ایلام بیدار20:35 - 1399/06/09

نماز ظهر عاشورا در ایلام اقامه شد

نماز ظهر عاشورا به امامت حجت الاسلام و المسلمین اله نور کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و با حضور عزاداران حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در مصلای شهر ایلام اقامه شد.

به گزارشايلام بيدار، نماز ظهر عاشورا همزمان با سراسر کشور بر اساس سنتی دیرینه به یاد آخرین نماز اباعبدالله الحسین(ع) در دشت نینوا اقامه شد.

همچنین عزاداران ضمن قرائت زیارت عاشورا، در رثای شهادت مظلومانه سید و سالار شهیدان عالم حضرت سیدالشهدا(ع) و اصحابش سوگواری کردند.

عاشورای محرم ۱۴۴۲ نیز از راه رسید و در ایلام نیز با حضور خیل مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت در مصلی شهر ایلام با شور و حرارت خاصی برگزار شد.

هرچند هرسال آیین عاشورا در میدان ۲۲ بهمن میدان مرکزی شهر ایلام با شور و ازدحام بی نظیری برگزار می شد اما امسال وجود کرونا معادلات عزاداری ماه محرم را بر هم زد.

مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا با حضور در مصلای شهر ایلام و با رعایت پروتکل های بهداشتی خود را از نقاط مختلف ایلام به این مکان رساندند تا عرض ادارت خود را به شهدای نهضت عاشورا نشان دهند.

کرونا نیز مانع از حضور خیل دلدادگان و دلسوختگان امام عاشقان در محفل عزای اربابشان نشد و ماسک بر دهان و با رعایت فاصله اجتماعی و موازین بهداشتی بر سر و سینه می زنند.

یک عده گلاب می پاشند، یک عده پرچم های عزا را حمل می کنند و هرچند امسال به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی توزیع اقلام خوراکی مرسوم عزای ماه محرم ممنوع است اما عده ای توزیع ماسک را نذر ارادت خود کرده اند.

داخل شبستان و محوطه مصلی مملو از جماعتی است که برای عزاداری عاشورای حسینی آمده اند، تضاد فاصله گذاری اجتماعی در کنار انسجام برای اقامه عزاداری نمود جالبی از ارادت به شهدای کربلا و مقابله با کرونا را از سوی مردم ایلام نشان داده است.

در این آیین مداحان با گویش های محلی مرسوم در استان ایلام از جمله کردی، لری، عربی، لکی و زبان معیار فارسی مرثیه سرایی کردند.

انتهای پیام /