ایلام بیدار08:01 - 1399/05/06

خیز دوباره کرونا در اروپا؛ استفاده از ماسک حتی در خانه

همزمان با به صدا درآمدن زنگ هشدار شیوع موج دوم کرونا در اروپا، مقامات بر ضرورت استفاده بیش از پیش از ماسک بویژه در اماکن عمومی اعم از مراکز خرید، بانک‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها تاکید دارند. یک مقام اروپایی می‌گوید حتی در خانه ماسک استفاده کنید.

به گزارشايلام بيدار،اروپا تاکنون بیشترین فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا را داشته است. بیش از سه میلیون نفر در اروپا تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که افزون بر نیمی از آنها مربوط به روسیه، انگلیس، اسپانیا و ایتالیا است.

سخنگوی بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت روز شنبه با اشاره به افزایش مبتلایان به کرونا در این قاره در دو هفته گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت: خیز دوباره موارد مبتلا به کووید -۱۹ در برخی از کشورها به دنبال تسهیل مقررات فاصله اجتماعی بروز کرده که دلیل اصلی نگرانی‌ها در این زمینه را تشکیل می دهد. اگر شرایط ایجاب کند که مقررات سختگیرانه‌تری اعمال شود شاید لازم باشد اقدامات سختگیرانه تر و هدفمندتری با مشارکت کامل مردم اجرا شود.

سازمان جهانی بهداشت نیز جمعه شب نسبت به خیر دوباره کرونا در اروپا هشدار داد. بازگشت موج کرونا به برخی کشورها که کمتر از دیگران درگیر این ویروس بوده‌اند نگرانی‌های بیشتری را ایجاد کرده است.

روزنامه «لو موند» فرانسه می نویسد: با پوشیدن ماسک اجباری، قرنطینه مجدد محلی، لغو برنامه‌ها، محدودیت‌های جدید در بسیاری از کشورها به دلیل بیماری همه گیر اعمال می شود.

این روزنامه فرانسوی افزود: سازمان جهانی بهداشت از کشورهای اروپایی خواسته که پاسخگو باشند و محدودیت‌ها را با دقت بیشتری بردارند و در صورت لزوم آنها را دوباره اعمال کنند.
 

لو موند افزود: چندین کشور در اروپا کنترل مسافران را سخت‌تر کرده اند. آلمان آزمایش‌های رایگان را به مسافرانی که به این کشور بازمی‌گردند ارائه می‌کند. نروژ دوباره محدودیت‌هایی را در ارتباط با سفر به اسپانیا اعمال کرده است.

به نوشته این روزنامه، فرانسه هم انجام آزمایش کرونا بر روی مسافرانی که از ۱۶ کشور از جمله آمریکا و الجزایر به آن کشور باز می‌گردند اجباری کرده است.

به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، «ژان ایو لو دریان»  وزیر امور خارجه فرانسه ماه مارس(اسفند) اعلام کرد که بیش از سه و نیم میلیون نفر از فرانسوی‌ها در خارج از این کشور زندگی‌ می‌کنند. اکنون این رقم به دو و نیم میلیون نفر رسیده است. بحران بهداشتی که هم اینک اروپا را متاثر از خود کرده است، هم در تعداد جمعیت فرانسویان مقیم خارج از کشور و هم موقعیت جغرافیایی آنها تاثیر گذاشته است.

نخست وزیر فرانسه به فرانسوی‌ها توصیه کرده از سفر به کاتالونیا در شمال شرقی اسپانیا که در آنجا دولت به دلیل افزایش بیماری دستور تعطیلی کلوپ‌های شبانه و کافه‌ها را داده است خودداری کنند. انگلیس هم به نوبه خود اعلام کرد مسافرانی که وارد این کشور می‌شوند باید دو هفته در قرنطینه بمانند.

همچنین به نوشته «لا تریبون» فرانسه، ماسک و معاینه مسافران برای مقابله با کووید -۱۹ در اروپا گسترش یافته است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که از احیای مجدد این بیماری همه گیر در اروپا نگران است.

بریتانیا از روز جمعه استفاده از پوشش صورت در مراحل خرید، بانک‌ها، اغذیه فروشی‌ها و سوپرمارکت ها را به پیروی از اسکاتلند اجباری کرد. به استثناء کودکان زیر ۱۱ سال دارای مشکلات تنفسی افرادی که از پوشاندن بینی و دهان خود خودداری کنند ۱۱ پوند جریمه می‌شوند.

