ایلام بیدار09:44 - 1399/06/18

نقش هوانیروز در انهدام ستون زرهی منافقین

هوانیروز در عملیات مرصاد با به‌کارگیری بیش از ۴۵ فروند بالگرد توانست در مدت ۴۲۵ ساعت پرواز تعداد ۱۱۵ دستگاه انواع خودروی دشمن را منهدم کند و ۲۹ دستگاه تانک برزیلی را به آتش بکشد.

به گزارشايلام بيدار،  اگرچه جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس موفق شد تا در بسیاری از نقاط متجاوزین را تا پشت مرزهای بین‌المللی عقب براند، اما فرسایشی شدن جنگ در سال هشتم و حمایت‌های همه‌جانبه شرق و غرب از دشمن بعثی که با واگذاری انبوه تجهیزات جدید به آنان و سازماندهی ده‌ها لشکر بعثی همراه شد و از طرفی کاهش توان رزمی نیروهای خودی پس از عملیات کربلای ۵، این نوید را به دشمن می‌داد که با استفاده از منافقین که در آن دوران نقش سربازان صدام را داشتند، می‌توانند سرنوشت جنگ را به نفع خود تغییر دهند.

از این رو، عناصر خودفروخته منافقین طی عملیاتی که آن را فروغ جاویدان نامیده بودند، با پشتیبانی رژیم بعثی به‌خصوص نیروی هوایی آن از محورهای سرپل ذهاب و گیلانغرب به سمت اسلام‌آباد و در نهایت تا حسن آباد و تنگه چهارزبر کرمانشاه پیش آمدند؛ در این شرایط دوباره وضعیت روزهای اول جنگ در منطقه غرب و جنوب کشور تا حدودی احساس می‌شد و به نظر می‌رسید نیروهای زمینی که قادر باشند در اسرع وقت مقابل منافقین ایستاده و از پیشروی آن‌ها جلوگیری کنند، در آن شرایط آمادگی لازم را ندارند.

نقش هوانیروز در عملیات مرصاد+

 از این رو، یک‌بار دیگر ضرورت حضور هوانیروز در این شرایط سرنوشت‌ساز احساس شد و خلبانان کبرا با ورود به عرصه دفاع و هدف قرار دادن ادوات زرهی منافقین بین جاده اسلام‌آباد تا گردنه چهارزبر توانستند با هدایت مستقیم سپهبد شهید صیاد شیرازی از پیشروی منافقین به سمت کرمانشاه جلوگیری کنند و تعداد زیادی از نفرات پیاده و ستون زرهی و خودرویی دشمن را منهدم کرده و مقدمه اسارت تعداد قابل توجهی از نفرات دشمن را ایجاد کنند. بدین ترتیب عملکرد هوانیروز در هشت سال دفاع مقدس با برگ‌هایی از رشادت‌های خلبانان و کارکنان این یگان در روزهای اول جنگ و تداوم آن زینت یافت و با عملیات مرصاد برگ زرین دیگری از هوانیروز در تاریخ کشور رقم خورد.

هوانیروز در عملیات مرصاد با به‌کارگیری بیش از ۴۵ فروند بالگرد اعم از ۱۲ بالگرد تهاجمی کبرا، ۱۴ فروند بالگرد پشتیبانی ۲۱۴، ۱۲ فروند بالگرد ترابری شنوک، چهار فروند بالگرد شناسایی ۲۰۶ و سه فروند بالگرد ۲۰۵ وارد عمل شد که در مدت ۴۲۵ ساعت پرواز موفق شدند در طول عملیات مرصاد ۱۱۵ دستگاه انواع خودروی دشمن را منهدم کنند و تعداد ۲۹ دستگاه تانک برزیلی را به آتش بکشند.

در حوزه ترابری نیز سه هزار و ۳۶۰ نفر از نیروهای خودی تیپ نبی اکرم (ص) با اجرای عملیات هلی‌برن شبانه توسط بالگردهای هوانیروز به منطقه اعزام شدند و همچنین با رساندن ۳۸۸ نفر مجروح به بیمارستان‌ها نقش مهمی را در پیروزی نیروهای خودی ایفا کردند.

در عملیات مرصاد سه فروند بالگرد مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و یک نفر از خلبانان به نام ستوان‌یار «حسین فرزانه» به شهادت رسید؛ همچنین در این عملیات، بالگردهایی از پایگاه کرمان، پایگاه پشتیبانی اصفهان و پایگاه کرمانشاه شرکت داشتند.

انتهای پیام/