ایلام بیدار10:10 - 1399/03/27

ایران میزبان برادران و خواهران افغان است/ رویکرد آژانس اتمی را سازنده نمی‌دانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران چهار دهه است که بدون منت میزبان برادران و خواهران افغان بوده و همیشه آرزومند ثبات و آرامش در این کشور بوده‌است.

به گزارشايلام بيدار،سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با تسلیت شهادت امام صادق (ع) و گرامیداشت یاد هنرمند پیشکسوت محمدعلی کشاورز، گفت: وزیر امور خارجه سفری را به ترکیه و روسیه رفته‌اند. او در حال حاضر در ترکیه بوده و امشب یا فردا صبح به روسیه می‌رود.

وی با بیان اینکه لازم بود بعد از فروکش کردن «کرونا» تبادلات دیپلماتیک انجام شود، اظهار داشت: آقای ظریف بعد از سفر به سوریه لازم بود به ترکیه و روسیه برود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همچنین ما نشست مجازی کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی را بعد از اقدامات رژیم صهیونیستی را داشتیم که بعد از بدعت رژیم صهیونیستی در الحاق بخشی از سرزمین فلسطینی‌ها انجام گرفت.

موسوی همچنین گفت: معاون وزیر خارجه کشورمان با معاون وزیر خارجه کانادا گفتگو کرد که رایزنی آنها در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی و اقدامات کنسولی بود، متأسفانه مقامات کانادایی به رغم ادعاهای خود به دوستی با ملت ایران، سال‌ها است خدمات کنسولی هموطنان ما را بلاک کرده اند.

وی با بیان اینکه ما بارها اعلام کرده ایم که آمادگی بازگشایی خدمات کنسولی در دو کشور هستیم، اظهار داشت: در حال حاضر این خدمات برای هموطنان به سختی برگزار می‌شود.

نشست سران آستانه به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: احتمالاً نشست ویدئو کنفرانس سران آستانه را خواهیم داشت که به احتمال یاد در سفر ظریف زمان آن مشخص می‌شود.

موسوی درباره گزارش دبیرکل سازمان ملل و همسویی با تلاش آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران، اظهار داشت: این اتفاقات همسو با اقدامات آمریکا است. گزارش دبیرخانه سازمان ملل را ما بی اساس می‌دانیم و هیچ سندی ارائه نشده است که ادعاهای آنها اثبات شود.

وی افزود: این اقدام با فشار آمریکا و عربستان انجام گرفته و جای تأسف دارد که دبیرکل و دبیرخانه گزارشی را ارائه دهند که بی پایه باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آنها باید این موضوع را در نظر بگیرند که آمریکا سال‌ها است سازمان‌های بین المللی را گروگان گرفته است.

موسوی با بیان اینکه گزارش آژانس هم بی پایه بوده و بر مبنای ادعاهای جاسوسی رژیم صهیونیستی و «بنیامین نتانیاهو» قرار گرفته است، اظهار داشت: آژانس به جای مبنا قرار دادن همکاری صادقانه ایران، ادعاهای رژیمی را مدنظر قرار می‌دهد که عداوت او با ایران و نظام بین الملل ثابت شده‌است. ما از آژانس می‌خواهیم ادعاهای خود را بر مبنای اطلاعات درست قرار دهد.

وی افزود: آژانس نباید وارد حاشیه سازی شود و امیدواریم نشست جاری، منتج به نتیجه‌ای شود که به حفظ صلح کمک کند.

پیگیر مطالبات ایران از کره جنوبی هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص دستور رئیس جمهور به رئیس بانک مرکزی برای وصول مطالبات از کره جنوبی عنوان کرد: اقدام ما تازگی ندارد و ما مدت‌ها است که پیگیر مطالبات خود از کره جنوبی هستیم.

