ایلام بیدار08:57 - 1399/04/12
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

لزوم توسعه پیام رسان های داخلی/ شبکه ملی اطلاعات بایستی توسعه داده شود

تبلیغ استفاده از شبکه های پیام رسان داخلی و ارتقاء سطح کیفیت آنها از جمله راهکارهای مقابله با وضعیت مشکل آفرین کنونی در عرصه فضای مجازی می باشد.

به گزارشايلام بيدار، یکی از تکنولوژی هایی که تاثیر زیادی بر سبک زندگی ما ایرانیان گذاشت فضای مجازی و اینترنت بوده است، اینترنت در یک نگاه مقطعی ، یک دستاورد ستودنی بشر معاصر است که کاربردهای بسیار خوب و ارزشمندی دارد، بسیاری از امور را آسان کرده و دسترسی به اطلاعات مختلف را برای مردم فراهم نموده است.

آگاهی های اجتماعی مردم جوامع مختلف نیز دستخوش تحول شده است.

 

فرهنگ استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی متاسفانه در کشور ما آنگونه که باید و شاید جا نیافتاده است که این مسئله نیازمند آموزش در سنین مختلف است.

 

ارتقاء سطح آموزش و نحوه استفاده از صحیح از این فضا و امکانات نقش بسیار زیادی در این مسئله ایفا می کند.

 

اگر نگاهی به دیگر کشورها که اتفاقا در سیاست های اعلامی خود بسیار از آزادی و حقوق بشر و ... دفاع دفاع می کنند بیاندازیم متوجه خواهیم شد که به هیچ وجه دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی در آنجا بی حساب و کتاب نیست، در بسیاری از کشورهای دنیا به صورت جدی این فضاها کنترل می شوند.

 

یکی از نکات بسیار مهم در عرصه شبکه های اجتماعی، تقویت شبکه های داخلی است، جهت گیری بسیاری از کشورها به سمت مدیریت داخلی این فضا است.

 

یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که تلگرام در خارج از کشور راه اندازی و مدیریت می شود، یکی از نقاط ضعفی که وجود دارد همین است.

 

شبکه های ملی اطلاع رسانی بایستی توسعه داده شوند و بر کیفیت و کمیت آنها افزوده شود تا در مواقع مختلف مدیریت آنها در اختیار خود کشور باشد.

 

تبلیغ استفاده از شبکه های پیام رسان داخلی و ارتقاء سطح کیفیت آنها از جمله راهکارهای مقابله با وضعیت مشکل آفرین کنونی در عرصه فضای مجازی می باشد.

 

شبکه های اجتماعی و اینترنت یک فرصت است، لکن باید به ابعاد منفی و تهدید آفرین نیز واقف بود.

 

فرهنگ سازی از طریق آموزش و قانون گذاری های به روز و کارآمد و تلاش برای مدیریت داخلی این فضا می تواند مواجه درستی با ابزارهای جدید تکنولوژی فراروی کشور قرار دهد.

 

 

فضای مجازی شمشیری دولبه است

"ایوب عزیزی"؛ مدرس دانشگاه در گفتگو با ایلام بیدار گفت: شبکه های اجتماعی که چندسالی است که پای آن به ایران باز گردیده  و تاحدودی با استقبال کاربران مواجه شد. از این شبکه های اجتماعی استفاده و کاربردهای فراوانی می توان نمود، برای اعتلای فرهنگی و علمی و تبادل اطلاعات در دنیای مدرن  امروزی کاربرد دارد.

وی اظهار کرد: اما آن لبه دیگر این شمشیر دولبه ای، در خدمت یک عده دیگر از مخاطبان است که استفاده هایی در خدمت منافع خود برای اشاعه فرهنگ منوط غربی و یا اشاعه اخبار کذب و گاهی هم در مقاصد جاسوسی و... از آن بهره برداری شده و می شود.

عزیزی افزود: شبکه های اجتماعی هم عوارض دارد هم مزایا، اما معضلات و عوارض آن همواره در طی مدت عمر خود بیشتر بوده است، اشاعه اخبار کذب و انتشار فوری آنها در فضای مجازی باعث دردسر و بی اعتمادی مخاطبان و کاربران است، پخش کلیپ های تصویری و عکس های مستهجن توسط عده ای دیگر از راه این شبکه  باعث گردید تا فیلتر نمودن برخی کانالها در برنامه کار شرکتهای ارتباطی قرار گیرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اثرات مخرب شبکه های اجتماعی گفت: تبلیغ منافع و خواسته های دشمنان اسلام از طریق شبکه های اجتماعی باعث ضررهایی برای جامعه اسلامی گردید و انحرافات فکری و عقیدتی زیادی در مخاطبان ایجاد نمود.

به دلیل وجود شبکه های اجتماعی اعلان ها و اخبارمنفی و شایعه پراکنی از این طریق با سرعت بالایی انتشار می یابد و این امر سبب دردسرهایی است که جز پیامد منفی هیچ عاید یا منفعتی را به دنبال ندارد.

