ایلام بیدار09:31 - 1399/06/26

تمجید از اقدام ذلّت‌بار رئیس‌جمهور صربستان، نشان‌دهنده تفکر محمّدرضا شاهی است

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، تصویر منتشر شده از ملاقات رئیس‌جمهور صربستان و رئیس‌جمهور آمریکا را یادآور سلسله پهلوی دانست و گفت: همه به‌یاد دارند که پهلوی دوم در سفر به آمریکا چگونه می‌لرزید و صحبت می‌کرد.

به گزارشايلام بيدار، محمّد سلیمانی، وزیر اسبق ارتباطات با اشاره به تمجید هفته‌نامه اصلاح‌طلب صدا از نحوه قرار گرفتن رئیس‌جمهور صربستان در مقابل ترامپ، گفت: تصویر نشستن رئیس‌جمهور صربستان در مقابل ترامپ، نماد ذلّت بود و در تاریخ کشورها چنین پدیده‌هایی نادر است. حتی رئیس‌جمهوری که دست‌نشانده آمریکا است یا مثلاً در طول تاریخ وقتی ‌یک خان، دست‌نشانده پادشاه بود، ظواهر را رعایت می‌کردند تا عزّت کشور و مردمشان خدشه پیدا نکند.

وی ادامه داد: مطمئناً عکس رئیس‌جمهور صربستان و ترامپ باعث می‌شود نام این فرد در تاریخ صربستان به‌عنوان فردی بدنام و ذلیل ثبت شود.

سلیمانی با بیان اینکه انسان‌ها به‌طور کلی همواره به دنبال عزّت هستند و فطرت انسان این را طلب می‌کند، اظهار داشت: هیچ انسانی حاضر به ذلیل شدن آن هم در ملاء‌ عام نیست، مگر اینکه احمق یا تحت فرمان باشد و یا اینکه آنقدر متزلزل باشد که به مردم خودش هیچگونه امیدی نداشته باشد و دست و پا بزند تا کسی او را در موقعیت خود نگه دارد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، عکس مشترک رئیس‌جمهور صربستان و رئیس‌جمهور آمریکا را یادآور سلسله پهلوی مخصوصاً محمّدرضا شاه در کشور ایران دانست و گفت: همه به‌یاد دارند که محمّدرضا شاه در سفر به آمریکا چگونه می‌لرزید و صحبت می‌کرد. این نشان ذلّت او بود و همین مسائل باعث شد ملّت ایران به خروش بیایند و او را از تخت به پایین بکشند و به دست مبارک امام به عزّت و جایگاه عزّتمندانه خودشان برسند.

سلیمانی ادامه داد: اگر رسانه‌‌ای بخواهد اقدام رئیس‌جمهور صربستان را توجیه و یا حتی از آن تمجید کند، در این صورت چند حالت را می‌توان تصور کرد؛ نخست اینکه ممکن است افکار سلطنت‌طلبانه در برخی عناصر آن رسانه‌ نفوذ کرده باشد. در این حالت بهتر است مدیرمسئول، سردبیر و هیئتی که گرداننده آن رسانه هستند، خروجی رسانه خود را بیشتر کنترل کنند، چرا که مسلماً تمجید از اقدام رئیس‌جمهور صربستان در مقابل ترامپ، یک تفکر محمدرضا شاهی و سلطنت‌طلبانه است.

وی با بیان اینکه یک حالت دیگر این است که تمجید از رئیس‌جمهور صربستان، اعتقاد مدیرمسئول و گردانندگان نشریه است، گفت: اگر اینطور باشد باید گفت این اعتقاد، اعتقاد ذلت‌باری است و باید این افراد در افکارشان بازنگری کنند. این‌ افراد اگر اعلام کنند که چنین تفکری دارند، مطمئناً در پیشگاه قاطبه ملّت ایران رسوا می‌شوند.

وزیر اسبق ارتباطات ادامه داد: یک احتمال دیگر این است که اشتباهی توسط یک رسانه صورت گرفته باشد. برخی ممکن است در حالتی قرار گیرند که شاد باشند یا در خلسه‌ فرو رفته باشند و در آن حالت، چیزی بنویسند. اگر اینگونه بوده و تمجید از اقدام ذلّت‌بار رئیس‌جمهور صربستان در مقابل ترامپ ناشی از اشتباه بوده، باید عذرخواهی شود، آن هم نه‌تنها از ملّت ایران بلکه از ملّت صربستان هم باید عذرخواهی کنند.

سلیمانی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان باید موضع خود را در قبال اقدام نشریه صدا روشن کنند، گفت: اصلاح‌طلبان یا باید تمجید از حرکت ذلّت‌بار رئیس‌جمهور صربستان در مقابل ترامپ را تأیید کنند یا اینکه تقبیح و محکوم کنند. اگر سکوت کنند یعنی رضایت دارند و با این شیوه روابط با مستکبران موافق هستند. در چنین حالتی ملّت استدلال خواهد کرد که چنانچه اصلاح‌طلبان رئیس‌جمهور شوند، ذلیلانه در مقابل ترامپ خواهند نشست. 

انتهای پیام/