ایلام بیدار00:05 - 1399/04/30
ایلام بیدار از گلایه های مردمی گزارش می دهد؛

ریزش خوشه های طلایی گندم در نبود کمباین

نبود ادوات کشاورزی کافی از جمله کمباین گلایه کشاورزان منطقه سیاهگل ایوان را در پی داشته است.

به گزارشايلام بيدار، چند روزی از آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی مانند گندم و جو در برخی از مناطق استان از جمله شهرستان ایوان  می‌گذرد اما نبود کمباین در این مناطق سبب شده کشاورزان نتوانند محصولات کاشته شده را برداشت کنند.

نبود کمباین در اکثر مناطق به یک معضل تبدیل شده است به‌طوری که کشاورزان با توجه به فرا رسیدن ایام گرم سال نگران بروز آتش‌سوزی در مزارعی هستند که چندین ماه است به‌منظور برداشت محصول و سود‌دهی، به کشاورزی در آن‌ها مشغولند.

این در حالی است ‌که جهاد کشاورزی به‌عنوان اصلی‌ترین ارگان ذی‌ربط وظیفه تامین ادوات کشاورزی دارد .

منطقه سیاه گل ایوان یکی از مناطقی که است که شغل اصلی مردمانش کشاورزی و باغداری است.

خطر ریزش 400 هکتار محصول کشاورزی 

یکی از کشاورزان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در منطقه ایوان بیش از 30کمباین در زمینه برداشت محصولات کشاورزی فعالیت می کنند وبا توجه به اینکه  این منطقه گرمسیر است  در حال حاضر مزارع سطح کشت مازمان برداشت محصول انها فرار رسیده است.

وی اظهار کرد: انتظار داریم مسئولان جهاد کشاورزی ایوان در زمینه تامین کمباین ما رایاری نمایند.

این کشاورز ایوانی ادامه داد:پیگیری های زیادی در این زمینه انجام داده ایم انتظار پاسخگویی از مسئولان ذیربط را داریم چراکه بیش از400هکتار از مزارع زیر کشت گندم قرارگرفته است و در حال حاضر باتوجه به اینکه زمان برداشت گذشته است محصولاتمان دچار ریزش شده اند.

اعزام یک دستگاه کمباین به منطقه در روزهای آتی

"محمد علی حیدری"، رییس جهاد کشاورزی ایوان گفت: یکی از دغدغه های اصلی این نهاد در سطح شهرستان در سال زراعی جاری تامین کمباین کشاورزان ایوانی بود.

وی اظهار کرد: خوشبختانه امسال با تمهیداتی که انجام دادیم توانستیم علاوه بر بهره گیری از کمباین های بومی از سایر کمباین های مهاجر نیز استفاده نماییم.

حیدری ادامه داد:در زمینه تامین کمباین کشاورزان منطقه سرتنگ و سیاهگل تمهیداتی اندیشیده است با رایزنی هایی که صورت گرفته است انشالله در آینده نزدیک شاهد اعزام یک دستگاه کمباین به این منطقه خواهیم بودکه خود سازمان هزینه حمل دستگاه کمباین را تا منطقه سیاه گل متقبل شده است.

 

انتهای پیام/