موسوی اضافه کرد: کره جنوبی بیش از نیم قرن رابطه خوب و صمیمی ما را دستخوش اتفاقاتی کرده که به خاطر طرف ثالث در حال خراب شدن است. طبیعت کورکورانه، کره جنوبی از آمریکا و بلوکه کردن اموال ایران به بهانه فشار آمریکا غیرقانونی است.

وی تصریح کرد: تحریم آمریکا تصمیم خودسرانه و غیرقانونی یک کشور است که به صورت قُلدرمابانه علیه ایران و دیگر کشورها اعمال می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه دیگر کشورها حق ندارند اموال ملت ایران را برای مدت مدیدی بلوکه کنند، گفت: وزارت خارجه با همکاری بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌ها تمامی اقدامات سیاسی و حقوقی را انجام داده و خواهد داد تا حقوق ملت ایران تضمین شود.

موسوی درباره پیش نویس قطع نامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و حمایت چین و روسیه از کشورمان، اظهار داشت: غیرقانونی بودن درخواست آمریکا برای همه مشخص است. چین و روسیه همواره این اقدام آمریکا را خلاف برجام و قطع نامه ۲۲۳۱ دانسته‌اند. اقدام آمریکا به نتیجه نخواهد رسید. رایزنی‌های ما با کشورهای باقی مانده در برجام ادامه دارد و آنها نیز اعلام کرده اند که این کار آمریکا غیرقانونی است.

وی افزود: این بدعت خطرناکی بوده و خط قرمزی است که امیدواریم کسی سمت آن نرود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در زمینه تحریم خط لوله نورد استریم از سوی آمریکا، گفت: ما سال‌های سال به جامعه جهانی و اروپایی‌ها هشدار می‌دادیم که سکوت در مقابل قلدری و یکجانبه گرایی آمریکا گریبان شما را خواهد گرفت. امروز آمریکا تهدید به تحریم پروژه مورد استریم کرده است.

موسوی با بیان اینکه این حرفی بود که ما سال‌ها است می زنیم، گفت: آمریکا امنیت انرژی و سیاسی و امنیتی جهان را به خطر انداخته و سکوت جامعه جهانی باعث شده که واشنگتن پا را فراتر گذارد.

وی افزود: تحریم علیه قضات دادگاه کیفری نشان می‌دهد آمریکا به دنبال آنارشی بین المللی است.

ادعاهای آژانس بر اساس اسناد ادعایی نتانیاهو است/ پیام ایران به آژانس

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در مورد نشست روز جاری شورای حکام و تلاش آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران، گفت: امیدواریم اینگونه نشود. این ادعاها بر اساس اطلاعات جاسوسی اسرائیل بوده است که بر اسناد قدیم استوار شده است.

موسوی با تاکید براینکه اسناد آژانس باید متقن باشد، تاکید کرد: ما این اقدام آژانس را قابل قبول نمی‌دانیم و این موضوع را اعلام کرده ایم.

وی تصریح کرد: همکاری ما با آژانس به رغم کاهش محدودیت ادامه داشته و اگر آژانس این رویه را ادامه دهد، همکاری ما دستخوش تغییر خواهد شد. آژانس نباید زیر فشار آمریکا و رژیم اسرائیل تصمیم غیرسازنده ای بگیرد؛ آنها حدس خواهند زد که اگر تصمیم اشتباهی بگیرند، جمهوری اسلامی ایران تصمیم قاطعی خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازگرداندن کشتی‌های ایرانی از کویت، اظهار داشت: من در این مورد خبر ندارم. در این مواقع باید گزارش مکتوبی از کشتیرانی به وزارت خارجه برسد.

موسوی در مورد احضار سفیر افغانستان به وزارت خارجه نیز توضیح داد: روابط ما با کشورهای همسایه جز روابط خوب است و همه کشورها برای همسایگان خود حساب ویژه باز می‌کنند.

