ایلام بیدار08:03 - 1399/04/15
یک استاد دانشگاه در مصاحبه تفصیلی با ایلام بیدار:

اقتصاد مقاومتی حربه تحریم را از دشمن سلب می کند

صرف نظر از موضوعات ذکر شده در راستای اقتصاد مقاومتی از منظر حضرت آقا بنده تصورم این است که آمادگی کشور برای یک جهش اقتصادی است

گروه اقتصادی ایلام بیدار::شرایط اقتصادی کشور بعد از وقایع تلخی از جمله حوادث سال 88 بهانه ای شد تا دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی وقت را غنیمت شمرده و به اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران اسلامی بپردازند.

در همین راستا بود که دشمنان با این خیال باطل خود که اعمال تحریم های بیشتر ایران را از مسیرش باز خواهد داشت به ادامه تحریم ها پرداخته و کشور را با مشکلاتی در حوزه اقتصاد مواجه ساختند.

اگر چه تاکنون و در آینده نیز نمی توانند از این حربه ره به جایی ببرند اما با درایت رهبر معظم انقلاب با توجه به مقوله اقتصاد، ایشان مبحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند.

مبحثی که در سخنرانی های اخیر معظم له نیز به طور مدام به آن اشاره می شود، ایشان مصون کردن ایران در مقابل تحریم ها را تنها راه محدود کردن قدرت مانور دشمن بیان کردند و خواستار از مسئولان خواستند تا حربه تحریم را از دست دشمن بگیرند.

در همین راستا با دکتر "مهدی ویسه"، مدیرگروه پژوهشی دانشگاه ایلام، در رابطه با این حربه و یافتن راه حل به مصاحبه نشستیم.

وی در این مصاحبه معتقد است اجرای الزامات اقتصاد مقاومتی تنها راهی است که می توان از آن طریق حربه تحریم را از دست دشمن گرفت.

این استاد دانشگاه قطع وابستگی به درآمدهای نفتی را امری ضروری می شمارد که باید از تمکین کردن اقتصاد بر روی آن پرهیز کرد.

مصاحبه تفصیلی کامل ایلام بیدار با دکتر "مهدی ویسه"، مدیر گروه پژوهشی دانشگاه ایلام را در زیر بخوانید.

ایلام بیدار:: چرا مقام معظم رهبری واژه "اقتصاد مقاومتی" را مطرح فرمودند؟

مفهوم اقتصاد مقاومتی از مفاهیمی است که مقام معظم رهبری به آن تأکید ویژه ای دارند، واژه اقتصاد مقاومتی را ایشان در سال 1389 مطرح کردند و بعد از آن، برداشت کلی اولیه از این مفهوم این بود که موضوع کارآفرینی بعنوان یک اصل و اینکه می تواند منشأ درآمدهای مؤثر و اشتغالزایی برای کشور باشد، که این ویژگی خود می تواند مربوط به اقتصاد مقاومتی باشد.

در اصل، مفهوم اقتصاد مقاومتی بعنوان یک مفهوم فراگیر در حالی مطرح شد که کشور تحت فشار ظالمانه قدرت های اقتصادی و سیاسی عالم قرار داشت، که برای برون رفت از این وضعیت، بهترین راهکاری که حضرت آقا فرمودند مربوط به شکل گیری اقتصاد مقاومتی است.

*اقتصاد مقاومتی دستورالعمل نیست یک فرهنگ است

شکل گیری اقتصاد مقاومتی می تواند ناشی از شگلی گیری یک فرهنگ متناسب با وضعیتی که ما با آن روبه رو هستیم، باشد، واقعیت اقتصاد مقاومتی به گونه ای نیست که ما دستورالعملی را مطرح نماییم، بلکه یک فرهنگ است که منبعث از باورهای یک جامعه بوده که بنا دارد تعالی آن را طی نماید.

