ایلام بیدار08:40 - 1399/03/26
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

جاری شدن سنت صلح وسازش در چرداول + تصاویر

بعد از گذشت حدود هفت سال با برگزاری آیین صلح وسازش بین دوخانواده در شهرستان چرداول برگزار شد.

به گزارشايلام بيدار، صلح و سازش یکی از سنت های حسنه ای هست که باعث می شود تا دل ها به هم نزدیک تر شده وکدورت ها جای خود را به شادی دهند.

یکی از مواردی که این روز ها در جامعه وجود دارد قصاص هست که وقتی فردی مرتکب قتل عمد می شود برای او حکم اعدام یا قصاص می دهند که منطبق با شرع اسلام است اما این حکم برای خانواده قاتل سخت است چرا که در صورت بخشش فرد می تواند به زندگی برگردد.

به همین جهت در اسلام سفارش زیادی به عفو وبخشش شده است ودراین راستا عده ای هم در تلاش هستند تا این سنت حسنه هرچه بیشتر در جامعه جاری شود.

حدود هفت سال گذشته درگیری بین دو خانواده اسنفدیاری در روستای زنجیره علیا منجر به قتل جوانی شد تا فردی که مرتکب قتل شده روانه زندان شده وحکم قصاص برای وی صادر شود.

پس از این ماجرا تلاش های هیئت صلح وسازش و بزرگان منطقه برآن شد تا بین دو خانواده صلح برگزار شود تا اینکه سرانجام این امر محقق و با رضایت اولیای دم صلح برقرار شد.

لذتی که در گذشت است در انتقام نیست

حجت‌الاسلام امرایی با اشاره به فرمایش‌های امیرالمومنین (ع) در خصوص گذشت، گفت: حضرت علی (ع) می‌فرماید، لذتی که در گذشت است در انتقام نیست.

امام جمعه شهرستان  خاطرنشان کرد: این کار نیک و پسندیده آبروی بزرگی برای مردم شهرستان چرداول و گذشت اولیای دم، نمودی از کرامت و بزرگی است که مورد قبول ائمه‌اطهار (ع) و معصومین است و طبق نص صریح قرآن قصاص حق اولیای دم است، اما بر گذشت نیز معصومین تاکید کرده‌اند و گذشت جلوه‌گر مردانگی و ایثار است که در تعالیم اسلامی بر آن تاکید شده است و این کار یک کار پسندیده بود که عمل به کلام مولای متقیان در آن نمود عینی دارد.

 امام جمعه شهرستان در این آئین  به اهمیت عفو و گذشت در اسلام اشاره کرد و با قدردانی از خانواده های مقتول گفت : اسلام دین مهربانی و گذشت است و نباید مسلمانان با یکدیگر اختلاف داشته باشند.

فرهنگ صلح وسازش درحال گسترش است

"امیرحسین آذرمنش"معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت:صلح وسازش سنتی حسنه وبین مردم نعمت است.

وی افزود: صلح وسازش امنیت را در جامعه افزایش می دهد وبا تلاش مصلحان وبزرگان این امر محقق می شود.

آذرمنش خاطرنشان کرد:در دو هفته گذشته سه مورد قتل عمد منجر به صلح شد که نشان دهنده این سنت حسنه در میان مردم است.

در آموزه های دینی سفارش زیادی به فرهنگ صلح وسازش دربین مردم شده است که امیدواریم این نوع فرهنگ های درست هرچه بیشتردر بین مردم جاری شود.

 

 

 

انتهای پیام/ر