ایلام بیدار07:53 - 1399/05/22

گزارش رئیس سازمان دارو درباره واکسن کرونا به کمیسیون بهداشت مجلس

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: نمایندگان مجلس سوالاتی درخصوص داروهای موثر بر درمان کرونا و واکسن این بیماری مطرح کردند و رئیس سازمان غذا و دارو نیز به آن‌ها پاسخ داد.

به گزارشايلام بيدار،«زهرا شیخی » سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  درباره نشست اروز (سه شنبه 21 مردادماه) کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: پس از مأموریتی که رئیس مجلس به کمیسیون‌های آموزش و بهداشت مجلس محول کرد جلسات مهمی پیرامون برگزاری آزمون‌ها به ویژه آزمون سراسری برگزار و مقرر شد این آزمون‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. اما با توجه به تاکید کمیسیون و وزارت بهداشت بر حفظ سلامتی داوطبان، پروتکل‌‌های بسیار سخت گیرانه تنطیم شد که رعایت کامل آن توسط سازمان سنجش و وزارت علوم در این مدت باقی مانده مقدور نبود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه پروتکل‌های سختگیرانه‌ای مد نظر نمایندگان مجلس و بخصوص کمیسیون بهداشت بود و رعایت آن برای وزارت علوم و سازمان سنجش در این مدت باقی مانده مقدور نبود و کنکور به زمانی موکول شد که سازمان سنجش بتواند از لحاظ فضا و  امکانات تمام ضوابط و دستورالعمل های توافق شده در نشست‌های پیشین را رعایت و فراهم کند. لذا پیشنهاد تعویق یک ماهه برگزاری کنکور، در ستاد ملی مقابله باکرونابررسی می شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از حضور شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت: وی گزارشی در خصوص آخرین وضعیت تولید و واردات دارو در کشور ارائه کرد و سپس نمایندگان نیز سوالاتی مختلفی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی مطرح کردند.

وی ادامه داد: نمایندگان تاکید کردند که دانشمندان داروهایی خوبی در داخل کشور تولید می‌کنند، اما متاسفانه دولت از سال 96 به بعد اجازه اضافه شدن داروهای جدید داخلی را به فارماکوپه دارویی کشور نمی‌دهد. تا زمانی که دارو وارداتی است فارماکوپه قدرت تولید انبوه و رقابت را پیدا نمی‌کند. به عنوان مثال دستگاه‌های مانند سی تی اسکن در داخل کشور تولید می‌شوند اما همزمان نمونه خارجی آن نیز وارد می‌شود. از این رو به هیچ عنوان قابل توجیه نیست که به دلیل ناتوان بودن بیمه‌ها در پرداخت، داروها به فارماکوپه اضافه نشوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: نمایندگان تاکید کردند که در کنار حمایت از شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی و دارویی، ضمانت کیفیت تولیدات داخلی نیز از اهمیت ویژه برخوردار بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین اعضای کمیسیون بهداشت بر تقویت تولید داخلی داروها و تجهیزات پزشکی با کیفیت تاکید کردند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم با بیان اینکه رئیس سازمان غذا و دارو در جلسه مذکور به تاثیر جدی تحریم‌ها بر واردات دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: برخی از مشکلات و کمبودهای درحوزه دارو به دلیل محدودیت‌هایی است که تحریم‌ها ایجاد کرده اند. در ادامه جلسه سوالاتی درخصوص داروهای موثر بر درمانکروناو واکسن این بیماری مطرح شد و رئیس سازمان غذا و دارو نیز به آن‌ها پاسخ داد.

انتهای پیام/