ایلام بیدار08:36 - 1399/05/04

در «هفت» عنوان شد: شبکه نمایش خانگی اصول خانوادگی را زیر سوال برده است

نایب رئیس کمیسیون فضای مجازی و رسانه مجلس شورای اسلامی گفت: اگر سریال سازی در تخصص ارشاد بود، موفق میشد ولی نمایش خانگی خیلی اصول خانوادگی را زیر سوال برده است. مثلا خیانت در همه جای دنیا خیانت است و نباید جز اصول سریال ها باشد.

به گزارشايلام بيدار،  شب گذشته هفتاد یکمین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور لطف الله سیاهکلی، سیدمحمد حسینی، کارشناسان رسانه، محمدرضا مقدسیان، پوریا پیشوایی (کارشناس و کارگردان فیلم کوتاه تاسوکی) روی آنتن شبکه سه سیما رفت و میز نقد برنامه با حضور منتقدان به نقد و بررسی فیلم سینمایی «ارتش سایه ها» پرداخت.

در اولین میزگرد این هفته برنامه، لطف الله سیاهکلی (نایب رئیس کمیسیون فضای مجازی و رسانه مجلس شورای اسلامی ) و سیدمحمد حسینی (کارشناس فرهنگی ) حضور داشتند که درباره چالش های جدید نمایش خانگی و وضعیت بلاتکلیف این حوزه مواردی مطرح شد.

**شبکه نمایش خانگی اصول خانوادگی را زیر سوال برده است

سیاهکلی در این باره گفت: ما باید بررسی کنیم و ببینیم وزارت ارشاد و صدا و سیما چه وظایفی دارند و تولید سریال زیر مجموعه کدام نهاد است. ما نگاه می کنیم به وظایف ارشاد و می بینیم ارشاد دو محیط انتشار دارد یکی سینما و یک تئاتر. آیا در سینما و تئاتر میشود سریال پخش کرد؟

وی ادامه داد: پس میبینیم که مسیری که ارشاد انتخاب کرد جز وظایفش نبود و شاید بنا به دلایی که وجود داشت یا تصمیمات سیاسی که دولت ها میگرفتند به ارشاد واگذار شد.ما وقتی میخواهیم کاری را انجام دهیم باید تخصص آن را داشته باشیم. تولید فیلم در سینما خیلی با تلویزیون فرق دارد. چرا؟ چون وقتی رسانه ملی کاری را پخش میکند از بچه دو ساله تا یک میانسال آن را می بینند.

سیاهکلی اظهارداشت: اگر سریال سازی در تخصص ارشاد بود، موفق میشد ولی نمایش خانگی خیلی اصول خانوادگی را زیر سوال برده است. مثلا خیانت در همه جای دنیا خیانت است نباید جز اصول سریال ها باشد. در رسانه ملی درخواستی نیست شما در معرض دید قرار میگیرید جبر یک طرفه اش، اما در وی او دی ها کنترل رسانه در دست مصرف کننده است . پس دیگر ما رسانه های جدیدی داریم که انتخاب محتوا با مصرف کننده است.

وی تاکید کرد: اما باید گفت ممیزی های رسانه ملی باید با ممیزی های نمایش خانگی فرق داشته باشد. چون بسیاری از مطالبی که میخواهیم بگوییم را در تلویزیون نمی شود گفت. اگر ما بین ممیزی های رسانه های نوین، تلویزیون و سینما فرق قائل نشویم اشتباه دیگری را صورت دادیم. اگر واقعا رسانه ملی بخواهد در این زمینه ورود کند باید با یک تیم متخصص وارد شود. نباید خانواده ، جایگاه مادر و ..... را فروحت تا پول در آورد. باید به زندگی واقعی مردم نزدیک شویم. ما هرچه در وی او دی به زندگی واقعی مردم نزدیک تر شدیم موفق تریم. باید در این خصوص کادر سازی صورت پذیرد.

همچنین سید محمدحسینی کارشناس فرهنگی هم در ادامه این بحث افزود: آنچه که در فرایند سپردن نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی به ارشاد سپرده شد مرتبط با قانون بود. در واقع بر اساس مصوبه سال 61 ابلاغ شد . اینکه فضای انتشار در ارشاد خوب نیست درست ، اما اینکه از ارشاد گرفته شود به نظرم من درست نیست. این که اساسا نظارت درستی صورت نگرفته است کاملا بدیهی است اما این دلیل کاملی نیست برای گرفتن این بخش از ارشاد و دادن آن به تلویزیون . به این نکته باید اشاره کنیم که ارشاد یک شخص نیست یک مجموعه است که برخی از مدیران آن از تلویزیون به ارشاد آمده اند. سوال جدی تر این است که آیا رفتنش به سمت تلویزیون مشکل را حل میکند یا یک پیچیدگی جدید را به وجود می آورد؟ در تلویزیون یک سری خط قرمزها وجود دارد که بر اساس اصول سنتی و عرفی تبدیل شده به یک سری لکنت ها را در گفتن که این اشتباه است.

