ایلام بیدار00:05 - 1399/04/28
خطر در کمین و همکاری همگانی ضروری؛

جرقه‌ای که بلای جان مراتع می‌شود

حفظ مراتع وجنگلها و جلوگیری از آتش سوزی ها یکی از مواردی است که این روزها باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

به گزارشايلام بيدار،آتش خطرناک‌ترین دشمن جنگل است چراکه یک آتش‌سوزی محدود همواره خسارات فراوانی به بار می‌آورد.

حریق و آتش گرفتن جنگل و مرتع چه عمدی و چه غیرعمدی باعث از بین رفتن جنگل‌ها و مراتع می‌شود بنابراین قبل از آنکه توسعه یابد، باید از ایجاد آن جلوگیری شود.

کبریت، ته سیگار و بقایای آتشی که از یک کوره زغال باقیمانده یا رهگذران و چوپان و طبیعت گردان در جنگل فراهم می‌کنند و براثر بی‌احتیاطی آن را خاموش نمی‌کنند، ممکن است رفته‌رفته برگ‌های خشک اطراف خود را شعله‌ور سازد و حریقی دامنه‌دار را ایجاد کند و خسارات هنگفتی برجای بگذارد.

بر همین اساس پیشگیری از ایجاد حریق در مراتع و کوتاه کردن عملیات مهار آتش در صورت بروز آتش‌سوزی ازجمله مسائلی است که باید در خصوص مراتع و حراست از آن‌ها مدنظر قرارداد چراکه منابع طبیعی یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود و نقش آن در حیات اقتصادی و اجتماعی انسان‌ها بسیار مهم است.

 

14هکتار از اراضی ایوان طعمه حریق شد

،سرهنگ سعید عالی پور "، فرمانده انتظامی شهرستان ایوان گفت:در پی تماس‌های مردمی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع دو مورد آتش سوزی در منطقه گاو مهر بخش زرنه و روستای گاوسوار از توابع شهرستان ایوان، بلافاصله ماموران انتظامی جهت بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: برابر گزارش ماموران اعزامی هفت هکتار از مزارع کشاورزی منطقه گاومهر بخش زرنه که زیر کشت گندم بوده، چهار هکتار از مراتع ملی و سه هکتار از پس ماند محصولات کشاورزی (پیچر) در روستای گاوسوار به علت نامعلومی طعمه حریق شده است.

عالی پور تصریح کرد: با تلاش ماموران و یگان‌های امدادی و اهالی محل آتش سوزی مهار و از سرایت بیشتر آن به مزارع اطراف جلوگیری شد.

سرهنگ عالی پور با بیان اینکه علت وقوع حادثه توسط ماموران انتظامی در دست بررسی است، از شهروندان خواست: با توجه فصل گرما و خشک بودن مراتع و مزارع هنگام حضور در دامان طبیعت جوانب احتیاط را رعایت کنند تا حاصل زحمات یک ساله کشاورزان این چنین طعمه حریق نشود.