بارزترین و یا شاید اصلی‌ترین سیاست دولت انگلیس برای مهار کرونا استفاده از ماسک صورت در همه اماکن عمومی سرپوشیده است.

بر اساس برنامه دولت استفاده از ماسک صورت اجباری شد تا افرادی که این مقررات را نادیده می‌گیرند صد پوند و در صورت تکرار و بی توجهی تا هزار پوند جریمه شوند. دانشمندان دانشکده علوم پزشکی انگلیس نسبت به بروز موج دوم شیوع کرونا در این کشور هشدار داده و تصریح کرده‌اند که این دور در بدترین سناریو می‌تواند مرگبارتر از قبل باشد.

براساس این گزارش عمر ویروس کرونا در سرما تا ۱۰ برابر افزایش می یابد و اوج‌گیری دوباره همه‌گیری این ویروس، ممکن است منجر به قرنطینه سراسری و تعطیلی گسترده در فصل زمستان شود.

در اتریش نیز بار دیگر استفاده از ماسک صورت در فروشگاه ها، سوپرمارکت ها، دفاتر پستی، بانک ها و مراکز بهداشتی و در حمل و نقل عمومی و داروخانه ها اجباری شده است.

استفاده از ماسک در فرانسه در حمل و نقل عمومی، فروشگاه ها و اماکن سرپوشیده اجباری است و نگرانی‌هایی درباره تعطیلات تابستان و افزایش مبتلایان با حضور مردم در سواحل و اماکن توریستی وجود دارد.

شبکه خبر فرانسه گزارش کرد: با توجه به این که بیماری همه گیر کووید–۱۹ در سراسر جهان بویژه آمریکا همچنان قربانی می‌ِگیرد، فرانسه در تلاش است با اجبار افراد به پوشیدن ماسک در اماکن بسته و عمومی از شیوع هر چه بیشتر این بیماری جلوگیری کند.

علاوه بر استفاده از ماسک، همچنین در آلمان آزمایش کرونا برای همه مسافرانی که به این کشور وارد می شوند ارائه می شود.

به نوشته «هافینگتون پست»، مقامات آلمانی قصد دارند ایستگاه‌های تشخیص ابتلا به ویروس کرونا در فرودگاه‌های این کشور ایجاد کنند تا افرادی که از کشورهای پرخطر وارد می‌شوند ابتدا مورد آزمایش قرار گیرند.

این آزمایش به صورت رایگان انجام می‌شود و همچنین به افراد اجازه داده می‌شود تا طی سه روز آتی به صورت رایگان در جای دیگری خارج از فرودگاه مورد آزمایش تشخیص کرونا قرار گیرند.

تصمیم وزیران بهداشت ۱۶ ایالت آلمان بعد از آن گرفته شد که نگرانی‌ها در خصوص احتمال انتقال ویروس از سوی مسافرانی که به کشورهای پرخطر کرونایی سفر کرده‌اند افزایش یافته است. بسیاری از محققان اعلام کرده‌اند که بعد از پایان سفرهای تابستانی ممکن است موج تازه‌ای از ابتلا به ویروس کرونا شکل گیرد.

آلمان از جمله کشورهایی به شمار می‌رود که توانست عملکردی نسبتا موفقیت آمیز در قبال موج نخست ابتلا به این بیماری داشته باشد. تمهدیدات جدید در آلمان با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر و به راه افتادن موج دوم ابتلا به ویروس کرونا در دستورکار مقام‌های دولتی آلمان قرار گرفته است.

در روزهای گذشته از برخی ایالت‌های آلمان افزایش موارد ابتلا به کرونا از طریق مسافرانی که به کشور بازگشته‌اند گزارش شده است. انستیتو «روبرت کخ» هم تائید کرده که موارد ابتلا به کرونا در میان مسافران افزایش یافته است.

روزنامه «لا لیبر» بلژیک به نقل از انیستیتو کوخ آلمان نوشت: اگر موارد جدید رو به افزایش باشد این امر تا حد زیادی به دلیل افزایش آلودگی ها در دو ایالت «نوردراین-وستفالن - Rhénanie du Nord-Westphalie » هم مرز با بلژیک و «بادن-وورتمبرگ - Bade-Wurtemberg» در مرز فرانسه و سوئیس است.

طبق نتایج یک تحقیق در آلمان که روز جمعه منتشر شد، شیوع ویروس کرونا در آلمان زندگی مردم را به دلیل رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک، محدودیت رفت‌وآمدها و تغییر نحوه کار و غیره دچار تغییر کرده که بسیاری این تغییرات را مثبت ارزیابی می‌کنند.