وی با بیان اینکه روابط ما با جمهوری اسلامی افغانستان مهم است، گفت: ایران چهار دهه است که بدون منت میزبان برادران و خواهران افغان بوده و همیشه آرزومند ثبات و آرامش در این کشور بوده‌است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: شما تلاش‌های ایران در زمینه بازگشت ثبات سیاسی در افغانستان بعد از ماجرای انتخابات را شاهد بودید. این موضوعات باعث نمی‌شود که ما روی گذر غیرقانونی برخی از مرزها چشم ببندیم. اینکه برخی به دلایلی از جمله قاچاق و یا اهداف تروریستی از مرز رد شوند، مماشات نخواهیم داشت.

موسوی افزود: تردد از مرزها و گمرکات در جریان است ولی ما جلوی گذر غیرقانونی را می‌گیریم. اخیراً عده‌ای با تجمع غیرقانونی در مقابل سفارت ایران در کابل و دیگر نمایندگی‌ها در افغانستان تلاش داشتند تا روابط دو کشور را دستخوش تهدید کنند.

وی با بیان اینکه ما به سفیر گفتیم که حاضریم همکاری کنیم و به ابهامات پاسخ دهیم، افزود: اما برای جمهوری اسلامی قابل قبول نیست که برخی بخواهند از این فضا سواستفاده کنند.

 قاضی منصوری از طریق اینترپل تحت تعقیب بود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازداشت قاضی منصوری در رومانی عنوان کرد: اینکه او در سفارت بازداشت شده، صحیح نیست. وی به سفارت ایران در رومانی مراجعه کرده و راهنمایی‌های لازم برای بازگشت به میهن شده بود. قاضی منصوری همچنین تحت حکم اینترپل بوده و با همکاری اینترپل ایران و رومانی حکم، اجرا شده‌است.

موسوی افزود: ظاهراً به دلیل احوال ناخوش، وی به بیمارستان مراجعه کرده و آنجا تحت الحفظ می‌شود. وزارت خارجه دستورات قضائی را تسهیل می‌کند تا این اقدامات به صورت قانونی پیگیری شود.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه اینکه پیروزی ترامپ چه تأثیری بر تصمیم گیری های ایران خواهد گذاشت، تصریح کرد: سیاست اصولی ما عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها بوده و ما کلاً منتظر نیستیم تا ببینیم چه حزب یا فردی در آمریکا به قدرت می‌رسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: ما در ۴۰ سال اخیر همه افراد و حزب‌ها را در آمریکا دیدیم و یکی از یکی بدتر است. اظهارات آقای ظریف اظهار نظری کارشناسانه بود و پاسخ هوشمندانه ای به توییت ترامپ بود. اظهارات آقای ظریف نشان می‌داد که عدم مذاکره ایران با آمریکا به دلیل ترامپ نیست و دلایلی دیگر از جمله تروریسم اقتصادی و بدعهدی این کشور است.

موسوی ادامه داد: شرط اصلی ما همچنان ماندگار است و اگر آمریکا توبه کرده و به برجام بازگردد و خسارت خود را جبران کند، می‌تواند به عنوان عضوی از برجام و نه در قالب مذاکره دو جانبه می‌تواند حضور داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه بسته بودن مرزها برای اتباع افغان، گفت: همه مرزها برای عبور همه افراد بسته است. شرایطی که در دنیا و به ویژه در منطقه باعث مختل شدن عبور و مرور شده است و فقط در مواقع ضروری عبور و مرور انجام می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ورود و خروج کامیون‌ها و بار در حال انجام است، ولی عبور و مرور افراد بنا به پروتکل بهداشتی است که امیدواریم با فروکش کردن اوضاع کرونایی در جهان شاهد عادی شدن عبور و مرور باشیم. ما به افغان‌ها که برادران و خواهران ما هستند توصیه داریم که از مرزها و مبادی مشخص وارد و خارج شوند و گول قاچاقچیان و تروریست‌ها را نخورند.

