ایلام بیدار08:18 - 1399/03/27
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

وضعیت مرز مهران بعد از چهار ماه وقفه/ صادرات محصولات با رعایت پروتکل های بهداشتی

فرماندار مهران گفت: با رایزنی‌ها و توافقات انجام شده موقتا هفته ای دو روز (یکشنبه ها و چهارشنبه ها) در قالب ۲۵۰ کامیون تریلر در روز صادرات صورت می گیرد که در مجموع هفته ای ۵۰۰ تریلر کالا صادر می شود.

به گزارشايلام بيدار،ایلام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های است که مرز 435 کیلومتری آن با کشور عراق، می‌تواند ظرفیت‌های مناسب برای صادرات در زمینه‌های مختلف باشد و نقش بسیار مؤثری در توسعه صادرات غیرنفتی در کشور ایفا کند. امنیت مرز مهران می‌تواند با به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود در این مرز، زمینه را برای صادرات تولیدکنندگان، صنعتگران، بخش کشاورزی، ساختمانی فراهم کرده است تا بازرگانان، تولیدکنندگان، تجار بتوانند محصولات خود را به کشور عراق صادر کنند.

با شیوع بیماری کرونا در سطح جهان و کشور عزیزمان ایران تقریبا میشه گفت بیشتر فعالیت های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی و... به حالت تعلیق درآمد بویژه از نظر اقتصادی که ضربه سختی بر بازار اقتصاد و معیشت مردم وارد آورد از این حیث استان و شهر ما نیز از این قاعده مستثنی نبود و مرز تجاری مهران که شاهرگ حیاتی اقتصادی استان ماست و جوانانی از سرتاسر استان در اینجا مشغول فعالیت بودند که همگی بیکار شدند و عملا طیف زیادی از خانواده های استان ایلام برای امرار معاش با مشکلاتی روبرو شدند.

به سراغ فرماندار شهرستان مهران رفتیم تا از آخرین وضعیت مرزتجاری و بین المللی مهران گزارشی تهیه کنیم.
دکتر" اسد قاسمی"؛ فرماندار مهران گفت: به علت شیوع بیماری کرونا ویروس در کشور و شهر ما مرز تجاری و بین المللی مهران در نیمه دوم اسفند ۹۸ از طرف عراق به حالت تعلیق درآمد و فعالیت تجاری در این مرز (واردات و صادرات) تعطیل شد که توسط استاندار محترم آقای سلیمانی دشتکی پیگیری و رایزنی هایی در سطح ملی صورت گرفت از جمله با ریاست محترم جمهوری مکاتبات زیادی صورت گرفت که دستور پیگیری بازگشایی فعالیت اقتصادی مرزمهران و چندین وزارتخانه خاص صادر گردید و در این زمینه توسط استاندار نشست هایی با آقای رحمانی فضلی وزیر کشور صورت گرفت.
جلسات متعددی با مقامات مرزی عراق تشکیل شد که پیشنهاداتی از طرف عراق داده شد و همه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت بعد از تقریبا ۹۵ روز وقفه در فعالیت اقتصادی  مرز مهران در تاریخ ۱۹ خرداد با بارگیری کالاهای دپو شده در مرز رسما فعالیت تجاری آغاز گردید.
در حال حاضر موقتا هفته ای دو روز (یکشنبه ها و چهارشنبه ها) در قالب ۲۵۰ کامیون تریلر در روز صادرات صورت می گیرد که در مجموع هفته ای ۵۰۰ تریلر کالا صادر می شود.
تلاش ما این است ان شاالله بتوانیم تعداد روزهای فعالیت تجاری مرز رو در هفته افزایش دهیم و صادرات را به روند گذشته ۴۰۰ تا ۶۰۰ کامیون در روز برسانیم.
این کالاها شامل مصنوعات پلاستیکی،محصولات کشاورزی،مصنوعات آهنی از جمله( آهن ،فولاد)ماشین آلات،وسایل مکانیکی،قطعات وسایل نقلیه ،کاشی،موزاییک،کولرآبی،مصالح ساختمانی و شیشه می باشد.
لازم به ذکر است باید بگوییم تمام فعالیت هایی که الان در حال حاضر در مرز صورت می گیرد با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی صورت می گیرد در آخر از زحمات زیاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق آقای مسجدی کمال تشکر و قدردانی را دارم که در بازگشایی مرز مهران تلاش های وافری نمودند.

 

انتهای پیام/