ایلام بیدار: فرهنگ سازی در مبحث اقتصاد مقاومتی چه نتایجی را در پی خواهد داشت؟

این مفهوم در بستری از یک فرهنگ که مبتی بر باورهای عمیق اسلامی است می تواند شکل بگیرد به این صورت که همه آحاد ملت بعنوان وظیفه احساس کنند تا در مقابل زیاده خواهی های کشورهای استکباری باید بایستند که مستلزم این ایستادگی این است که ما بر روی پاهای خودمان به لحاظ اقتصادی بایستیم و بتوانیم آن فشارهایی را که ناشی از تحریم است را به حداقل رسانده و در پاره ای از اوقا ت این وضعیت و تهدیدهایی را که متوجه ما بوده را به فرصت تبدیل کنیم، این شدنی است که نیازمند یکپارچگی جامعه بوده که به یاری خداوند و مسئولان نظام قطعا به این مهم فائق خواهیم آمد که محقق شدنی نیز می باشد.

*اقتصاد مقاومتی برداشتی از کارآفرینی است

همانطور که گفته شد اقتصاد مقاومتی بعنوان یک برداشتی از کارآفرینی است، چون که فرد شرایطی را با کمترین منابع ایجاد می کند که اشتغال افراد دیگر را نیز فراهم می کند و فرصت هایی را ایجاد می کند که می تواند باعث اشتغالزایی شود که این مورد را می توان در راستای اشتغالزایی تلقی کرد و می توان آن را در جامعه توسعه داد.

این هم شدنی نیست جز اینکه بر روی مباحث آموزش حتی آموزش های ابتدایی و راهنمایی و آموزش و پرورش تا دانشگاهی تجدید نظر شود که روحیه افراد و دانشجویان و کسانی که وارد بازرا کار خواهند شد با روحیه کارآفرینی آنها را افزایش و بر روی آنها کار گسترده صورت گیرد.

دانشگاه های نسل سوم دانشگاه های کارآفرین هستند و در دنیا رواج پیدا کرده اند که نمی توان آنها را نادیده بگیریم و در حقیقت باید نگاه و جهت گیری ها را می توان با چند واحد درسی اضافه کرد و یا اینکه کارگاره های متعددی را پیرامون کارآفرینی و در مقاطع مختلف تحصیلی برگزار و جامعه را به سمت و سویی ببریم که آنها خود یک کسب و کار را راه اندازی کنند، تا بیتشرین بهره وری را برای آنان داشته باشند.

*نمی توان به بهانه انرژی هسته ای تصور کرد که در فشار هستیم

صرف نظر از موضوعات ذکر شده در راستای اقتصاد مقاومتی از منظر حضرت آقا بنده تصورم این است که آمادگی کشور برای یک جهش اقتصادی است، نمی تواینم به بهانه انرژی هسته ای تصور کنیم که در فشار هستیم، که در این صورت باید عرض کنم که سخت در اشتباه هستیم.

ماهیت جمهوری اسلامی طوری است که آنگونه باید ماهیت را پیاده کرد تا با منافع استکبار سازگار نباشد و در نتیجه ما باید دائم خودمان را با یک استقلال اقتصادی آماده کنیم و در این راستا لازم است جهش داشته باشیم.

ما باید افزایش تولید سطح به معنای واقعی و نیز یک اقتصاد مقاوم و پویا داشته باشیم و این تنها در قالب شعار نیست و باید سازوکارها برای رسیدن به این وضعیت تبیین و شناسایی و نیز در مرحله عمل اجرا کنیم.

باید تقویت فرهنگ کار و تلاش در این راستا صورت گیرد، یعنی بر روی ارزش هایمان تمرکز کنیم و کسی که تلاش او بیشتر است را باید ارزشمند تلقی کرده و به کسی که کارآفرین است باید احترام گذاشت و نیز مباحثی از این دست تا زمینه اقتصاد مقاوم را ایجاد کنیم.

*ضرورت استفاده از تمامی ظرفیت های دولتی

استفاده از همه ظرفیت های دولتی که تاکنون به ظاهر اعمال کردند ولی ظرفیت عمومی کشور ما ظرفیت های مردمی بوده و طبیعی است که می تواند متنشأ یک اقتصاد مقاومتی باشد، یعنی در حقیقت همان اجرای اصل 44 که توسعه خصوصی سازی را در جامعه در بر می گیرد و سمت و سوی اقتصاد را به یک اقتصاد مردمی و پایدار می تواند سوق دهد.

