ایلام بیدار08:36 - 1399/05/08

احمدی: فصل جدید «قند پهلو» پاییز روی آنتن می رود/آموزش فوت و فن های بورس در شبکه هفت

مدیر شبکه آموزش سیما گفت: موضوع مهارت امروزه مقوله بسیار مهمی است که گمشده جامعه است و دانایی باید به توانایی تبدیل شود.

به گزارشايلام بيدار، نشست خبری مسعود احمدی افرادی مدیر شبکه آموزش سیما صبح امروز دوشنبه ۶ مردادماه با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

بنا بر این گزارش، احمدی در این نشست گفت: شبکه آموزش در سه حوزه برنامه‌های خودش را برای تنظیم کردن ارائه کرده که آموزش، مهارت و زبان فارسی از جمله موارد آنها به شمار می‌آید. ما به عنوان یک شبکه سراسری قرارگاه ستاد مهارت‌آموزی در سیما هستیم. باتوجه به اهمیت موضوع آموزش این شبکه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شعار شبکه آموزش از تاسیس عدالت آموزشی و فرصت‌های آموزشی برابر بود اما از سال ۹۷ سعی در عملی کردن این شعار کردیم.

وی ادامه داد: امروز در حوزه مهارت برنامه‌های بسیاری در دست کار داریم که شاید پیش از این جایی در سیما نداشتند. اما شبکه آموزش این ماموریت را برعهده گرفت. برنامه زنده به وقت ایران برنامه تازه شبکه بوده که با حضور مسئولان این موضوع را بررسی می‌کند. مهارت معنای وسیعی دارد ولی اولویت اول ما مهارت کسب‌وکار و توانمندی‌های فردی است. برنامه پنجه‌های کارآمد از برنامه‌های در حال تولید شبکه بوده که به موضوع تولید می‌پردازد.

احمدی افزادی در ادامه بیان کرد: متاسفانه امروز مهارت‌های دست‌ورزی مردم کم بوده و برنامه پنجه‌های کارآمد به تقویت این موضوع می‌پردازد. هر برنامه پنجه‌های کارآمد سه دقیقه بوده که تاکنون ۱۵۰ آیتم آن را تولید کردیم. در هر آیتم این برنامه به آموزش مهارت‌هایی پرداخته می‌شود که در خانه به کار می‌آید.

وی افزود: برنامه زنده به وقت ایران در هر هفته دوشب روی آنتن رفته و به طور اختصاصی به موضوع مهارت می‌پردازد. سعی کردیم به صورت چالشی و مطالبه‌گرایانه در این برنامه عمل کنیم. بر همین اساس یک میز نماینده مجلس را در این برنامه داریم تا نمایندگان مردم موضوعات و مشکلات مردم را در برنامه بیان کنند. اگر قرار است به جهش تولید فکر کنیم، حتما باید به مهارت فکر کنیم. مهارت است که می‌تواند در تولید جهش داشته باشد.

مدیر شبکه آموزش در ادامه با اشاره به شرکت تیم فنی‌وحرفه‌ای در مسابقات کازان روسیه گفت: بچه‌های ما با کمترین حمایت در مسابقات شرکت کرده و افتخار‌آفرینی کردند. در صورتی که ما باید حداقل با ۵۰ نفر در این مسابقات شرکت می‌کردیم اما باخبرم که پول بلیت همین تعداد اندک با سختی بسیاری فراهم شد. ما باید عرصه را به سمت مهارت پروری همراه با میل ببریم. ایراد اینجاست که حوزه فرهنگ را از حوزه‌های اقتصادی جدا می‌کنند. باور من این است که در کنار هرکدوم از پروژه‌های بزرگ ما یک خبرنگار حضور داشته باشد تا وقایع را ثبت کند.

