کشورهای غرب اسیا می‌دهد و روابط گسترده‌ای در زمینه فرهنگی، آموزشی، تجاری و سرمایه‌گذاری دارد».

اظهارات این وزیر هندی در شرایطی مطرح شده است که برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند که سند ۱۸ برگی ۴۰۰ میلیارد دلاری همکاری امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و تجاری ایران و چین احتمالاً تأثیر منفی بر روابط تجاری دهلی نو و تهران خواهد گذاشت.

وزیر امور خارجه هند و وزیر دفاع این کشور اوایل ماه جاری میلادی به تهران سفر و با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و نشست‌هایی را برگزار کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد که برخی منابع وزارت خارجه هند به این خبرگزاری روس گفته‌اند که دو وزیر خارجه و دفاع هند در سفر به تهران درباره جزئیات سرمایه‌گذاری چین در ایران و چشم‌انداز طرح زیرساختی هند در ایران از جمله بندر چابهار گفت‌وگو کرده‌اند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران قبل از سفر وزرای خارجه و دفاع هند با تأکید بر اهمیت همکاری ایران با روسیه و هند در حوزه نظامی و مبارزه با تروریسم در افغانستان خاطرنشان کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران یک سیاست خارجی واحد دارد که در آن سیاست، دیپلماسی دفاعی، فرهنگی، علمی و .. وجود دارد و یکی از اصولش سیاست خارجی متوازن است و با تمامی کشورهای همسایه خودمان به دنبال حسن همجواری هستیم.

انتهای پیام/