ایلام بیدار08:37 - 1399/04/01

مرگ قاضی منصوری به نفع چه کسی است؟/ اینترپل و پلیس رومانی پاسخگوی قصور خود خواهد بود؟

مرگ منصوری با توجه به اشرافی که در پرونده از سوی قوه قضائیه وجود دارد نمی تواند به کلیت آن ضربه بزند اما اظهارات منصوری به عنوان یکی از متهمین می توانست کامل کننده آن باشد.

به گزارشايلام بيدار،پرونده فسادی که از سوی قوه قضائیه این روزها در حال پیگیری است با ماجرای مرگ «قاضی منصوری» متهم نهم دادگاه پرونده «اکبر طبری» دچار حاشیه ای دیگر شد. قاضی منصوری که به خارج از کشور رفته بود بعد از برگزاری دادگاه طبری مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. برخی از رسانه ها از فرار وی به سبب چنین پرونده و اخذ رشوه  500 هزار یورویی مطالبی منتشر کردند. بعد از مدتی وی برای دفاع از خود با انتشار ویدئویی مطرح کرد که برای معالجه بیماری خود به خارج از کشور رفته و در بیمارستان دکتر سمیعی بستری شده است و چندین بار سعی کرده که به ایران بیاید اما به سبب بروز بیماری کرونا موفق نشده است و بدین سبب خود را در آینده نزدیک به سفارت ایران معرفی می کند.

البته «پرفسور سمیعی این موضوع با تکذیب کرد. رئیس بیمارستان علوم عصبی هانوفر آلمان، خبر‌ها درباره بستری شدن قاضی غلامرضا منصوری، متهم پرونده مفاسد اقتصادی قوه قضاییه، در این بیمارستان را تکذیب کرد.او گفت: «این بیمار هرگز در بیمارستان ما نبوده است» و این خبر «جعلی» است.

 

پس از این خبر رسید که وی تحت نظر اینترپل است و با حفاظت اینترپل و پلیس رومانی قرار بود به ایران منتقل شود اما به یکباره خبر از مرگ منصوری در رسانه‌های مختلف پیچید و گمانه زنی ها درباره علت مرگ وی و سوء استفاده رسانه های ضدانقلاب از این ماجرای مرموز آغاز شد.

اما چند نکته مهم در این زمینه مطرح است:

جدیت قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده طبری و منصوری

قوه قضائیه مصرانه پیگیر پرونده طبری است که پای قاضی منصوری هم به عنوان متهم نهم در این پرونده باز است. مرگ منصوری با توجه به اشرافی که در پرونده از سوی قوه قضائیه وجود دارد نمی تواند به کلیت آن ضربه بزند اما اظهارات منصوری به عنوان یکی از متهمین می توانست کامل کننده آن باشد و در باز شدن برخی موارد در پرونده کارگشا باشد. بنابراین حذف منصوری بیشتر اخلال در مسیر رسیدگی پرونده‌ای است که قوه قضائیه با جدیت تمام در حال بررسی آن است و مفاد آن در رسانه ها به طور آشکارا منتشر شده است.

قصور پلیس رومانی و اینترپل در ماجرای مرگ منصوری 

اینترپل یا پلیس بین الملل وظایفی در خصوص متهمان و زندانیان دارد. قصور در عملکرد اینترپل در محافظت از جان منصوری به خوبی مشهود است. پلیس بین الملل باید پاسخ گو باشد که چرا وقتی دستگاه قضایی و پلیس ایران رسما اعلام کرده که یک متهم در  خاک کشور اروپایی است و باید برای محاکمه تحویل شود تدابیر لازم را انجام نداده و نتوانسته به خوبی از جان یک متهم مهم محافظت کند؟ اینترپل و پلیس رومانی در این خصوص باید پاسخی جدی به مقامات و مردم ایران بدهند. این درحالی است که اگر اتفاقی اینچنینی در ایران می افتاد مجامع و رسانه های بین المللی جنجال ایجاد می کردند اما پلیس رمانی با اهمالی که در این ماجرا انجام داد مسیر این پرونده را خصوصا از لحاظ رسانه ای به حاشیه‌ای برد.

در همین رابطه، «یوسف مولایی»، استاد روابط بین الملل دانشگاه در روزنامه ایران نوشت:«فارغ از آنکه این متهم چگونه توانسته از کشور بگریزد، آنچه از ابتدا مشخص بود این است که قاضی‌منصوری تحت‌ تعقیب اینترپل قرار گرفت و   باید به جمهوری اسلامی تحویل داده می‌شد تا در دستگاه قضایی به اتهاماتش رسیدگی شده و محاکمه شود. بنابراین دولت رومانی مسوولیت داشت که باتوجه به حساسیت موضوع و فرآیند مهم قضایی که در انتظار قاضی منصوری بود، از این متهم فراری مراقبت‌های ویژه به عمل آورد.»

همچنین، «علی باقری»، رییس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در گفتگو با رادیو جوان گفت: «علت فوت این متهم برای دستگاه قضایی کشورمان مشکوک است و طرف رومانیایی باید برای اینکه چرا از جان قاضی منصوری صیانت و حفاظت نشده پاسخگو باشد.»

مانور ضدانقلاب در آب گل آلود 

ضدانقلاب در هر حالی به دنبال شایعه پراکنی و استفاده از حوادث علیه جمهوری اسلامی ایران است. در این موضوع نیز ضدانقلاب برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی از طریق متهمی که قرار بود به ایران بازگردد و در دادگاهی رسمی و علنی اتهاماتش مورد بررسی قرار گیرداز هیچ تلاشی فروگذاری نکرد. ضدانقلاب دراینجا سعی می کند با ابهام سازی بیشتر در ماجرایی که هنوز ابعاد آن مشخص نشده است افکارعمومی را با خود همراه کند. هر چند در این خصوص سئوال اساسی اینجاست که مرگ و حذف منصوری به نفع چه کسانی است؟

قطعا در این ماجرا مرگ منصوری به نفع بررسی پرونده ای نیست که قوه قضائیه به طور جدی در حال بررسی آن در دادگاه است و قطعا رسانه های ضدانقلاب برای اینکه موضوع مرگ منصوری را علیه کشورمان هدایت کند از هیچ حربه ای حتی دروغ‌سازی حذر نمی کند.  

با مرگ منصوری پرونده طبری به محاق می رود؟

ماجرای مرگ قاضی منصوری به عنوان متهم نهم نبایستی اصل پرونده یعنی رسیدگی به اتهامات طبری و متهمان این پرونده را به حاشیه و محاق ببرد. قطعا این ماجرا باعث می شود که قوه قضائیه با جدیت بیشتری این پرونده را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد. منصوری یکی از متهمان پرونده طبری بوده است که به خارج از کشور رفته بود و همین موضوع سبب شد بیشتر از سایرین در مرکز توجه قرار گیرد.

ماجرای ویدئویی که منتشر کرد و همچنین عدم حفاظت جدی اینترپل از جان وی که باعث مرگ او شد نیز پرونده قاضی منصوری را جنجالی تر کرد اما اصل پرونده طبری در تهران از سوی قوه قضائیه در حال بررسی است و دادستان پرونده به طور شفاف در حال بازگویی اتهامات وارده به متهمان است.

بنابراین نه تنها به طور جدی این حادثه خللی در رسیدگی به پرونده ایجاد نمی کند بلکه ماجرای اصلی درتهران درحال وقوع است و افکارعمومی در این حوزه بایستی برای پیگیری پرونده هشیارانه عمل کند.

انتها پیام/