موسوی عنوان کرد: طبیعی است که همه مرزبان‌های ما با تمامی مرزهای ۱۵ کشور، قاطعانه مقابل ورود غیرقانونی می‌ایستند. در این موضوع در سطح دیپلماتیک و مرزبانی با طرف افغان گفتگوهای خوبی داشتیم. هیئت‌های ما به افغانستان و هیئتی از این کشور به تهران سفر داشت و به زودی نیز هیئتی برای گفتگوهای گسترده به ایران سفر خواهند کرد که بحث مرزی نیز بخشی از آن خواهند بود.

وی در مورد اظهارات «پمپئو» در مورد تشدید فشار علیه ایران تصریح کرد: واقعاً آمریکا بعد از رفتار غیرطبیعی که هم در گذشته و هم در ماه‌های اخیر از خود بروز داده اند، در جایگاهی نیستند که به کشوری توصیه کنند، رفتار عادی داشته باشند. مگر خود این کشور رفتار عادی دارد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: تروریسم اقتصادی علیه ایران و تهدید همه کشورها و حتی متحدان خود، آیا نشان از رفتار عادی دارد؟ ما به آمریکا توصیه داریم از این الفاظ استفاده نکنند و به خصوص به ایران توصیه‌ای نداشته باشند.

موسوی ادامه داد: نامه وزیر خارجه چین به سازمان ملل بسیار خوشحال کننده بوده و ایران و چین دوستان خوبی هستند و ما امیدواریم همه کشورها برای حفظ صلح جهانی و چندجانبه گرایی به میدان بیایند و علیه اقدامات یکجانبه آمریکا بایستند.

وی در مورد سفر ظریف به ترکیه گفت: بعد از مدت‌ها لازم بود که همکاری‌های ما مرور شده و مقامات دو کشور با یکدیگر دیدار و در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین اللملی گفتگو کنند. سفر آقای ظریف با همین هدف به ترکیه بوده و طیف وسیعی از مسائل مختلف منطقه‌ای و بین المللی را شامل می‌شود. در ساعات آینده اطلاعات بیشتری از این دیدار اعلام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد واکنش ایران به اقدام اسرائیل به الحاق سرزمین فلسطینی‌ها افزود: ما بارها اعلام کرده اسم که کل سرزمینی اشغالی باید آزاد شود و هشدار داده‌ایم که نباید این بدعت‌ها ادامه یابد. طرح‌هایی که تاکنون مطرح شده، به دلیل اینکه یکجانبه بوده و حقوق مردم فلسطین را در نظر نداشته، ابتر بوده است. طرح جمهوری اسلامی ایران از طرق دموکراتیک و ابتکاری است که در سازمان ملل هم ثبت شده‌است.

موسوی عنوان کرد: اگر هر کشور و سازمان عربی و اسلامی نیت خیری برای فلسطینیان دارند، باید طرح همه پرسی را پیگیری کنند. اگر همه پرسی انجام شود، همه گروه‌ها از مسلمانان و مسیحیان و یهودیان در کنار هم زندگی کنند. ما از همه تلاش‌هایی که در این حوزه انجام بگیرد، حمایت می‌کنیم.

وی در مورد توقف صادرات گاز ایران به ترکیه تصریح کرد: دلیل قطع فعلی صادرات گاز به ترکیه اقدام تروریستی در انفجار خط لوله بوده است. طرف مقابل باید هر چه زودتر باید نسبت به تعمیر این خط اقدام کند. پیگیری‌ها در این موضوع انجام شده و احتمالاً این موضوع یکی از محورهای گفتگوهای ظریف در سفر خود به ترکیه است.

حضور آمریکا عامل جنگ و ناامنی در منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اظهار داشت: ما به هیچ وجه نگران خروج آمریکا از افغانستان، عراق و دیگر کشورها نیستیم و تاکید داریم حضور آمریکا عامل جنگ و ناامنی در منطقه است. این مدت که آمریکا در افغانستان و عراق بوده، مگر ما شاهد کشتار مردم بی گناه نبودیم؟

موسوی ادامه داد: حضور نیروهای بیگانه باعث تنش در منطقه است و هر چه زودتر نیروهای آمریکایی از کشورهای اسلامی خارج شوند، خود کشورها با گفتگو به راه حلی برای ثبات خواهند رسید. امیدواریم این خروج هر چه زودتر انجام شود.

