ایلام بیدار07:30 - 1399/05/01
استاندار ایلام تاکید کرد؛

ضرورت ایجاد کنسولگری عراق در ایلام

استاندار ایلام گفت: ایجاد کنسولگری عراق در این استان با توجه نقش و جایگاه مرز مهران در پوشش نزدیک به ۷۰ درصد تردد زوار و نظر به‌ وجود کنسولگری در نجف و کربلا، ضروری است.

به گزارشايلام بيدار، "قاسم‌ سلیمانی‌دشتکی"، استاندار ایلام در دیدار با معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت کشور افزود: هرساله بیش از ۲ میلیون عراقی برای درمان، زیارت و گردشگری به ایلام می آیند و بیش از هفت تا هشت میلیون نفر نیز از ایران به کشور عراق می روند و این مهم جایگاه و وظایف حج و زیارت استان را سنگین و خطیر کردده است.

وی با قدردانی از زحمات و تلاش های این سازمان در حوزه های مختلف به ویژه در بحث اربعین، اظهار داشت: کار حج و زیارت در استان باتوجه به مقوله مهم اربعین بسیار مهم و حائز اهمیت است.

سلیمانی دشتکی با اشاره به وضعیت کرونا و مشکلاتی که برای تردد زوار و وضعیت تجاری استان بوجود آورده است، اظهار داشت: امیدواریم زودتر مشکل کرونا حل شود اما در این فرصت بیکار ننشسته ایم و در راستای ترمیم و ایجاد زیرساخت ها مرزی دست بکار شده ایم.

وی با تاکید بر اینکه خواستار گسترش و تحرک بیشتر در روابط تجاری و بازرگانی با کشور عراق هستیم، اضافه کرد: بارها از طریق وزارت امورخارجه، وزارت کشور، سفیر ایران در عراق و همتایان عراقی مشکلات گذر مرزی، بازارچه چیلات، بازارچه چنگوله و اخیرا هلاله شمالی را پیگیری کرده ایم و امیدواریم با توجه توافقات حاصل شده به زودی شاهد رفع موانع پیش رو در این حوزه باشیم.

استاندار ایلام از اهمیت ایجاد گذرگاه مرزی چیلات گفت و یادآور شد: اگر گذر مرزی چیلات باز شود بار سنگین کار مرز مهران در ایام اربعین و همچنین مرزهای خوزستان کاهش می یابد و ارائه خدمات در این مناطق نیز بهتر انجام می شود.

وی با اشاره به کسب مجوز گذر مرزی چیلات، اظهار داشت: زیرساخت های این گذر مرزی آماده شده و در این مسیر بالای ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است اما در آن طرف مرز کماکان کار خاصی انجام نگرفته است.

سلیمانی دشتکی با عنوان اینکه دنبال جداسازی بازاچه مهران در مرز هستیم، اضافه کرد: با تبدیل شدن منطقه ویژه مهران به منطقه تجاری آزاد این مرز به یک جایگاه بین الملی در حوزه تجارت و بازرگانی مبدل می شود.

"محمد آزاد"، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت کشور ضمن تشکر از زحمات و تلاش های ارزشمند استاندار ایلام در ایام اربعین، گفت: مدیریت اربعین با وجود حجم عمده تردد زوار کشور در مرز مهران، بسیار عالی انجام شد و این شایسته تقدیر است.

وی ادامه داد: مدیریت خوب منابع و پای کار بودن در میدان عمل و فرماندهی واحد ستاد اربعین سه عامل مهم کارنامه موفق استاندار ایلام در ایام اربعین است.

در پایان این دیدار سجاد رحمانی بعنوان مدیر جدید حج و زیارت استان ایلام معرفی از زحمات سید حمید مصطفایی قدردانی شد.

انتهای پیام/ش