ایلام بیدار07:56 - 1399/06/26
غم نامه بلوط های کهنسال در چرداول همچنان ادامه دارد؛

قصه پرغصه قطع درختان و خطر نابودی جنگل ها در چرداول + تصویر

متاسفانه قطع درختان همچنان در استان ایلام وشهرستان چرداول وجود داشته و نبود برنامه ای منسجم برای احیای جنگل ها خطر نابودی درختان را افزایش داده است.

به گزارشايلام بيدار، امروزه متاسفانه درختان در وضعیت مناسبی قرار ندارند و رشد بی رویه قطع درختان خشکسالی آفت بیماری و از چرای بی رویه باعث شده تا درختان امروزه وضعیت مناسبی در مناطق مختلف ایران اسلامی نداشته باشند.

امروزه برای احیای جنگل ها در کشورهای مختلف برنامه‌های بلندمدت کوتاه‌مدت و میان‌مدت تدوین می‌شود که قوانین سختگیرانه‌ای برای تخلف از آنها وجود دارد به همین دلیل باعث می‌شود تا درختان در طول سالهای متمادی دوباره احیا شوند.

متاسفانه در طول سالهای گذشته برنامه‌ای منسجم برای احیای درختان موجود در ایران وجود نداشته و همین مسئله باعث شده تا جنگل‌های کشور مورد سوء استفاده عده‌ای سودجو و دلال قرار بگیرد.

باید برای درختان چاره‌ای اندیشید و گرنه وضع موجود بدتر خواهد شد و این تهدیدی خواهد بود برای کشورمان تا با لقب نبود جنگل ها و دشت بیابان ها رو به رو شوند.

 

درختان در وضعیت مناسبی قرار ندارند

رضا احمدی از شهروندان چرداولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت:  متاسفانه در طول روزهای گذشته طی طبیعت‌گردی شاهد قطع بی رویه درختان بودیم.

وی افزود: درختان در شهرستان چرداول برای استفاده شخصی و گاهی برای استفاده مغازه داران و سودجویان به صورت بی رحمانه ای می شوند که باید مورد پیگیری قرار بگیرد.

شهروند چرداولی تصریح کرد: باید برای حمایت از درختان و جنگل‌ها کمان این سختگیرانه و قاطعی وجود داشته باشد که این قوانین به صورت سفت و سخت از طرف مسئولان حمایت شوند تا شاهد قطع بی رویه درختان نباشیم.

جنگل ها نیازمند حمایت مسئولان هستند


فریادی از کارشناسان منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: باید به مسئله درختان توجه ویژه‌ای شود زیرا درختان و جنگل ها در کشور و ایلام و از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.

وی افزود: باید برنامه‌ای برای احیای جنگل ها وجود داشته باشد اما متاسفانه در اجرای این برنامه موفق عمل شده و جنگل‌ها امروز در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

این کارشناس منابع طبیعی عنوان کرد: باید در حفاظت از جنگلها الزامات قانونی و مسئولان وجود داشته باشد و همه پای کار باشند تا بتوان به نتیجه مثبتی رسید.

درختان این روزها نیازمند حمایت هستند تا دوباره قطع نشوند ومورد سواستفاده قرار نگیرند متاسفانه برای تهیه ذغال ویا قاچاق این درختان هستند که قربانی می شوند واین رویه در طول سال های مختلف خطر نابودی جنگل های وگسترش بیان ها را به دنبال دارد امری که عواقب آن به متوجه مردم خواهد شد.

 
هرساله قطع درختان بیشتر می شود
 
"شمس الدین شمسی زاده" از طبیعت گردان چرداولی  در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: هر ساله رشد و نشاط جنگل ها را کمتر می بینیم که این امر باعث شده تا غم درختان بیشتر احساس شود
 
وی افزود:معضل قطع درختان یکی دیگر از مواردی که جنگل ها را تهدید می کند که سودجویان از این راه به دنبال تامین منافع شخصی خود وذغال یا چوب هستند.
 
شمسی زاده خاطرنشان کرد:باید برای حفظ جنگل ها ومراتع همه با هم همکاری داشته باشند تا مبارزه جدی با قطع درختان صورت بگیرد.
 
متأسفانه این روزها طبیعت گردانی که به مسیر جاده ی شهرستان چرداول می روند، شاهد صحنه هایی از قطع درختان بلوط با هدف توسعه ی زمین های کشاورزی وتامین ذغال  هستند. معضلی که در کنار بیماری فراگیری که آفت جان این درختان ارزشمند شده بیم نابودی کامل جنگل های این منطقه را به وجود آورده است. این موضوع شامل جنگل های دیگر شهرستان از جمله آسمان آباد، هلیلان ، بخش زاگرس و … نیز می شود. قطع درختان با انگیزه های دیگری همچون تهیه ی زغال، پخت غذا و نان نیز در شهرستان چرداول و بیشتر در بین برخی روستائیان شایع است.
 
مردم طبیعت دوست شهرستان چرداول از مسئولین محترم شهرستان خواستار برخورد با افرادی شدند که درختان را قطع می کنند.

 

 

انتهای پیام/ر