ایلام بیدار10:52 - 1399/05/08
در میزگرد با چهره های فرهنگی، ورزشی و سیاسی مطرح شد؛

تخلف امریکا از اصل آزادی پرواز هواپیماهای غیرنظامی/ خطر مسافرت های عمومی در حریم آسمان

چهره های فرهنگی، هنری و سیاسی در رابطه با تعرض جنگنده‌های امریکائی به هواپیمای ایرانی ماهان به موضعات مهمی به "نقض آشکار امنیت هوانوردی توسط امریکا" و " تخلف امریکا از اصل آزادی پرواز هواپیماهای غیرنظامی" اشاره کردند.

گروه بین المللی ایلام بیدار::جمعه شب گذشته پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان مسیر تهران - بیروت پس از طی حدود ۲ ساعت پرواز بر فراز خاک سوریه مورد تهدید 2 فروند هواپیمای جنگنده آمریکایی قرار گرفت.

این اقدام کاهش سریع ارتفاع، دور کردن هواپیما از خطر احتمالی توسط خلبان و زخمی شدن تعدادی از مسافران و در نهایت فرود اضطراری هواپیمای را در پی داشت.این اقدام تروریستی امریکا باعث چهره های فرهنگی و مذهبی کشور شد.

به همین منظور گروه سیاسی ایلام بیدار در میزگردی بصورت مجازی با حضور جمعی از چهره های فرهنگیُ ورزشی و سیاسی به بررسی این موضوع پرداخته است.

در این میزگرد چهره های مختلف استانی در رابطه به موضعات مهمی به " نقض آشکار امنیت هوانوردی توسط امریکا"، " خطر مسافرت مسافران غیرنظامی در حریم آسمان" و " تخلف امریکا از اصل آزادی پرواز هواپیماهای غیرنظامی" اشاره کردند.

نقض آشکار امنیت هوانوردی توسط امریکا

"ذبیح الله پورشیب"، قهرمان کاراته جهان در این رابطه گفت: پرواز شماره1152 هواپیمایی ماهان به مقصد بیروت و راهزنی هوایی مسبوق به سابقه جنگنده های متجاوز آمریکایی ابعادی دارد، اولا "این راهزنی بی شرمانه دولت متجاوز امریکا که در حال حاضر قسمتی از خاک سوریه را اشغال کرده و فرودگاه التنف سوریه را به زور در اختیار گرفته و جنگنده هایF15آمریکایی در انجا به پرواز درآمده اند دو عمل متجاوزانه، زورگویان و خارج از عرف و قوانین پذیرفته شده جهانی است.

وی اظهار کرد: از یک طرف طرف آمریکایی‌ها به چه حقی قسمتی از سرزمین سوریه را اشغال و آنجا را تبدیل به پایگاه نظامی کرده اند و فرودگاه التنف سوریه را با زور از حاکمیت آن کشور جدا و آنجا را مرکز تروریستی خود قرار داده اند. از طرف دیگر کدام قانون، عرف و وجدان انسانی به این کشور تروریست حق داده تا برای هواپیمای مسافر بری که حامل دهها انسان بی گناه است ایجاد مزاحمت و درد سر نماید.

پورشیب افزود: مطلب دوم اینکه بدون شک قصد آنها از پرواز جنگنده ها در نزدیکی هواپیمای ماهان این بوده تا پدافند هوایی سوریه به اشتباه آن را مورد هدف قرار داده و ساقط کند تا شاید روابط دو ملت بزرگ ایران و سوریه را تیره نماید و به تبع آن بین ایران و کشورهای دوست منطقه از جمله عراق، سوریه و لبنان شکافی ایجاد کند و خوراکی برای نفوذهای بی هنر داخلی ایجاد کند.

