ایلام بیدار08:32 - 1399/05/11
ایلام بیدار از اولویت بخش اقتصاد گزارش می دهد؛

وضعیت آشفته بازار و ضرورت نظارت بر قیمت ها

افزایش بی رویه قیمت کالاها و نبود نظارت کافی بربازار باعث گلایه مندی شهروندان شده است که امیدواریم مسئولان در این راستا تمهیدات لازم را بیاندیشند.

به گزارشايلام بيدار،طی روزهای اخیر، قیمت برخی کالاها و اقلام واسطه‌ای یا مصرفی مجددا رو به افزایش گذاشته و شاهد گرانی افسارگسیخته‌ای در میان این کالاها هستیم، اما نکته مهم اینجاست که به اذعان فعالان اقتصادی‌، شرایط تولید اقلام عدیده‌ای از این کالاها در کشور مناسب است و تولید بسیاری از آنها در شرایط خوبی قرار دارد. چنین وضعیتی این سوال را به وجود می‌آورد که چرا وقتی مشکلی از جهت تولید در کشور وجود ندارد و حتی در برخی موارد دارای مازاد تولید هم هستیم، شاهد نوسان قیمت ها هستیم؟

وارد فوق که تنها اندکی از وضع کلی تولید کالاهای مصرفی مردم را نشان می‌دهد، این سوال را هم در ذهن ایجاد می‌کند که چرا در چنین شرایطی روز به روز به مقدار قیمت‌ها اضافه می‌شود؟ سوالی که در واقع نمی‌توان به آن پاسخی جز رهاشدگی بازار و ضعف نظارت به بهانه‌های مختلف داد.

با ارایه این مقدمه موضوعی را مطرح می کنیم که رهبر معظم انقلاب روز گذشته در سخنان خود با مردم عزیز کشورمان بران تاکید کرد  که در ذیل می توان به گوشه ای از این سخنان ارزشمند را مطالعه نمود.

رهبر انقلاب اسلامی مسئله فوری در بخش اقتصاد را «مهار نوسان قیمتها، ایجاد ثبات در بازار و حفظ ارزش پولی ملی» دانستند و افزودند: این حالتِ هر روز یک قیمت برای اجناس و افسار پاره کردن قیمت ارز برای کشور مضرّ است و افراد آشنا به مدیریتهای اجرایی معتقدند که این مسئله با برخورد دستگاههای اجرایی و در مواردی دستگاه قضایی قابل مهار است.

از سخنان رهبر معظم انقلاب می توان دریافت که مهار قیمتها و کنترل و نظارت بر بازار یکی از مطالبات اصلی است چرا که با این روند افزایش قیمتها مردم روز به روز از لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار می گیرند.

نظارت برقیمتها افزایش میابد

"رضا محمدرحیمی "،رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: اقدامات نظارتی بر بازار ایلام شدت گرفته و با تشدید اقدامات نظارتی بر بازار اجازه سوء استفاده به متخلفان در شرایط فعلی داده نمی‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: در این ایام که شرایط کرونایی فشار روانی و زیستی بر شهروندان مضاعف کرده است عده‌ای با سوء استفاده از این شرایط درصدد اختلال در روند تامین کالاهای اساسی و گرانفروشی هستند که حضور مؤثر نظارتی بر بازار اجازه این اقدام را به آنان نخواهد داد.

وی افزود: گشت‌های نظارتی متشکل از دادستانی، تعزیرات و بازرسان این سازمان در قالب اکیپ واحد به‌صورت روزانه در بازار حضور یافته و با رصد قیمت‌ها از هرگونه اختلال در بازار جلوگیری خواهند کرد.

رئیس سازمان صمت استان ایلام به همکاری بازاریان و اصناف در اجرای نظارت بر بازار اشاره کرد و گفت: بازاریان و مجمع صنفی اصناف استان خود نیز سیستم نظارتی بر قیمت‌ها را تشکیل داده و اجازه سوء استفاده به برخی سوء استفاده‌کنندگان در اختلال در بازار را نخواهند داد.

محمدرحیمی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی با افزایش خودسرانه قیمت‌ها موجب نگرانی و اجحاف در حق مردم می‌شوند و سازمان ثبت با نظارت خود در تثبیت قیمت‌ها به کاهش دغدغه‌های اقتصادی مردم خواهد کوشید.

وی در پایان گفت: شهروندان عزیز هرگونه کمبود اقلام اساسی، گرانفروشی و عدم درج قیمت‌های مصوب را به سامانه 135 گزارشات تعزیرات حکومتی و سازمان صمت گزارش کنند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

امیدواریم مسئولان استان درراستای رفاه حال شهروندان نسبت به افزایش نظارتها بر بازار اقدام لازم را به عمل آورند .

انتهای پیام