ایلام بیدار06:48 - 1399/11/24
معاون استاندار ایلام خبر داد؛

زنگ خطر طلاق در ایلام/ آستانه تحمل زوج های جوان کم است

معاون سیاسی و امنیتی استانداری ایلام از بالا بودن رشد طلاق در سال های ابتدایی زندگی مشترک در ایلام خبر داد و گفت: افزایش میانگین سن ازدواج از دیگر مشکلات استان است.

به گزارشايلام بيدار،:استان ایلام با ۵۸۰ هزار نفر جمعیت به عنوان کم جمعیت ترین و جوان‌ترین استان کشور شناخته می‌شود.

این استان به رغم کوچک و جوان بودن دارای آسیب‌های اجتماعی فراوانی است، طی سال‌های اخیر معضل طلاق در استان بیشتر شده در حالی که در گذشته حتی اسم کلمه طلاق خیلی به زبان هم آورده نمی‌شد.

در بین فرهنگ گذشتگان استان ایلام اختلافات منجر به طلاق خیلی کم پیش می‌آمد و در واقع آستانه تحمل، صبر و حوصله در برابر مشکلات و اختلافات بسیار بالا بود به وجود می‌آمد.

اگر هم اختلافات بالا می‌گرفت بزرگان فامیل دور هم جمع می‌شدند و برای اینکه زن و شوهر از هم جدا نشوند، همه نوع کمکی می‌کردند، خلاصه اینکه در گذشته طلاق در گذشته در استان ایلام بسیار کم بود ولی حالا در شهرها، روستاها و مناطق مختلف استان ایلام این واژه بسیار زیاد شده است.

طبق آمارهای ثبت احوال استان ایلام سال گذشته چهار هزار و ۷۳۰ واقعه ازدواج و ۸۹۷ واقعه طلاق در استان ثبت شده است، کارشناسان اجتماعی در استان ایلام آمار طلاق در استان کوچکی مثل ایلام نسبت به جمعیت نگران کننده است.

آستانه تحمل زوج‌ها پایین است

عباس تیموری " کارشناس مسائل اجتماعی  اظهار داشت: در کنار افزایش طلاق‌ها در استان ایلام شاهد کاهش ازدواج‌ها هستیم، چراکه تعدادی از جوانان از ترس طلاق و مهریه حاضر به ازدواج نیستند.

عباس تیموری با اشاره به اینکه نبود درآمد و بیکاری در استان ایلام زمینه ساز بسیاری از طلاق شده است، گفت: در استان ایلام بیکاری و مشکلات اقتصادی بیشتر از گذشته شده است.

وی عنوان کرد: اعتیاد از عوامل اصلی طلاق در استان است، این مسئله طی سال‌های اخیر بیشتر شده که البته خود اعتیاد بازهم نشات گرفته از بیکاری است.

تیموری تصریح کرد: آستانه تحمل زوج‌های جوان کم شده و طبق آمارها بیشترین گروه سنی طلاق در استان ایلام الان سن بین ۲۰ تا ۳۰ سال رسیده است.

وی ادامه داد: جوانان باید قبل از ورود به مقوله ازدواج آماده پذیرش و تعهد در زندگی را داشته باشند.

میزان طلاق در ایلام افزایش یافت

معاون سیاسی، امنیتی استانداری ایلام نیز در این ارتباط اظهار داشت: ۲۶ درصد جمعیت استان ایلام را جوانان تشکیل می‌دهند، این بدان معنا است که مسائل اجتماعی مثل طلاق در استان ایلام نیازمند طرح‌های مهم و برنامه ریزی شده برای پیشگیری است.

محمد نوذری با اشاره به اینکه در پنج سال گذشته میزان طلاق در استان ایلام دوبرابر شده که این مسئله زنگ خطری برای استان است، افزود: هرچند استان ایلام در کشور در بحث طلاق رتبه ۳۰ کشور را دارد، اما آمارهای طلاق در استان روند افزایشی دارد.

وی اعلام کرد: طبق بررسی‌های انجام شده از هر پنج واقعه ازدواج در استان ایلام یک مورد به طلاق منجر می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی استانداری ایلام از تدوین سند توسعه اجتماعی در استان ایلام به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در جمله طلاق در استان خبر داد.

نوذری بیان کرد: توانمندسازی اقشار مختلف مردم با آموزش‌های لازم به منظور کاهش طلاق در استان ایلام ضروری است.

اعتیاد و بیکاری از دلایل اصلی طلاق در ایلام

مدیر کل بهزیستی استان ایلام اظهار داشت: طلاق فقط نه تنها منجر به فروپاش خانواده‌ها می‌شود بله تاثیر مستقیم در جامعه دارد.

زهرا همتی عنوان کرد: اعتیاد و بیکاری از دلایل اصلی طلاق در استان ایلام محسوب می‌شوند و بر اساس آمارهای موجود حدود ۲۸ درصد علل طلاق در استان ایلام مسئله اعتیاد بوده است.

وی تصریح کرد: باید آستانه تحمل زوج‌های جوان بیشتر شود چراکه طبق آمارهای استخراج شده ۵۵ درصدهای طلاق‌ها در استان ایلام مربوط به زوج‌هایی است که کمتر از ۵ سال از زندگی مشترک آنها می‌گذرد.

مدیر کل بهزیستی استان ایلام عنوان کرد: تاب آوری زوج‌های جوان در برابر مسائل و مشکلات زندگی کم شده و به محض کوچک‌ترین مشکلی طلاق شکل می‌گیرد.

همتی افزود: بر همین اساس بهزیستی ایلام در طول سال‌های کلاس آموزشی زیادی را در زمینه توانمندسازی زوج‌ها برای زندگی و پیشگیری از طلاق و ایجاد مراکز مشاوره برای حل مشلات زوج‌ها انجام داده است.

وی تصریح کرد: از سال گذشته تا کنون با اقدامات انجام گرفته از سوی بهزیستی ایلام، سازش ۱۸۹ پرونده ارجاعی به مرکز کاهش طلاق در استان انجام شده است.

همتی عنوان کرد: مرکز جامع مراقبت از خانواده در استان ایلام فعال است، این مرکز به منظور متمرکز کردن زوج‌های متقاضی طلاق و ارجاع آنها به مراکز مشاوره و کلینیک‌های مددکاری جهت ارائه خدمات تخصصی مشاوره، مددکاری، حقوقی است.

جامعه استان ایلام در حال گذار از زندگی سنتی به سوی مدرن است و سردرگمی زوج‌ها بر سر دو راهی این دو، سر منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله پدیده طلاق است.

نزدیک به پنج سال است که زنگ خطر آمار طلاق در استان ایلام به صدا درآمده است، هنوز نهادهای متولی، پژوهش معتبری برای کشف دلایل واقعی آن انجام نداده‌اند.

 

انتهای پیام/