قهمران کاراته جهان ادامه داد: قابل ذکر اینکه توضیحاتی که تاکنون از طرف اشغالگران آمریکایی ارائه شده، غیر موجه و فاقد وجه اقناعی است و رفتار جنگنده‌ها در قبال پرواز هواپیمای مسافربری آن هم در خاک کشور ثالث نقض آشکار امنیت هوانوردی، تخلف از اصل آزاد پروازهواپیماهای غیر نظامی وزیر پا گذاشتن اصول مسلم حقوق بین الملل است.

 

خطر مسافرت مسافران غیرنظامی در حریم آسمان

"قدرت باقری"، از چهره های فرهنگی استان ایلام و کارگردان مطرح نیز با اشاره به تعرض جنگنده‌های امریکائی به هواپیمای ایرانی ماهان نیز در این میزگرد اظهار کرد: این امر نشان داد که امریکا همواره به دنبال فتنه انگیزی در منطقه است.

وی گفت: امریکا با این اقدام تلاش کرد تا جنجالی علیه ایران در منطقه ایجاد کرده و این کشور را در محافل بین‌المللی به چالش بکشاند تا کشورهایی علیه کشور ما موضع گیری کنند؛ لذا ما نباید از دشمن انتظار دوستی داشته باشیم.

کارگردان مطرح ایلامی افزود:تعرض به هواپیمای مسافربری ماهان موضوعی است که باید به طور ویژه از سوی دستگاه دیپلماسی، قوه قضائیه و سازمان هواپیمایی از طریق مجامع بین المللی پیگیری شود چراکه تعرض به هواپیمای ماهان تهدید صریح و آشکار جان افراد غیر نظامی و نقض آشکار قواعد حقوقی و بین المللی هوایی به حساب می‌آید.

وی بیان کرد:قاعدتاً پشت سر این اقدام آمریکایی‌ها اهداف تروریستی بوده است چراکه این پرواز طبق برنامه زمان بندی و در یک مسیر مشخص اتفاق افتاده است اما آمریکایی‌ها به آن تعرض کردند.

باقری با اشاره به اینکه البته این خوی گستاخی و تجاوزگری آمریکایی‌ها مسبوق به سابق است، متذکر شد: در حافظه تاریخی ملت ایران حمله به هواپیمای مسافربری ایرباس از سوی ناو آمریکا وجود دارد و در آن زمان هم حمله به یک هواپیمای مسافربری صورت گرفت و منجر به شهادت جمع زیادی از هموطنان ما و عده‌ای از اتباع خارجی شد.

کارگردان مطرح ایلامی تصریح کرد:این مسئله نشان دهنده آن است که نیروهای آمریکایی در هر جایی حضور یابند باعث اخلال در امنیت آن منطقه می‌شوند و امروز هم حضور نیروهای آمریکایی در منطقه ما باعث تهدید جان افراد غیرنظامی شده است و همه این شواهد نشان‌دهنده ضرورت اخراج هر چه زودتر آمریکایی‌ها از منطقه است.

وی با اشره به ااینکه حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در منطقه سم مهلک است بیان داشت: برای تضمین امنیت و ثبات منطقه باید هر چه سریع‌تر مقدمات اخراج آمریکایی‌ها از منطقه توسط کشورهای منطقه فراهم شود.

باقری ادامه داد:ما باید با درک این شرایط و دشمنی دشمنان، توطئه آنها را خنثی کرده و همکاری‌های خود در حوزه‌های مختلفی همچون مباحث اقتصادی را با کمک یکدیگر در منطقه ارتقاء دهیم.

تخلف امریکا از اصل آزادی پرواز هواپیماهای غیرنظامی

"حامد شیرخدا"، کارشناس مسائل بین الملل نیز در این میزگرد گفت: رسوایی های رژیم ایالات متحده آمریکا خاصه در سالهای اخیر و نهایتا با به شهادت رساندن سیدالشهداء مقاومت،حاج قاسم سلیمانی به حدی بوده که بعید است هدف غایی آمریکایی ها در حمله جنگنده هایش به هواپیمای مسافربری ماهان در آسمان کشوری ثالث،ساقط کردن مستقیم بوده باشد، اما بدون شک اهداف شوم دیگری را دنبال میکرده و به تعبیری اهدافی فراتر از ۱۸ دیماه ۹۸ و ۱۲ تیرماه ۶۷ داشتند. هدف اینبار آبروی کل سپاه ، نیروهای نظامی و دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران بود.