مسعود احمدی افزادی در ادامه اظهار داشت: پیوست رسانه‌ای موضوعی است که امروز باید به صورت جدی به آن توجه شود. به نوعی باید یک خبرنگار برای انعکاس موضوعات مختلف و تاثیرگذاری در جامعه در پروژه‌های مختلف حضور داشته باشد. اهالی تمدن‌ساز کسانی جز اهالی فرهنگ و هنر نیستند که خط اول آنها خبرنگاران به شمار می‌ایند. در بحث مردم و مهارت دو مسابقه جذاب را در نظر داریم. مسابقه اول که یک کار الف محسوب می‌شود، کار ۷۷ ساعت به تهیه‌کنندگی سعید ابوطالب است که اکنون تولید خود را شروع کرده است. پیش‌بینی می‌کنیم تصویربرداری این برنامه تا پایان شهریورماه تمام شده و در پاییز به پخش برسد. مسابقه دیگری را هم با همکاری صندوق کارآفرینی در حال تدارک هستیم. صحبت‌های اولیه آن انجام شده و در حال طی کردن مسیر خود است. این برنامه نیز مسابقه بزرگ دیگری در حوزه مهارت‌آموزی است.

وی درباره آموزش مجازی در دوران کرونا توضیح داد: بیش از ۴۰ کلاس برای آموزش مجازی در شبکه آموزش و شبکه چهار در نظر داشتیم. این یک کار بزرگ بود که همگی شاهد آن بودند. با تعطیل شدن مدارس دانش‌آموزان با سردرگمی عجیبی مواجه شدند و شبکه آموزش با آمادگی ۹۰ درصدی وارد میدان شد. برای مرحله سوم این طرح در مهر ماه در حال طراحی جدیدی هستیم و بر همین اساس یک استودیو را برای آموزش مجازی در نظر گرفتیم. همچنین برای دانش آموزان استثنائی نیز تدارک دیده ایم و تلاش کرده ایم در این  دوره برنامه ها را طوری طراحی کنیم که آنها هم امکان استفاده از برنامه ها و کلاس ها را داشته باشند. به عنوان مثال مثلا دانش آموزان ناشنوا نیز بتوانند از کلاس های تلویزیونی بهره ببرند و آموزش ببینند.

احمدی ادامه داد: مدرسه تلویزیونی ایران آغازگر عصر جدید آموزشی در آموزش و پرورش کشور شد که به تعبیر من رسانه ملی باعث آن شد و خانواده‌ها را از یک نگرانی بزرگ رهایی داد. این مدرسه دو اتفاق مهم را ترتیب داد. اول اینکه برای اولین بار عدالت آموزشی به وقوع پیوست و یک معلم با یک شیوه به بچه‌ها در نقاط مختلف درس می‌داد. دوم اینکه در گذشته سرفصل‌های مختلف به شکل‌های مختلفی تدریس می‌شد اما این مدرسه فرصتی فراهم کرد که همه به شکلی واحد برای تدریس دست پیدا کنند. علاوه بر این موارد شبکه آموزش توجه ویژه‌ای را به زبان فارسی دارد و برای آن دو برنامه مطالبه‌گرانه را نیز در دست تولید دارد. همچنین سری جدید برنامه مشاعره دکتر آذر و برنامه قندپهلو نیز از دیگر برنامه‌های شبکه آموزش است. البته باتوجه به شرایط کرونا مدل برنامه‌ها تا حدودی متفاوت خواهد شد. علاوه بر این ما دو برنامه در حوزه بورس داریم که ورود مردم به آن را آموزش می‌دهد تا از هیجانات کاذب جلوگیری کند.

وی همچنین درباره چگونگی انتخاب دبیران بخش مدرسه تلویزیونی گفت: معلمان منتخب معاونت هر مقطع تحصیلی به شبکه آموزش معرفی می‌‌شدند و سپس کار خود را شروع می‌کردند. حتی دوره‌های حضوری چگونه در مقابل دوربین آموزش دهیم را برای معلمان عزیز برگزار کردیم تا اتفاق بهتری را شاهد شویم.

مدیر شبکه آموزش در پایان گفت: به قدری این آموزش نوپا بود که دیگر نباید آن را تعطیل کرد. چون در صورت تعطیل کردن ممکن است سبب ورود انواع مدل‌های آموزشی به خانه‌های مردم شود. ما برای ۱۵ شهریور آمادگی کامل برای استمرار کلاسها داریم و آن را اعلام کردیم. ما می‌توانیم هم با استودیو مجازی و هم استودیویی که در حال آماده شدن است، کار را شروع کنیم و از مقطع ابتدایی تا پایان متوسطه دوم را تا پایان امسال آموزش دهیم که اتفاقی مهمی در سیستم آموزشی به شمار می‌آید که عدالت آموزشی را به معنای واقعی کلمه محقق می‌کند.

انتهای پیام/