ایلام بیدار08:11 - 1399/04/08

«میز مهارت» برنامه‌ای برای کمک به اقتصاد خانوار/ با این برنامه خودکفا شوید!

تهیه‌کننده برنامه «میز مهارت» رویکرد اصلی این مجموعه را آموزش مهارت تعمیر وسایل به عموم مردم به جهت کمک به اقتصاد خانوار، دور ریز کمتر وسایل و کمک به محیط زیست دانست.

به گزارشايلام بيدار،  برنامه «میز مهارت» کاری از شبکه آموزش سیماست که با هدف آموزش مهارت‌های عمومی به مردم تولید شده است.

علی هشامی تهیه‌کننده این برنامه در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، رویکرد اصلی این مجموعه را آموزش مهارت تعمیر وسایل به عموم مردم به جهت کمک به اقتصاد خانوار، دور ریز کمتر وسایل و کمک به محیط زیست دانست.

علی هشامی تهیه‌کننده برنامه «میز مهارت» درباره ویژگی‌های این برنامه گفت: این برنامه به صورت آیتم‌های هشت الی ده دقیقه‌ای تولید شده و از ابتدای سال ۹۹ از شبکه آموزش سیما در حال پخش است. تمام مردم و شهروندان به آموختن مهارت‌های عمومی برای تعمیرات جزیی وسایل‌شان نیاز دارند. این برنامه کمک می‌کند تا مردم به صورت آموزش‌یافته، خود نسبت به تعمیرات وسایل‌شان اقدام کنند. این آموزش‌ها می‌تواند کمک‌کننده به اقتصاد خانوار هم باشد. درواقع مخاطب هدف ما عموم مردم هستند.

او ادامه داد: «میز مهارت» به مخاطب آموزش می‌دهد که چگونه با وسایلی ابتدایی نیازهای کوچکی که منجر به پرداخت هزینه‌های بزرگ می‌شود را رفع کنند. همچنین در ایام شروع کرونا هم از بیرون رفتن‌های غیرضروری جلوگیری می‌کند.

علی هشامی بیان کرد: این مهارت‌ها می‌توانند با ترویج فرهنگ تعمیرکردن از دور ریز وسایل‌ جلوگیری کرده و به محیط زیست کمک کند. بر همین اساس یکی از اهداف برنامه این است که بتوان از وسایل ابتدایی ابزارهای کاربردی تولید کرد. حتی می‌شود در آشپزی و شیرینی‌پزی از میوه‌هایی که فکر می‌کنیم دورریز هستند، محصول مقوی تولید کنیم. در واقع می‌توان افراد را از مصرف‌گرا بودن به سمت تولید سوق داد.

او از میزان جذبِ مخاطب در طول مدت پخش گفت و اظهار کرد: نظرسنجی که مبنای علمی داشته باشد، وجود ندارد تا بتوان به آمار آن استناد کرد اما از گویش‌هایی که شنیده شده و بخش‌هایی از برنامه که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، متوجه موفقیت برنامه می‌شوم.

این تهیه‌کننده درخصوص فضای مجازی برنامه بیان کرد: ۴۰ قسمت از بخش‌های مفید و کاربردی برنامه آماده شده است که از این هفته در فضای مجازی برنامه تحت عنوان «میز مهارت» در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

برنامه «میز مهارت» به تهیه‌کنندگی علی هشامی، کارگردانی شیرین صمدی و تدوین ولی‌الله نظمی برای پخش از شبکه آموزش سیما تولید شده است. زمان پخش اصلی این برنامه هرشب ساعت ۲۱ است اما به دفعات مختلف در طول روز روی آنتن می‌رود.

با «میز مهارت» خوکفا شوید/ دیگر نیاز به تعمیرکار ندارید
 
وی اظهارداشت: امروزه لزوم تولید برنامه‌های آموزشی با محوریت تقویت مهارت‌های فردی افراد بیش از پیش احساس می‌شود. چراکه دنیای صنعتی انسان‌ها را به سمت مصرف‌گرایی سوق می‌دهد و افراد برای اینکه در دام مصرف‌گرایی صرف نیفتند نیاز به کسب مهارت دارند تا به تنهایی و بدون نیاز به مراکز خدماتی از عهده کارها برآیند. شبکه آموزش سیما با پخش برنامه «میز مهارت» درصدد این است که با تعمیر وسایل و تولید ابزارهای کاربردی و با وسایل ابتدایی به مخاطبان، ضمن کاهش هزینه خانوار به تربیت نیروهای ماهر کمک کند.

علی هشامی تهیه‌کننده برنامه «میز مهارت» با اشاره به ساختار برنامه توضیح داد: فاز اول برنامه را در ۵۲ قسمت که آموزش مهارت است تولید کرده‌ایم. در فازهای بعدی با توجه به نیاز مخاطب، برقراری تعامل دوسویه با بیننده هم امکان‌پذیر است. مربی‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای این مهارت‌ها را آموزش می‌دهند البته در برخی از قسمت‌ها کسبه ماهری که در بازار مشغول کار تعمیر لوازم هستند هم به عنوان مربی حضور دارند.
 
تهیه‌کننده برنامه «میز مهارت» بیان کرد: آموزش برنامه‌هایی از این دست در تمام دنیا رواج دارد. افراد با خراب شدن یکی از وسایل به مراکز تعمیرات مراجعه می‌کنند و در زمان شیوع ویروس کرونا که توصیه به ماندن در خانه است، اهمیت فراگیری مهارتی که فرد بتواند بدون مراجعه به مراکز اقدام به تعمیر وسیله‌اش کند، بیش از پیش احساس می‌شود. بسیاری از اشکالاتی که در لوازم منزل ایجاد می‌شود آن‌قدر بزرگ نیستند که افراد نیاز به پرداخت هزینه‌های سنگین تعمیرات داشته باشند.
 
او درباره زمان پخش برنامه عنوان کرد: این مجموعه به صورت میان‌برنامه‌هایی تولید شده است که در زمان‌های مختلف به کرات قابلیت پخش دارند اما زمان اصلی آن شبانگاهی و در محدوده پرمخاطب شبکه آموزش قرار دارد‌. این مجموعه هرشب ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه آموزش سیما می‌رود اما در قالب میان برنامه در طول روز هم پخش می‌شود. همچنین بسته به میزان استقبال مخاطبان امیدواریم که این برنامه در دیگر شبکه‌ها نیز پخش شود.
 
او در پایان افزود: در این برنامه مردم می‌آموزند که برای مثال اگر تلفن‌ همراه‌شان داخل آب افتاد چه کنند، دیگر برای تعمیر ریختگی رنگ و ترک دیوار به حضور یک نقاش نیاز نداشته باشند، شکستگی پایه مبل را تعمیر کنند یا زمانی که خودرو روشن نمی‌شود چه اقدامات اولیه‌ای را انجام دهند و مسائلی از این دست.
 
برنامه «میز مهارت» با موضوع مهارت‌های زندگی و حرفه‌ای و معرفی کسب و کارهای آسان به تهیه‌کنندگی علی هشامی، کارگردانی شیرین صمدی و تدوین ولی‌اله نظمی برای پخش از شبکه آموزش سیما تولید شده است.

انتهای پیام/