وی اظهار کرد: هدف کل جغرافیای جبهه مقاومت ، ایجاد جنگ داخلی و شکاف عمیق بین کشورهای جبهه مقاومت بود.هدف بی اعتبار کردن و پوشالی نشان دادن قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران بود، نه هواپیمای مسافربری۱۱۵۲ ماهان.

حادثه دوم ۲ مردادماه سال۹۹(حمله شبه-تروریستی آمریکا به پرواز۱۱۵۲ ماهان) جدای از همه تحلیل های سیاسی و نظامی که می توان درباره آن مطرح کرد، عریان و عیان شدن بیش از پیشِ ذات شرورانه و ناپاک رژیم آمریکاست، هر چند به تغییر نگرش و رفتار عشاق و عمال غرب و آمریکا در داخل و خارج امیدی نیست؛ چرا که اگر غرب و آمریکا جانشان را هم بستاند از کعبه آمال خود دست برنمی دارند.

فرافکنی امریکا در ماجرای دوم مرداد

همچنان که هنوز توجیه کننده اقدام ناو نظامی وینسنس آمریکا به هواپیمای مسافربری در ۱۲ تیرماه۶۷ هستند و همچنین تحت هیچ شرایطی استکبار به سردمداری آمریکا را مقصر در هدف قرار گرفتن هواپیمای اکراینی در ۱۸ دیماه ۹۸ نمی دانند، وتر(suter)نام یک برنامه و عملیات نظامی است که با هدف ایجاد اختلال در سیستم یکپارچه پدافند هوایی یک کشور طراحی و اجرا می شود. تاکنون بارها در عراق، افغانستان و سوریه از این عملیات فریب استفاده شده است.

در آخرین نمونه در سال۱۳۹۷ یک فروند هواپیمای نظامی ترابری روسیه با شلیک اشتباهی پدافند هوایی ارتش سوریه سرنگون شد. این هواپیمای ترابری نظامی ارتش روسیه (ایل 20 ) که تلاش می کرد در غرب سوریه فرود آید با شلیک موشک های اس ۲۰۰ سوریه روبه رو شد و سرنگون شد.

ماجرا از این قرار بود که جنگنده های رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از هواپیمای روسی و استفاده پوششی از این هواپیما، قصد حمله به مواضعی را داشتند. پدافند ارتش سوریه که تلاش می کرد جنگنده های اسرائیلی را مورد هدف قرار بدهد، به اشتباه هواپیمای روس را سرنگون کرد، جالب اینجا بود اسرائیل هم در مقابل، ایران، دولت سوریه و حزب الله لبنان را مسوول حادثه برای هواپیمای روس معرفی کرد.

یقین باید دانست که در صورت بروز حادثه برای پرواز ماهان در۲مرداد آمریکایی ها در نهایت وقاحت سوریه، ایران ، سپاه و حتی سامانه پدافند سوم خرداد ایرانی را مقصر اصلی بروز فاجعه معرفی می کردند.

همچنین باید در نظر داشت که رفتار هواپیماهای جنگنده ارتش تروریستی آمریکا در قبال پرواز ۱۱۵۲ ماهان در آسمان کشور ثالث، نقض آشکار امنیت هوانوردی و تخلف از اصل آزادی پرواز هواپیماهای غیرنظامی مطابق کنوانسیون ۱۹۴۴ شیکاگو است.

اگر لطف خداوند و اقدام بموقع کادر پرواز،که بسیار به موقع و هوشمندانه بود،صورت نمیگرفت،بدون شک آمریکا تا رسیدن به اهداف شومش که در ابتدا بیان گردید فاصله ای نداشت.

 

انتهای پیام/س