ایلام بیدار00:08 - 1399/03/17
به بهانه 18 خرداد سال 64؛

بازخوانی بمباران هوایی ایوان/ روزی که 146 شهید آسمانی شدند

در خون بارترین حملبات رژیم عراق در ۱۸ خرداد ماه سال ۱۳۶۴ در ایوان 146 نفر شهید و ۷۰۰ نفر دیگر مجروح شدند و شنبه خونین ایوان رقم خورد.

به گزارشايلام بيدارخرداد سال 68 بود که سه فروند هواپیمای عراقی بر فراز شهر ایوان به پرواز درآمدند و در عرض چند دقیقه 150 نفر از مردم بیگناه این شهر را در ماه رمضان به خاک و خون کشیده و 700 نفر را مجروح کردند.

بر اثر این بمباران وحشیانه رژیم بعثی صدام به شهرستان ایوان در ۱۸ خرداد ۱۳۶۸، بیش از ۱46 تن از مردم این شهر، با دهان روزه، به فیض شهادت نائل شدند.

شهرستان ایوان در شمال استان ایلام قرار دارد و مرکز آن شهر ایوان است، این شهرستان از شمال به استان کرمانشاه و شهرستان اسلام‌آباد غرب، از شرق به شهرستان چرداول و از غرب به شهرستان گیلانغرب و قصر شیرین و کشور عراق محدود است، فاصله این شهرستان تا مرکز استان ایلام ۴۰ کیلومتر تا کرمانشاه ۱۴۰ کیلومتر و تا مرز عراق از پایانه مرزی سومار ۸۳ کیلومتر است.

شهر ایوان در زمان 8 سال دفاع مقدس نقش مهمی در امر پشتیبانی رزمندگان اسلام در خط مقدم جبهه داشته است، شهر ایوان، در نزدیکی معبر وصولی بعقوبه ـ بلدروز ـ مندلی در خاک عراق و سومار در خاک ایران واقع‌شده است و به‌نوعی محل پشتیبانی نیروهای رزمنده در جبهه میانی جنگ به‌ویژه جبهه سومار بوده است.

و اما شهر ایوان در روز ۱۸ خرداد ۱۳۶۴ توسط سه فروند جنگنده بمب افکن رژیم بعث صدام مورد هدف قرار گرفت که در این حمله ناجوانمردانه، بیش از 146 تن از مردم روزه‌دار شهر ایوان شهید و حدود 700 نفر دیگر نیز به‌شدت مجروح شدند.

آن روز، روز اول هفته و جنب‌وجوش مردم برای کار و تلاش آغازشده بود؛ دکان‌ها، مغازه‌ها و مراکز خرید بازشده و مردم مشغول امور روزمره خویش شدند.

در ساعت 10:30 دقیقه نیمروز شنبه هجدهم خردادماه سال 1364 ناگهان سه فروند جنگنده بمب‌افکن رژیم بعث عراق در آسمان شهر ایوان پدیدار شد، مردم مشغول زندگی خود بودند، مردم در شهر مانده بودند، گاهی هم که اوضاع نابسامان بود به دامن طبیعت زیبای اطراف پناه می‌بردند و در دامن کوه و زیر چادر روزگار می‌گذراندند، آن روز مردم در شهر بودند،

کرکس‌های عراقی بالای شهر چرخی زدند، گویا خیالی شوم در سر می‌پروراندند، ناگاه صدا‌های انفجارهای مهیب از سطح شهر شنیده شد، در چشم بر هم زدنی خانه‌هایی ویران و آوار بر سر ساکنینش شد، بمب‌افکن‌های رژیم بعث تمام بمب‌های خود را بر سر مردم ایوان ریختند، گویا از مردم این شهر داغ فراوانی داشتند، مردمی که مقاوم بودند و ایستادند، رزمندگان جبهه‌های حق علیه باطل را پشتیبانی می‌کردند.

شهر پر از دود و آتش شد، در کوچه و خیابان‌های شهر، پیکرهایی آغشته به خون زیر آوار افتاده بودند، مردمی که خود را در هوای گرم خردادماه برای استقبال از اولین شب‌های قدر رمضان آماد می‌کردند، در چشم به هم زدنی خود قدر یافتند و با کینه دشمن، شربت شهادت نوشیده و پر گشودند. پرواز در ماه مبارک رمضان، شهادت در آستانه سالروز ضربت خوردن مولی علی (ع) به دست خبیث‌ترین مردمان، امروز (18 خرداد 64) 146 تن از مردم شهر ایوان، با زبان روزه و لب‌هایی تشنه، در خون خود غلتیدند و به پیشواز شب‌های قدر و سوگ ضربت خوردن مولایشان رفتند.

در این حمله ناجوانمردانه، براثر این بمباران وحشیانه و ددمنشانه بمب‌افکن‌های رژیم، 146 تن از هم‌وطنان با کام خشکیده و دهانی روزه به شهادت رسیدند و حدود 700 نفر نیز به‌شدت مجروح و زخمی شدند، روزی که در هر کوی و برزنی از شهر ایوان، پدری، مادری و یا فرزندی در خون خود غلتید و شهر ایوان بوی خون و شهادت به خود گرفت.

شهادت 146 نفر از مردم شهر ایوان در بمباران هوایی تنها نمونه‌ای از جنایات رژیم بعث عراق در دوران 8 سال دفاع مقدس در استان ایلام است،

بمب‌افکن‌های که مردم بی‌دفاع غیرنظامی را نشانه می‌گرفتند و به خیال خام خود، می‌توانند با این جنایات، جلوی عزم ملت ایران اسلامی را در مبارزه با کفر و ظلم و استکبار جهانی را بگیرند، اما غافل از اینکه با هر قطره خونی که ریخته می‌شد، نهال انقلاب اسلامی به درختی تناور تبدیل می‌شود.

 

انتهای پیام/الف