ایلام بیدار08:19 - 1399/03/31
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

برق ناهماهنگی بر سر باغداران نیدوله در چرداول؛ وقتی درختان درآستانه نابودی قرار دارند+ تصاویر

هیچگاه تصور نمی شد عمق فاجعه تا به این اندازه باشد که باغداران در عزای هدر رفت دسترنج یکساله و ماتم آب نخوردن درختان پانزده ساله خود در گرمای بالای۴۰درجه منطقه گرمسیری بیجنوند در روزهای واپسین خردادماه۱۳۹۹ وسال جهش تولید ملی، بر گوشه ای از باغ به فنا رفته اشان بنشینند و مویه کنند.

به گزارشايلام بيدار، باید از تولید وکسانی که دراین راه فعالیت می کنند حمایت کرد وحمایت کردن به معنی هماهنگی دستگاهها برای رفع مشکلات تولید است.

در باغات نیدوله در بخش زاگرس از توابع شهرستان چرداول درختان متاسفانه حال و روز خوشی ندارند و امسال برای باغداران ثمرچندانی ندارند.

هیچگاه تصور نمی شد عمق فاجعه تا به این اندازه باشد که باغداران در عزای هدر رفت دسترنج یکساله و ماتم آب نخوردن درختان پانزده ساله خود در گرمای بالای۴۰درجه منطقه گرمسیری بیجنوند در روزهای واپسین خردادماه۱۳۹۹ وسال جهش تولید ملی، بر گوشه ای از باغ به فنا رفته اشان بنشینند و مویه کنند !

ماجرا از چه قرار است؟

"فرزادشیرزاد" از باغداران چرداولی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: ماجرا از این قرار است که ؛ در اواخر سال گذشته (حدودا اسفندماه) مدیریت برق سرابله دستور قطع برق ایستگاه پمپاژ نیدوله رابعلت بدهی 41 میلیون و 190 هزار ریال که حدود ۱۶۰ هکتار باغات متشکل از انگور یاقوتی ،زیتون ،انار و... را تحت پوشش آبیاری قرار می داد ، صادر می کند که در تلاطم تاریکی و جغرافیای سخت منطقه و در پسِ کور بودن میدان دید نگهبان پمپاژ وعوارض طبیعی زمین و فاصله پست برق تا ساختمان ایستگاه پمپاژ ،سارق یا سارقانی با آگاهی از قطعی برق اقدام به سرقت تجهیزات ترانس و چندین متر کابل فشار قوی وصنعتی می کنند.

 وی در ادامه گفت: پس از اطلاع اهالی  در روز هشتم فروردین ماه ۹۹با گزارش به مرکز انتطامی بخش وصورتجلسه ماجرا ، فرماندار شهرستان چرداول مطلع شده و روز بعد فرماندار با همراهی معاونین خود، مدیر جهادکشاورزی شهرستان، مدیر برق و برخی مسوولان مربوطه در کنار ایستگاه پمپاژ نیدوله حاضر می شود وبا مردم به گفتگو می پردازد و در آن واحد  وباتوجه به وضعیت جوی وگرمسیری بودن منطقه و نیاز مبرم باعات به آبیار تا حداکثر اواسط اردیبهشت ماه ،به مدیر برق چرداول دستورات لازم رابرای رفع مشکل پیش آمده و جلوگیری از خسران وضرر وزیان باغداران ،داده و بر حل مشکل وآبیاری به موقع تاکید می کند.

شیرزاد خاطرنشان کرد: اما به علت ناهماهنگی  ارائه هرنوع کمکی از سوی مدیران به مردم روند کند وگاه متوقف شده ای داشته  که مردم نیز برای پیشرفت کار در تاریخ هشتم اردیبهشت ماه اقدام به پرداخت کل بدهی کرده و منتظر کمک از سوی مدیران شهرستان شده که دراین راستا هیچ کمکی برای حل مشکل به مردم نرسیده که نهایتا باغداران خود دست به کار شده و با خرید تجهیزات سرقت شده و گرفتن استاد کار اقدام به حل مشکل می کنند .

این کشاورز چرداولی یادآور شد : نهایتا کشاورزان با پرداخت حق الزحمه به استادکار و  نصب تجهیزات ، راه اندازی پست برق را به سرانجام می رسانند که پس از آن ودر خلال تعطیلات نیمه دوم خرداد ماه ،  پروژه برای راه اندازی توسط جهاد کشاورزی به مناقصه می رود که به تعطیلات برخورده و با زمان برشدن تعیین پیمانکار برای رفع  مشکل تاسیسات وموتور و پمپ ها که بعلت قطعی برق در آبهای زیر زمینی نفوذ کرده به داخل ساختمان که ناشی از عدم کارکرد کف کش ها شده، تا امروز مشکل به قوت خود باقی مانده که علی رغم تلاش جهادگران جهادکشاورزی و ... اما متاسفانه آب به باغات نیدوله نرسید و انگورهای یاقوتی زیر افتاب تابان در عطش آب مُردند.

 وی تصریح کرد: زیتون هایی که در سنوات گدشته هردرخت بین ۵۰تا ۱۵۰کیلو ثمر می داد ، بار پر ثمر خودرا بعلت بی آبی بر زمین ریختند و اکنون باغداران در سال جهش تولید ملی که به جمع اوری زحمات ودسترنج یکساله خود چشم امید دوخته بودند ، با حسرت ونا امیدی چون پدرومادر فرزند ازدست داده که بر بالین قبر فرزند خود بنشینند ، در گوشه ای از باغ کِز کرده و با مویه وزاری هدر رفت محصول وحاصل زحمتشان را نظاره می کنند.

مشکل پمپاژباغات نیدوله حل می شود/ نوش دارو پس از مرگ سهراب

اقبال گراوندی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت:یکی پمپاژهای باغات نیدوله هم اکنون در حال فعالیت است ودیگری در روزهای آینده به کار خواهد افتاد.

وی افزود: پمپاژها هرساله با سیلاب دچار گل ولای شده که نیاز به تامین اعتبار حل این مشکل است.

گراوندی خاطرنشان کرد:وضعیت باغات نیدوله مناسب نیست ودرختان امسال کمتر از سال های گذشته ثمر داده اند.

واقعیت این است که به علت ناهماهنگی بین دستگاهها باغات زیتون وانگور باید ثمر ندهند و روند طولانی رسیدگی به مشکلات مردم سبب شده تا مشکل در زمان نامناسبی حل شود که درختان درآستانه نابودی وبی آبی به سر می برند.

نکته جالب توجه اینکه پمپاژباغات نیدوله هرسال در مسیر سیلاب قرار دارد وتاکنون هیچ تدبیری برای حل این مشکل اندیشیده نشده است.