ایلام بیدار10:23 - 1399/05/20

ماجرای حضور هنرپیشه‌ها در تبلیغات/ سلبریتی‌هایی که تلویزیون را قُرق کرده‌اند

این روزها چهره‌های بسیاری از بازیگران سینما و تلویزیون به تبلیغات روی آورده‌اند؛ تبلیغاتی که بیش‌تر از رسانه ملی پخش می‌شود.

به گزارشايلام بيدار،  قصه تبلیغات تلویزیونی سر درازی دارد. تقریبا از همان اوایل که تلویزیون در دنیا تازه در مرحله آزمایشی بود و خیلی ها نمی دانستند جعبه جادو اختراع شده، شرکت ها به فکر بیشتر دیده شدن خودشان افتادند و در این مسیر از حضور سلبریتی ها هم بهره بردند. در ایران هم چندسالی است که هنرمندان و ورزشکاران وارد این عرصه شده اند و طی سالهای اخیر شبکه های مختلف تلویزیونی و بیلبوردهای اتوبان های شهری را به قرق خود درآورده اند. این روزها هم خبر پیوستن «مهران مدیری» به یک فروشگاه زنجیره ای خبرساز شده است.همین بهانه ای شد تا مروری داشته باشیم به حضور برخی چهره ها در حوزه های تبلیغاتی و همچنین این موضوع را در گفت و گو با یک کارشناس حوزه رسانه آسیب شناسی کنیم.

**مدیری و پیوستن به یک فروشگاه زنجیره ای

همان طور که گفته شد، مهران مدیری جدیدترین هنرپیشه ای است که به تبلیغات تلویزیونی تن داده است. او 15 مردادماه در نشست خبری راجع به تصمیمی که گرفته، گفت: به نظرم کار مفید و مهمی قرار است انجام شود تفاهمی که نوعی مسئولیت اجتماعی و کمک به افرادی است که مشکلات مالی در کشور دارند. این تفاهم برای این خوب است که در شرایط سختی زندگی می‌کنیم و این کار به هزار نفری که مشکل دارند کمک می‌کند. من هیچ گاه در بحث تبلیغات نبوده‌ام و این هم به دلیل مسئولیت اجتماعی به من واگذار شده و از آن استقبال می‌کنم.

 

مدیری البته معتقد است این حضور او در توضیح بیشتر درباره تبلیغاتی نبودن این همکاری با یک فروشگاه زنجیره‌ای گفت: طی این توافق بخشی از فروش روزانه، ماهیانه و سالیانه این فروشگاه به مسائل و مشکلات مختلفی که در کشور است اختصاص داده می‌شود مثل کودکان کار و فراهم کردن وسایل تحصیل برای کودکان بی بضاعت، کمک به خانواده‌های آسیب دیده از کرونا، بیماران تالاسمی و سرطانی.

**نوید محمدزاده از تولید عطر اختصاصی تا تبلیغ آب میوه

این بازیگر که بیشتر در حوزه تئاتر و سینما فعالیت دارد، مدتی است که برای یک برند آب میوه تبلیغ می کند و در کنار آن عطری با برند خود نیز به بازار داده است.

گفته می شود محمدزاده برای این تبلیغ دستمزدی میلیاردی گرفته که البته در قبال آن تعهدات ویژه ای هم داشته است.

 

**بهرام رادان و تبلیغ محصولات چرم

بهرام رادان نیز از جمله بازیگرانی است که چند سالی است محصولات یک برند چرم ایرانی را تبلیغ می کند. البته او محصولات ویژه آقایان و بهنوش طباطبایی محصولات ویژه بانوان همان برند را تبلیغ می کند.

 

**محمدرضا گلزار و تبلیغ برای آب میوه

محمدرضا گلزار هم از جمله بازیگرانی است که چند سال پیش وارد حوزه تبلیغات شد و او هم تبلیغ یک برند آب میوه را برعهده گرفت.

 

**آتیلا پسیانی و فعالیت در حوزه چای

این بازیگر پیشکسوت در حوزه تبلیغ یک برند چای فعالیت می کند. او در این تبلیغ علاوه بر تصویر از صدای خود هم استفاده می کند. این تبلیغ روزانه چندین بار از شبکه های مختلف تلویزیون پخش می شود. پیش از این رضا کیانیان هم در حوزه تبلیغ چای و دمنوش فعالیت می کرد.

 

**بهنوش بختیاری و ورود به حوزه تبلیغ کودکان

کسانی که در خانه خود کودک دارند، می دانند که مدتی است تبلیغاتی با حضور این بازیگر از شبکه پویا پخش می شود. این تبلیغات با حضور بهنوش بختیاری مختص یک برند کفش و کتانی ایرانی است که مخاطب را به استفاده خانوادگی و به ویژه کودکان دعوت می کند.

 

**امین حیایی و ورود به دنیای سس ها

امین حیایی بازیگر شناخته شده و محبوب سینما و تلویزیون مدتی است که وارد دنیای تبلیغات شده و به تبلیغ سس های مختلف یک برند می پردازد.

 

**پژمان جمشیدی و تلاش برای تبلیغ فرش

این بازیگر از دنیای فوتبال وارد عرصه هنر شد. ابتدا در یک سریال بازی کرد و بعد که خودی نشان داد، پایش به سینما هم باز شد. او مدتی است یک مرکز خرید فرش را در تلویزیون تبلیغ می کند.