به نوشته «دویچه وله»، از تقریبا پنج ماه پیش، پس از شیوع ناگهانی ویروس کرونا در آلمان، زندگی روزمره مردم در این کشور مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان دچار تحولات و تغییرات زیادی شده است؛ از جمله این‌که مهمانی‌های بزرگ برگزار نمی‌شوند، در فروشگاه‌ها و مراکز عمومی زدن ماسک اجباری شده، فاصله اجتماعی باید رعایت شود و دفتر کار بسیاری به خانه‌ها منتقل شده است و غیره. این نوع از الزامات محدودیت‌های ساده‌تری هستند، اما نگرانی‌های عمده‌ای نیز در باره احتمال از دست دادن شغل و منبع درآمد زندگی وجود دارد.

در بلژیک، یک دختر سه ساله، کم سن ترین قربانی کرونا است که زنگ هشدار را بیش از پیش برای اروپا که به تازگی قرنطینه را لغو کرده به صدا در آورده است.

در این ارتباط یک اپیدمیولوژیست فرانسوی به رادیو «اوروپ ۱» می‌گوید: متمرکز شدن بر روی شیوع بیماری‌های شناسایی شده اشتباه بزرگی است. لازم است. «کاترین هیل - Catherine Hill» گفت: روزانه در فرانسه ۲۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا کشته می‌شوند و این رقم در اسپانیا دو نفر است. آنها چه کاری انجام می‌دهند که ما در اینجا انجام نمی‌دهیم؟ او تاکید کرد: باید روی اقدام هایی که آنها برای کنترل بیماری انجام می‌دهند تمرکز کرد. آنها مدیریت و بیشتر آزمایش می‌کنند.

او می‌گوید: فرانسه، بدون توجه صرف به منابع آلوده شناسایی شده، باید جمعیت خود را به طور گسترده‌تری آزمایش کند تا ناقلان ویروس را پیدا کنیم.

اسپانیا در حال حاضر سختگیرانه‌ترین قوانین را برای استفاده از ماسک در اروپا دارد. افراد در اغلب نقاط اسپانیا بدون توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی، در فضاهای عمومی بیرون از خانه باید از ماسک استفاده کنند اما هیچ قانونی درباره استفاده از ماسک در خانه وجود ندارد.

یک مقام اسپانیایی به مردم توصیه کرد: اگر حتی در خانه همراه با کسانی هستید که با آن‌ها زندگی نمی‌کنید، به صورت خود ماسک بزنید. هیچ راهی برای اجرای چنین توصیه‌ای وجود ندارد.

«انریکه روئیز اسکودرو» رئیس اداره بهداشت مادرید در یک نشست خبری گفت: ما به‌عنوان احتیاط، استفاده از ماسک را در فضاهای خصوصی هنگام برگزاری جلسات یا دورهمی‌ها در خانه بین افرادی که با هم زندگی نمی‌کنند توصیه می‌کنیم.


مادرید در موج نخست همه‌گیری ویروس کرونا در اسپانیا بیشترین آسیب را دید اما در هفته‌های گذشته که کاتالونیا بار دیگر درگیر شیوع کرونا شده‌ است، موارد ابتلا در این محدوده کاهش یافته است.

او گفت: ما به‌عنوان احتیاط، استفاده از ماسک را در فضاهای خصوصی هنگام برگزاری جلسات یا دورهمی‌ها در خانه بین افرادی که با هم زندگی نمی‌کنند توصیه می‌کنیم.

روئیز اسکودرو با تاکید به اهمیت این موضوع گفت: از آنجا که اکثرا شیوع بیماری در مهمانی‌های خانوادگی یا دوستان یا برگزاری جشن‌ها رخ می‌دهد باید از ماسک استفاده کرد. او مسئولیت اخلاقی زدن ماسک در فضاهای خصوصی را بر عهده هر یک از شهروندان توصیف کرد و گفت: اغلب شهروندان مادریدی زمانی که ماسک اجباری نبود، در بیرون از خانه ماسک می‌زدند.

چهار روز بحث و گفت‌وگو و رایزنی رهبران اروپایی در بروکسل در نهایت بامداد سه شنبه گذشته به توافقی برای پرداخت بسته اقتصادی ۷۵۰ میلیارد یورویی برای مقابله با کرونا و پیامدهای آن به کشورهای عضو منجر شد؛ توافقی که مقام‌های اروپایی از آن به عنوان شناسنامه تولد اروپای جدید نام می‌برند.

 

انتهای پیام/