ایران آماده برگزاری نشست حضوری سران آستانه است

وی در مورد نشست سران روند آستانه گفت: قبل از کرونا قرار بود نشست سران آستانه در تهران برگزار شود که در حال رایزنی در مورد تاریخ بودیم. وزرای خارجه به صورت ویدئو کنفرانس یکبار مذاکره کردند. نشست حضوری هنوز در دستور کار هست و اگر روند کاهشی کرونا ادامه یابد، احتمال دارد نشست سران به صورت حضوری برگزار شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: میزبان ایران است و ما آماده برگزاری نشست حضوری هستیم. اما اگر روند افزایشی ادامه یابد، بسیاری از دیدارهای دیپلماتیک دستخوش تغییر می‌شود. رایزنی‌ها با دوستان ترک و روس نتیجه را مشخص خواهد کرد که نشست حضوری و یا به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شود.

موسوی در مورد گفتگوهای آمریکا و عراق تصریح کرد: این موضوع داخلی است و به دولت و مردم عراق مربوط است. اگر این مذاکرات مربوط به خروج نیروهای آمریکایی باشد، خواست دولت و ملت عراق به صورت رسا با حضور در خیابان و راهپیمایی و تصویب قانون در مجلس، مخالفت خود را با حضور آمریکا اعلام کرده و حضور آمریکا در عراق با مصوبه پارلمان این کشور، غیرقانونی است.

وی اظهار داشت: نظر شفاف و صریح ایران، احترام به خواست مردم و دولت عراق و خواست عمومی برای خروج نیروهای آمریکایی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی و اظهارنظر مقامات اوکراینی و کانادایی علیه کشورمان، افزود: ما چارچوبی برای حل این موضوع با دولت اوکراین طراحی کرده بودیم که با تعلل آنها مواجه شدیم. آقای بهاروند مصاحبه مفصلی در این موضوع داشت و سفیر اوکراین مدتی پیش در وزارت خارجه حاضر و مذاکرات مفصلی با ما داشت.

موسوی گفت: ما پاسخ قاطعی از طرف اوکراینی نشنیده ایم اما آمادگی کامل خود برای حل موضوع اعلام کرده ایم.

وی در مورد مهم ترین مانع در مقابل امور کنسولی میان ایران و کانادا نیز،تاکید کرد: هیچ چیزی در گفتگوها مطرح نشده و بهانه هایی که می آورند، مورد قبول نیست. چرا وقتی سانحه برای هواپیمای اوکراینی رخ داد، آنها کاسه داغ تر از آش شدند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ما می خواهیم تا مشکلات هموطنان در امور کنسولی حل شود و برای کاری ساده به این کشور و آن کشور نروند؛ می خواهیم امور کنسولی برقرار شود.

موسوی در مورد اظهاراتی از سوی مقامات عربستانی در مورد مشروط کردن رابطه با قطر با قطع رابطه میان دوحه و تهران، عنوان کرد: ما این موضع ریاض را درست نمی دانیم و نه با قواعد دیپلماتیک سازگار بوده و نه با هنجارهای بین المللی منطبق است.

وی گفت: هر کشوری مختار است که روابط خود را بسازد و با هر کشوری رابطه داشته باشد. ما خواهان اختلاف میان کشورهای منطقه و اسلامی نیستیم. خود ما نیز خواهان خصومت با هیچ کشور اسلامی و منطقه ای نیستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما حاضر هستیم تا هر کاری که از دستمان بر می آید برای بهبود رابطه میان کشورها انجام دهیم،اظهار داشت: ما از همسایه جنوبی می خواهیم دست از توهم بردارد و اگر رویکرد صحیح را عربستان در نظر بگیرد، ثمره آن را خواهیم دید.عربستان باید کمتر معادلات دیگر کشورها را در اصول خود ترکیب کند.

انتهای پیام/