وی با اشاره به تاثیرات شبکه های اجتماعی بر نسل نوجوان و جوان گفت: شبکه های اجتماعی بر نسل جوان و نوجوان اثرگذار است و جذب مخاطب خوبی در این نسل داشته است اما متاسفانه جز فرصت سوزی و عوارض مخرب نفعی به دنبال نداشته است.

عزیزی ادامه داد: جذابیت آن باعث شده تا کاربران ساعت های طولانی از گوشی های همراه استفاده کنند و در معرض اشعه های مضر قرار گرفته و اثرات مخرب آنها به سلامتی شان آسیب برساند.

از سویی دیگر به دلیل نیاز این رسانه به آنلاین بودن، هزینه اینترنت و... برای کاربران به حد اسراف و به نحوه خسارت مالی برای مردم و جامعه و ایجاد ترافیک در حجم های کاربری شبکه وب در کشور شده است که نمونه آن بارگذاری های بیخودی کلیپ های بلا استفاده و صرفا تخریبی و با جنبه شوخی است.

مدرس دانشگاه یادآور شد: در مجموع این رسانه جهانی در خدمت طراحان آن و جامعه استکباری است و منافع و مقاصد آنها را تامین می کند و برای جامعه اسلامی، بیشتر اثرات مخرب آن کارساز بوده است، زیرا این رسانه بومی نیست و باید بومی سازی شود و پیام رسان هایی با زبان فارسی و با نظارت درست و فرهنگی در خدمت اعتلای فرهنگ عام و گسترش تبادل اطلاعاتی جهان اسلام و بویژه جمهوری اسلامی ایران ایجاد گردد.

عزیزی تصریح کرد: هرزه درایی و مقاصد غیراخلاقی همه رسانه ها در کشور باید چک و در صورت لزوم فیلتر گردد و رسانه های سالمی جایگزین تلگرام و نظایر آن ایجاد گردد.

مدرس دانشگاه افزود: رسانه بومی، چندرسانه ای مورد استقبال کاربران است و طرفداران زیادی دارد و لذا در صورت فیلتر کردن نوع خارجی آنها ، کاربران از فیلتر شکن استفاده می کنند ولی بهتر است همین رسانه بومی سازی و طراحی آن داخلی و زیرساخت لازم برای آن در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات واقع شود و دولت درخصوص آن برنامه ریزی و نظارت داشته باشد.

وی اذعان کرد: خواسته مردم ایران یک رسانه چندمنظوره اما پاک و کم هزینه و بی دردسر است که در فضای مجازی عوارض کمتری نسبت به مزایای آن متوجه خانواده ها و جامعه گردد.

عزیزی گفت: همه رسانه های غربی مانند فیس بوک و توئیتر و... و به تبع آن تلگرام در مجموع منافع قابل توجهی برای فرهنگ اسلام نداشته اند و حتی زبان و فرهنگ اصیل ملتهای مسلمان را هم به نفع غرب متاثر ساخته اند و مصرف گرایی به بار آورده اند، به عنوان مثال؛ خرید گوشی های همراه خارجی با هزینه بالا در کشورهای مسلمان تنها به نفع تولیدکنندگان خارجی است.

 

تلگرام و شبکه های مجازی عامل تضعیف کتابخوانی

عزیزی با اشاره به نقش شبکه های مجازی در تضعیف کتابخوانی گفت: تلگرام و رسانه های مذکور مجازی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را تضعیف می کنند زیرا هیچ رسانه ای جایگزین کتاب و متن فیزیکی نمی شود اما در راستای کتابخوانی تلاشی از سوی متولیان فرهنگی نمی گردد در حالی که به راحتی بستر لازم برای اشاعه فیلتر شکن تلگرام در کمتر از یک روز فراهم می شود.

مدرس دانشگاه بر ضرورت اصلاح استفاده از شبکه مجازی تلگرام تاکید کرد و گفت: تلگرام را به دلیل باب شدن آن نمی شود جمع کرد اما باید آن را اصلاح نمود و در خدمت فرهنگ اسلامی بکار گرفت که برای این منظور همت دولت ضروری است.

وی در پایان گفت: در مجموع می توان گفت که وجود تلگرام و شبکه های اجتماعی به نحوی که در حال حاضر رایج است کمکی به مقولات فرهنگی نمی کند و برای خبررسانی فوری هنوز هم روشهای دیگری جایگزین وجود دارد یعنی در کل می توان چنین نتیجه گرفت که مضرات و عوارض این رسانه رسانه مجازی بیشتر از نفع آن است که گاهی مورد استفاده عناصر تروریستی قرار گیرد و گاهی وسیله ارتباطی اغتشاش گران یک مملکت اسلامی شود.

انتهای پیام/ش