 

**امیرحسین آرمان و معرفی پوشاک ایرانی

این بازیگر جوان هم از تلویزیون به مخاطبان خود شناخته شد و حالا مدتی است برای یک برند ایرانی پوشاک مردانه تبلیغ می کند.

 

**سروش جمشیدی و تبلیغ غذاهای آماده

این بازیگر با ایفای نقش قیمت در مجموعه دورهمی برای مخاطبان شناخته شد. او بعد از مدتی در قالب میان برنامه به تبلیغ کالاهای کنسروی یک برند در شبکه نسیم می پرداخت.

 

**شقایق دهقان و حضور در عرصه نوشیدنی

شقایق دهقان بازیگر تلویزیون نیز مدتی است که تبلیغ نوشیدنی های یک برند را انجام می دهد.

 

**تبلیغات خانوادگی نیما فلاح و سحر ولدبیگی

این زوج هنرمند نیز که در سریال های بسیاری به صورت مشترک ایفای نقش کرده اند، این روزها در تبلیغات یک شرکت حضور دارند که ویژه روغن های سرخ کردنی و پخت و پز است.

 

**برزو ارجمند و تبلیغ غذاهای آماده

برزو ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان یکی از بازیگرانی است که به سراغ تبلیغات تلویزیونی رفته و چند وقتی است که تبلیغ یک برند غذای آماده را برعهده دارد.

 

**حضور بازیگران در عرصه تبلیغ؛ فرهنگی یا ضد فرهنگ؟

اما در این باره «معصومه نصیری» عضو انجمن سواد رسانه ای معتقد است:گره خوردن سلبریتی به مقوله رسانه و مصرف، موضوعی جدی است که جریان نیاز و ارضا و عرضه و تقاضا در عرصه اقتصاد را به یک موضوع فرهنگی بدل می سازد. با توجه به این پیشفرض، اگر بعنوان یک موضوع فرهنگی به این سوژه بپردازیم می توان جابجایی کارکرد و نوعی نقش زدگی را در این مساله پیگیری و دنبال نمود.اینکه فردی تبدیل به کانون توجه شده و در یک فرایند رسانه ای به بعنوان یک الگوی فرهنگی مطرح می شود فی نفسه امر مذمومی نیست.مساله جایی از مسیر عادی خارج می شود که با احساسات عمومی گره خورده و سوار بر هیجانات توده مردم و صفحات مجازی طرفداری، تصمیم گیری ها و انتخاب های ضعیف و آسیب زا را رقم زده و به نوعی جامعه را دچار سطحی گرایی و عوام زدگی می نماید.

**زمینه ای برای تقویت جریان پوپولیست

-همین جریان پوپولیست که زیست و کنشگری مبتنی بر احساسات عمومی را در دستور کار دارد با ورود به عرصه اقتصاد و قرار گرفتن در خدمت کمپانی ها و شرکت های اقتصادی، برآیند فرهنگی نامبارکی را سبب می شود.در همین راستا خروج جریان سلبریتیسم از چرخه فرهنگی و ورود بی مهابای آن به عرصه تبلیغات و تجارت، تنفس فرهنگ را تحت الشعاع پول و تجارت، دچار مشکل نموده و مقوله قهرمان و ستاره که یک ضرورت فرهنگی جهت درونی سازی ارزش ها و هنجارهای اجتماعی و عقیدتی است را به حاشیه می راند. این در حالی است که در جامعه ما برای سلبریتی شدن، تحصیلات و تلاش لازم نیست و روابط و ظاهر بازیگران مسیر را برای سلبریتی شدن هموار می کند و چون زحمتی برای رسیدن به این جایگاه نمی کشند، ناگهان به مرحله ای می رسند که درباره همه چیز ابراز نظر کنند و کارشناس مسائل مختلف از موضوعات فرهنگی گرفته تا سیاسی و ... شوند و درباره همه چیز حرف بزنند.

 

**عرصه ای که هنوز ضابطه مند نشده است

-همچنین تبلیغات از سوی سلبریتی ها در کشور ما ضابطه مند نیست. افرادی یک شبه به شهرت می رسند و فردای آن تصویرشان روی بیلبوردهای شهری و تلویزیون و ... دیده می شود. این تبلیغات هم اکثرا با درآمدهای نجومی همراه است که در کنار مصرف گرایی، فضایی تخیلی هم برای جوانان به وجود می آورد که ما هم می توانیم یک شبه ره صد ساله برویم. شاید به نظر برسد که این هنرمندان از لحاظ مالی نیاز به تبلیغات داشته باشند اما با توجه به چهره هایی که در تبلیغات می بینیم این موضوع منتفی به نظر می رسد و یا کمتر محتمل است.

**بی توجهی سلبریتی ها به مسئولیت اجتماعی

-شأن و جایگاه هنرمندان یک شبه به دست نیامده است و نهادهای متولی همچون خانه سینما، وزارت ارشاد، صداوسیما و ... باید آموزش های جانبی هم به هنرمندان بدهند که بدانند وقتی با شهرت مواجه می شوند، یک مسئولیت اجتماعی نیز بر عهده آنهاست. وظیفه این قشر فقط پوشیدن لباس های مارک و حضور در مراسم های مختلف و غیره نیست. این شهرت در گام اول با خود مسئولیت اجتماعی به همراه می آورد و به نظر می رسد هنرمندانی که وارد عرصه تبلیغ می شوند باید به این موضوع نیز توجه داشته باشند که در کنار ترویج مصرف گرایی که دارند، به ترمیم چهره و  مسئولیت اجتماعی خود نیز بیاندیشند.

انتهای پیام/