ایلام بیدار08:00 - 1400/01/23
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

مشکلات روستاییان در چرداول نیازمند رسیدگی مسئولانه ؛ وقتی خطر مهاجرت روستاییان را تهدید می کند

مشکلات زیربنایی روتاها باعث مهاجرت معکوس به شهرها شده است امری که باعث می شود تولید در روستاها به مصرف در شهرها تبدیل شود وخطری برای اقتصاد کشور است.

به گزارشايلام بيدار، باید به فکر روستا ها بود وآبادانی را به داخل این روستاها برد تا از مهاجرت روستاها جلوگیری شود همچنین امکاناتی که در داخل شهرها هستند باید به داخل روستاها منتقل شوند

روستاها نیازمند آبادانی ورسیدگی هستند چرا که همچنان در مشکلات زیر بنایی گرفتار شده اند ونیاز احساس می شود که این مشکلات حل شود.

شهرستان چرداول دارای پراکندگی روستایی زیادی در استان ایلام است واین مسئله باعث شده تا روستاهای محروم با مشکلات زیربنایی دست وپنجه نرم کنند ودر گیرمشکلات باشند.

دور بودن از مناطق شهری و امکانات امروزی، بن بست های جغرافیایی، کمبود امکانات تحصیلی و نبودن دبیرستان، نبود مراکز بهداشتی، اعتیاد و مشکلات اجتماعی و البته فقر و بیکاری همچون بسیاری دیگر از مناطق استان ایلام از جمله عمده ترین مشکلات روستاها و مناطق محروم شهرستان چرداول است.

گاهی در برخی از روستاهای شهرستان به علت فاصله زیاد از مراکز درمانی بیماران مجبورند فاصله هایی زیادی را طی کنند تا به مراکز درمانی بروند آن هم در شرایطی که وسیله نقلیه دراین روستاها کم یاب است.

فناوری های ارتباطی هم دراین روستاها کیفیت مناسبی نداشته وهرچند وقت یکبار به تعمیرات نیاز دارند که در طول سال مردم باید اینترنت را فراموش کرده وفقط به فکر وصل کردن حط تلفن باشند.

راههای ارتباطی روستاهایی نظیر شله کش در بخش زاگرس کاملا فرسوده شده بوجه ای برای ترمیم آن هم وجود ندارد.

اما شاید مهم ترین مشکل مردم این روستاها فقر، بیکاری وعدم دسترسی به اماکانات است که نیازمند  تدبیری برای حل مشکلات مردم است.

جوانان روستا مهاجرت می کنند

شیرزاد از اهالی روستای کمول بخش زاگرس در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت:متاسفانه جوانان روستا در تشکیل زندگی در روستا دارای مشکلات زیادی هستند ومجبور هستند تا مهاجرت کنند ، امری که خطر از سکنه خالی شدن روستا را در پی خواهد داشت.

این جوان چرداولی اضافه کرد:اشتغال در روستا فقط محدود به کشاورزی ودامپروری است ، این در حالی است که این اشتغال محدود جوابگوی جمعیت روستاها نیست.

وی بیان داشت:اگر مشکلات روستاها ادامه داشت باشد تولید در روستاها به مصرف در شهرها تبدیل می شود واین آسیبی است که باعث به وجود مشکلات اقتصادی در کشور می شود.

مرکز درمانی مجهزی در روستاها  وجود ندارد

یکی دیگراز اهالی روستاهای بخش زاگرس که  از اهالی روستای شله کش است که چند سالی است با بیماری دست وپنجه نرم می کند واین مساله باعث شده تا به صورت مداوم در راه شهرهای بزرگ ومراکز درمانی باشد.

این درحالی است که نزدیک ترین مرکز درمانی مجهز به روستای  شله کش محل زندگی وی که شهر سرابله است بیش از 75 کیلومتر است و او مجبور است هر روز فاصله روستایشان تا شهر سرابله را طی کند.

"محمد همتی" که خودش هم چند سالی است متاهل شده و مشکلات زیادی دارد در خصوص مشکلات روستای شله کش به خبرنگار ایلام بیدار گفت: در هفته سه روز باید پدرم را برای دیالیز به سرابله ببرم و این در حالی است که خودم هم ماشین در اختیار ندارم و تمام مراحلی که در طول هفته باید پدرم را به دیالیز ببرم باید خودرو کرایه کنم.

وی افزود:گاهی باعث می شود تا به خاطر عدم رسیدن به موقع به بیمارستان فردی را در روستا از دست بدهیم وگاهی هم مسائل بهداشتی روستا باعث به وجود آمدن بیماری ها می شود.

اینها تنها نمونه ای از مشکلات این روستاهاست اما این مردمان شریف وهمیشه در صحنه از مسئولان فقط تقاضای رسیدگی به مشکلاتشان را دارند.

در سال های گذشته به همت سپاه پاسداران کارهای بسیار خوبی برای رفع محرومیت نظیر مسکن محرومین، اشتغال زایی، آب رسانی به مزارع ، احداث جاده های بین مزارع،فعالیت گروههای جهادی  و... دراین روستاها صورت گرفته ولی همه باید پای کار باشند وهرکس سهم خود را به نحو احسنت انجام دهد تا محرومیت از بین رود.

 

انتهای پیام/ر