ایلام بیدار08:57 - 1399/04/03
فرماندارآبدانان:

محدودیت های کرونایی در آبدانان اعمال می شود

فرماندار آبدانان گفت: محدودیت های کرونایی به منظور کنترل روند پیشرفت بیماری دوباره در این شهرستان اعمال می شود.

به گزارشايلام بيدار"سیروس مرادحاصلی "،فرماندار آبدانان،گفت: به علت برداشته شدن برخی محدودیت ها، کاهش اقدامات پیشگیرانه، حضور گسترده مردم در اجتماعات و تجمعات و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی در یک ماه گذشته آمار مبتلایان و فوت شدگان به طور نگران کننده ای در آبدانان افزایش یافته و این شهرستان را در وضعیت قرمز قرار داده است.

وی تاکید کرد: با هماهنگی دستگاه قضایی، شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا، ضمن تعطیلی همه مراسم های روزهای پنجشنبه و جمعه از طریق مسدود کردن مبادی ورودی به صحن امامزادگان و آرامستان ها، به مدیران گروه ها و کانال های مجازی، مداحان و مراکز نشر و توزیع محتواهای کاغذی و مجازی ابلاغ شده است تا از هرگونه اطلاع رسانی مراسمات جمعی خودداری کنند.

فرماندار آبدانان از به صدا درآمدن آژیر خطر در سطح شهرستان خبر داد و افزود: در آخرین جلسه ستاد کرونای شهرستان مقرر شد با هدف مبارزه عملی با موج گسترده این بیماری همه مراسم های شادی و شیون از قبیل تشیع، تدفین، ترحیم اموات، مراسمات خواستگاری، نامزدی و عروسی و دیگر تجمعات فرهنگی، انتخاباتی و خدماتی تحت هر عنوان در این شهرستان ممنوع شود.

مرادحاصلی به ضرورت فعالیت های گندزدایی معابر عمومی و اماکن اجتماعی اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس بررسی های کارشناسان مراکز بهداشتی درمانی، ۷۲ درصد مبتلایان کرونا در مراکز شهری و ۲۸درصد روستایی است و ۵۹ درصد مبتلایان در گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ قرار دارند که ۵۵ درصد آنها را  مردان و ۴۵درصد زنان تشکیل می دهند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبدانان نیز گفت: در حال حاضر ۲۱ مرکز بهداشتی درمانی و خانه بهداشت روستایی در سطح شهرستان مشغول ارائه خدمات به مردم و پنج مرکز تخصصی با پرسنل مجرب و ابزار پیشرفته فنی تشخیصی مشغول نمونه گیری و شناسایی مبتلایان کرونا هستند.

علی نیکونهاد روند افزایش بیماران کرونایی در آبدانان را نگران کننده دانست و افزود: در بین مبتلایان از کودک یک ساله تا پیرزنان و پیرمردان ۸۵ ساله وجود دارد و فوت شدگان کرونایی در این شهرستان نیز بالای ۸۰ سال سن داشته و مبتلا به یک بیماری زمینه ای بوده اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبدانان یادآور شد: همه افراد مسن و با ریسک بالا و دارای بیماری زمینه ای توسط نیروهای بهداشتی درمانی‌ و بهورزان در سطح شهر و روستا شناسایی و در طول هفته ضمن نظارت و مراقبتهای ویژه، خدمات درمانی رایگان نیز دریافت می کنند که زمینه کاهش آمار فوت شدگان کرونایی در شهرستان آبدانان را مهیا کرده است.

وی از تهیه و ذخیره انواع ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز جهت حفاظت شخصی خبر داد و اضافه کرد: پیروی از سنت های عشیره ای، بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی، حضور در اجتماعات غم وشادی، مسافرت های غیرضروری و انواع میهمانی های خانوادگی مهمترین عامل شیوع بیماری کرونا در شهرستان آبدانان است.

رییس بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) آبدانان هم در این زمینه گفت: همه امکانات، پرسنل پزشکی، پرستاران خبره، وسایل و ابزار فنی و خدماتی برای پذیرش، ویزیت، آزمایش های تخصصی، خدمات پاراکلینیک، نمونه گیری و اعزام بیماران در این مرکز درمانی وجود دارد و به نحو مطلوب انجام می پذیرد.

حسین فتحی زاده از استقبال و مساعدت مردم در روند بیماریابی و خوداظهاری مبتلایان قدردانی کرد و افزود: تعداد مراجعه کنندگان به این بیمارستان از ابتدای شناسایی ویروس کرونا تا کنون به میزان ۱۰۰ درصد افزایش یافته وهمین موضوع باعث شناسایی و پایش مبتلایان در این شهرستان شده است.

مدیربیمارستان رسول اکرم(ص) آبدانان کمبود آمبولانس مجهز جهت اعزام به موقع بیماران را مهم ترین مشکل این مرکز درمانی عنوان کرد و گفت: در دوران شیوع کرونا، ۵۰۳ نفر موفق به اخذ خدمات درمانی سرپایی، ۱۵۴ نفر آزمایش و اسکن، ۱۳۴ نفر قرنطینه خانگی و۳۳ نفر نیز به مراکز درمانی مجهز اعزام شده اند.