وی افزود: اما ناگفته نماند که نمایش خانگی کاری با دستمزدها در سینما و تلویزیون کرد که ضرر زیادی وارد شد. ذائقه مخاطب ایرانی عادت کرده بود به سریال های مجانی. از آن طرف ما با یک حجم وحشتناکی از هزینه ها مواجهیم که با ورود پول های کثیف بیشتر شد.

**تصمیم جدی در حوزه اکران گرفته نشده است

به گزارش فارس، طبق روال هر هفته میز رسانه برنامه هفت هم به بررسی برخی اخبار مهم سینمایی با حضور حسین سلطان محمدی، مهدی شیخ صراف و به میزبانی پژمان کریمی سپری شد که شیخ صراف در این برنامه گفت: ما یک بیماری زمینه ای در مورد نحوه اکران داشتیم که در دوران بحران این بیماری اکران بروز بیشتری می کند.ما داریم آینده فروشی میکنیم در حالی که وضعیت زمان حال مشخص نیست. هنوز وقتی فیلمی قاچاق میشود افراد نمیدانند شکایت خود را در کجا میتوانند مطرح کنند.

حسین سلطان محمدی افزود: ما حدود ۶ ماه است که درگیر کرونا هستیم و باید به یک نتیجه جدی برسیم. انتظار میرفت در دوران تعطیلی یک تصمیمات مشخصی در حوزه اکران بگیریم ولی هنوز تصمیمات مشخص گرفته نشده است. اگر از اکران پایین آمدن مستحق جایزه است پس چرا میخواهیم فیلم های دیگری را اکران کنیم.

**تاسوکی از آن فیلم هایی است که در سینما کم داریم

میز گرد این هفته برنامه هفت به معرفی و بررسی فیلم کوتاه «تاسوکی» با حضور محمدرضا مقدسیان و پوریا پیشوایی برگزار شد.

محمدرضا مقدسیان کارشناس و منتقد سینما درمورد تاسوکی گفت: تاسوکی از آن دسته فیلم هایی است که در سینمای ایران کم داریم. بارها و بارها بحث میشود که میخواهیم کار بسازیم ولی موضوع نداریم. اصلا لازمم نیست کار عجیبی انجام دهیم باید اطراف خود را مرور کنیم تا بتواینم مخاطب را جذب کنیم. تاسوکی در مورد یک اتفاق بسیار تلخ و ماجرای ریگی است است که در سیستان بلوچستان مردم را قتل عام میکنند. حالا چگونه باید آن را به فیلم تبدیل کنیم؟

وی اظهارداشت: حجم اتفاقات ناگوار انقدر زیاد است که اگر بخواهیم صریح بیان کنیم خیلی تلخ و اگر بخواهیم مقداری از صراحت کم کنیم شاید جان مطلب را بگیرد تمهیدی که پوریا پیشوایی انتخاب میکند این است که در انتخاب تکنیک ساخت و جلوه های ویژه و ارتباط نماها باهم و انچه که ریتم را شکل میدهد موفق شده . یک فضای رویا گون و یک کابوس تلخ بیان کرده تا مخاطب بتواند آن را تحمل کند. اما روی فیلمنامه نکته دارم.درست است که ما داریم فیلم کوتاه می بینم و کم صحبت میکند اما انتهای کار را متوجه نمی شوم. سرنوشت بچه در انتهای فیلم مشخص نبود و این برای من نکته بود. به نظرم تمیز گفتن و کم گفتن بهترین نکته است.

پوریا پیشوایی ادامه داد: متشکرم که انقدر خوب فیلم را توضیح دادید. من دوست داشتم یک تجربه خاصی در فیلم کوتاه داشته باشم چون فیلم کوتاه برای من یک نقطه جنون است برای رسیدن تنوع . در تاسوکی اتفاقی که برای من افتاد این خشونت عجیب و غریب در خاورمیانه بود و اینکه فکر میکنی هیچ راه فراری نیست و چه قدر دردناک است. من تعمدی رفتم سراغ این سوژه، میخواستم ذات ترور و کشتار یک سری مردم بیگناه را نشان دهم . من صد در صد واقع گرایی نکردم و میخواستم یک نگاه شخصی به فیلم بدهم تا گزارشی از یک قتل.

وی افزود: برای من شاید تصمیم این بود که در انتهای قصه نوزادی متولد شود که موسی شود در دل هارون یا یک تروریست، وقتی بچه به دنیا می آید میرود در دل تاریکی. فیلم کوتاه یک مدیوم خیلی مهم است.

همچنین میز نقد این هفته برنامه سینمایی هفت با حضور مسعود فراستی، جواد طوسی و شاهین شجری کهن به نقد و بررسی فیلم سینمایی «ارتش سایه ها » پرداخت.

انتهای پیام/