ایلام بیدار08:12 - 1400/06/06
ایلام بیدارگزارش می دهد؛

سد چناره وغبار فراموشی پروژه های رها شده در چرداول

سدچناره از جمله پروژه هایی است که همچنان مردم منتظر به تحقق رسیدن آن هستند.

به گزارشايلام بيدار، ایلام استانی با ظرفیت های طبیعی فراوان است که ریزش رحمت های الهی باعث رونق کشاورزی و طبیعی بکر شده که رونق در بخش های مختلف را به همراه خواهد داشت .

با وجود سدهای مهمی در استان ایلام مثل سد سیمره، کنجانم، کنگیر، دویرج ساخته‌ شده که تا حدودی از هدر رفت آب‌های استان جلوگیری می‌کند اما سیل سال 98 نشان این نکته را یادآوری کرد که هنوز هم در استان ایلام ظرفیت برای ساخت سد وجود دارد.

سد چنارِه در شهرستان چرداول که از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی به طول تاج 604 متر، ارتفاع از پی 118 متر، ارتفاع از کف بستر 104 متر، حجم بدنه سد 6 میلیون مترمکعب آب است و نقش مهمی در توسعه کشاورزی، تأمین آب شرب و کنترل سیلاب‌های فصلی دارد. از جمله طرح‌هایی که سال‌ها از مطالعات آن می‌گذرد ولی هم‌اکنون با گذشت سال‌ها این پروژه همچنان بلاتکلیف است.

با وجود قول های مسئولان از جمله استاندار ایلام در  سال های گذشته ونمایندگان مجلس اما این سد همچنان بلا تکلیف مانده ومی توان گفت کم کم غبار فراموشی به خود می گیرد.

سد چناره مورد مطالبه مردم است

احمدی از شهروندان چرداولی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: سد چناره سال هاست که مورد مطالبه مردم بوده ولی همچنان عملی نشده است.

وی افزود: هرسال قول سال جدیدی به احداث این سد اضافه می شود که معلوم نیست تاکی ادامه پیدا کند.

این شهروند چرداولی خاطرنشان کرد:این سد یکی از مطالبات اصلی مردم ایلام است که با پیگیری مسئولانه می توان به این مهم دست یافت.

در حال پیگیری موضوع هستیم

سعیدرضا کریمیان فرماندار چرداول در خصوص پیگیری ها برای اجرای این سد گفت: با اجرای سد چناره موافقت شده و اجرای این  پروژه  علاوه بر تامین آب شرب شهرستانهای ایلام، چرداول و سیروان باعث اشتغال زایی و همچنین به عنوان منطقه گردشگری نقش مهمی در توسعه و پیشرفت شهرستان چرداول و روستاهای محدوده سد در حوزه جغرافیایی شهرستان اسلام آباد را نیز به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: سد چناره نقش ارزشمندی در تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی و تولید برق‌دارند، علاوه براین کارکردهای بسیار مهم و حیاتی، در جلوگیری از تخریب و خسارت به خانه‌های مردم، زیرساخت‌ها و مزارع کشاورزی در هنگام بارش‌های سیل‌آسا تأثیر شگرفی دارد.

فرماندار چرداول تصریح کرد: مهمترین موضوع کسب رضایت مالکین وساکنین روستاهای محدوده سد چناره است که ساختمانهای محل سکونت و املاک کشاورزی آنان توسط  دولت برای احداث سد تملک خواهد شد و ساکنین این منطقه که اراضی و ساختمان هایشان در میسر احداث سد قرار می گیرد با اقدامات کارشناسی شده کلیه حق و حقوق قانونی آنان پرداخت می شود.

تلاش برای دیده شدن سد چناره نافرجام ماند

همه نظر مساعدی براین سد دارند ولی از حرف تا عمل فاصله بسیاری است که طی نمودن آن دشوار است بنابراین تاکنون پیگیری ها بی نتیجه مانده وحتی برخی احتمال می دهند که این سد هیچ وقت اجرایی نشود.

جالب اینکه در بارش های سیل آسای بهار 98 همه یاد این سد افتادند که در صورت اجرا چه نقش مهمی در کنترل سیلاب ها وکاهش خسارت به مردم شد.

البته بنا براعلام امور آب منطقه‌ای ایلام علت توقف عملیات ساخت این سد را قید جذب سرمایه‌گذار خارجی در مجوز ساخت سد است وتلاش ها برای جذب سرمایه گذار خارجی ادامه داشته است.

این سد علاوه برکنترل سیلاب ها در توسعه شهرستان چرداول نقش مهمی دارد وباعث رونق کشاورزی می شود که با پیگیری های لازم می توان به این خواسته مردم دست یافت.

 

انتهای پیام/ر