باید این فرهنگ را ایجاد کنیم تا تولیدات داخلی را برای مردم بیشتر زمینه سازی کنیم، وقتی که این باور در جامعه شکل گرفت  قطعا حمایت از تولید داخلی محقق خواهد شد و این مسلتزم این بوده که تولید کنندگان نیز نگاه تولیدی داشته که دو جانبه باشد؛ به طوری که هم مردم  تولید داشته باشند و هم رضایت تولید کنندگان را در پی داشته باشد.

موضوع دیگر که قابل طرح است مدیریت منابع ارضی در کشور است و اما مهمترین مبحث تشکیل شرکت های دانش بنییان در کشور و در استان ما می تواند یکی از راه های تحقق اقتصاد مقاومتی باشد، در این راستا شرکت هایی که فناور هستند می توانند شرایطی را فراهم نمایند که امکان اشتغالزایی را با یک جهش خلق کنند و در این راستا راهی به غیر از این مسیر را نمی توان متصور شد.

*الزامات اقتصاد مقاومتی

بخش های گفته شده همگی می توانند جزء الزامات اقتصاد مقاومتی قرار بگیرند، اما الزاماتی که تبعی هستند می توانند اصلاح الگوی مصرف اسلامی باشد و در این راستا نمی توانیم داعیه ی اسلامی بودن را داشته باشیم ولی نتوانیم یک سبک زندگی غیر اسلامی را داشته باشیم، پس بایستی این پارادوکس را در زندگی حل و فصل کنیم.

در مباحث مربوط به سبک زندگی اسلامی نیز باید تا آنجا که می توانیم از طریق گردهمایی ها و رسانه های ملی و جمعی که می توانند بر روی دیگر افراد تأثیر داشته باشد، ارزش های اصیل اسلامی را در شیوه زیستن ترویج کنیم.

از دیگر الزامات، استفاده مؤثر و کارآمد از منابع و امکانات و زمان در همه حوزه های مختلف اقتصادی است و در حقیقت باید هم کارایی را بالا و هم منابع را به درستی مدیریت کنیم.

یکی دیگر از موارد عدم وابستگی به نفت است و اخیرا شاهد ضربه ای که ناجوانمردانه از ناحیه کشورهای نظام سلطه و تابعین این نظام با سقوط قیمت نفت هستیم، که دیگر نمی توانیم در مباحث اقتصادی خود آن را مطرح نماییم.

*اقتصاد مقاومتی حربه تحریم را از دشمن سلب می کند

حربه تحریمی را که حضرت آقا در سخنرانی اخیر خودشان به آن اشاره داشتند و از مسئولان خواست مسئولان آن را از دشمن بگیرند در حقیقت این الزامات است که همه این الزامات می توانند در راستای تحقق خواسته حضرت آقا محسوب شوند، البته بدون تعارف باید گفت که این موارد تنها در قالب شعار تحقق نمی یاد.

*شایسته سالاری از اصول اقتصاد مقاومتی است

یکی از اصول پایه اقتصاد مقاومتی استقرار نظام شایسته سالاری در همه ارکان فرهنگ اجتماع و سیاست است؛ بدین معنی که عناصری که هم تعهد لازم و هم تخصص کافی را دارا هستند می توانند زمینه تحول جهشی در ابعاد مختلف ایجاد نمایند.

کنترل فشار و قدرت نظام سلطه به بیان حضرت آقا تقویت زمینه های اجتماعی و اقتصادی ملت ایران می باشد، یعنی همان مصونیتی که ایشان فرمودند و این محقق شدنی نیست مگر اینکه بپذیریم نظام اسلامی ماهیتی الهی و دینی دارد و این ماهیت اساسا با منافع نظام سلطه متعارفی دارد.

پس تنها راه شکل گیری یک اقتصاد مقاومتی منحصر به فرد باشد که در این راستا هم اشتغالزایی شکل گرفته باشد و هم اینکه ایده های نو تشویق شوند و نیز شرکت های دانش بنیان توسعه پیدا کرده باشند.

 

انتهای پیام/س