ایلام بیدار08:15 - 1399/03/13
در مصاحبه تفصیلی با کارشناس مسائل سیاسی عنوان شد؛

تشابهات سیره امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری؛ از منطق مقاومت تا حمایت از مظلومان جهان

مدرس دانشگاه در گفتگوی تفصیلی با ایلام بیدار سیره حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و تشابهات آن دو بزرگوار را تشریح کرد.

به گزارشايلام بيدار، رهبری امام خمینی(س) به گونه ای است که بسیاری نظریه پردازان و صاحب نظران  داخلی و خارجی، به دنبال تبیین تئوریک ماهیت این رهبری و علت تأثیرگذاری عمیق  آن بوده اند.

 

اشتراک در گفتمان و سیره امام و رهبری یکی از مهم‌ترین نقاط ثبات‌ساز نظام اسلامی بوده که نقش بی‌بدیلی در فرهنگ‌سازی، رفتارسازی و نهادینه کردن ارزش‌ها و مقابله با چالش‌ها و بحران‌ها در نظام اسلامی داشته است. گفتمان رهبری همان گفتمان انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) است.

 

"ایوب عزیزی"، مدرس دانشگاه در گفتگوی تفصیلی با ایلام بیدار سیره حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و تشابهات آن دو بزرگوار را تشریح کرد.

 

در ادامه گفتگوی تفصیلی ایلام بیدار با "ایوب عزیزی"، مدرس دانشگاه در خصوص سیره امام و رهبری را می خوانیم:

 

تشابهات سیره عملی امام و رهبری در حکومت داری

مدرس دانشگاه گفت: یکی از تشابهات سیره عملی و رهبری آیت الله العظمی خامنه ای با امام راحل(ره) توکل و اعتماد معظم له به مدد الهی در همه امورات زندگی بویژه در حکومت داری و رهبری نظام است.

مقام معظم رهبری همچون امام راحل (ره) به هیچ وجه به قدرت یا نیروی خارج از اراده الهی پای بند نیست و به قدرت لایزال الهی اعتماد و یقین دارند.

در شجاعت نیز با تکیه بر همین قدرت از هیچ تهدید خارجی و داخلی ترس و واهمه ای ندارند و تا پای جان بارها و بارها همان گونه که از خطابه های ایشان بیان شده برای حفظ نظام ایستاده اند.

 

تشابه سیره امام و رهبری در مواجهه با بحران ها را تشریح فرمایید؟

عزیزی اظهار کرد: امام راحل (ره) در زمان حمله صدام با پشتیبانی استکبار جهانی، فرموده بودند که چیز مهمی نیست دیوانه ای سنگی پرتاب کرده، این یعنی شجاعت و توکل و اعتماد به قدرت حامی یعنی قدرت خداوند و شجاعت و بی باکی در مواجهه با بحرانها. به همین منوال در تداوم سیره ایشان حضرت آیت الله خامنه ای در بحبوحه بحران هایی مانند حادثه کوی دانشگاه و اغتشاشات سال88 بدون واهمه با تدابیر عالمانه و با توکل بر خداوند در مدیریت و راهبری نظام ثابت قدم و استوار بر مسائل و مشکلات ساخته پرداخته دست دشمن فائق آمده اند.

امام راحل (ره) اهل باج دادن و یا به عبارتی رو دادن به بیگانگان نبود و استکبارستیزی آن امام راحل(ره) در دنیا بی نظیر بود.

اکنون در ادامه سیره ایشان مقام معظم رهبری کاملا بر همان الگو و سیاق بی اعتمادی به غرب و شرق سیاست را پیش می برد و حتی در تعامل به ظاهر مفیدی مانند برجام بیانات معظم له حاکی از بینش والا و عدم باج دهی به دشمنان اسلام و ایران بوده و خواهد بود.

 

ساده زیستی در زندگی شخصی امام و مقام معظم رهبری

عزیزی ادامه داد: ساده زیستی در زندگی شخصی و سیاسی هردو کاملا متشابه است، امام راحل(ره) مخالف شدید کاخ نشینی مسئولان حکومتی بود و اکنون نیز بر همان سبک رهبر معظم انقلاب با تجمل گرایی و اسراف و خوی تجملاتی هرمسئولی و هر دست اندرکاری مخالف هستند.

بینش سیاسی، درایت بالا، تیزبینی و نکته سنجی همه امورات از خصایل بارز شخصیت سیاسی هر دو است.

توجه به زندگی فقرا و کوخ نسینان در زندگی هردو متجلی است و حکومت های حامی مستضعفین اصل و پایه راهبردی در مدیریت و رهبری آنها است.

 

توجه به ظرفیت های درونی کشور و عدم وابستگی با خارج در سیره امام و رهبری چگونه است؟

مدرس دانشگاه افزود: اعتماد و اعتقاد به داشته های و دانش ها و نسبت های اصیل بومی و عدم وابستگی فرهنگی، هنری، سیاسی و .... به خارج در مدیریت کلان هر دو بزرگوار به عینه ملموس است.

دانش بومی، فرهنگ اصیل شیعه و هر آنچه که تولید و حاصل خود است را بر تقلید یا واردات های فرهنگی ترجیح می دادند و اتکای آنها بر داشته ها و توانمندی های داخلی بوده است.

حمایت از مظلومین در سیره امام و رهبری

وی تصریح کرد: در حمایت از مسلمانان و جریانات فکری اسلامی و مظلومان جهان در دوی آنها حامی مظلوم، طرفداری حق، یاریگر مستضعفین، محکوم کننده مجرمان و استعمارگران بوده اند.

توجه حضرت امام (ره) به استمرار راه و سیره معصومین و زمینه سازی برای ظهور منجی عالم بشریت در منش و رفنار سیاسی و حاکمیتی زمان حضرت آیت الله خامنه ای با همان رنگ و روال ادامه دارد و مددجویی معظم له از توجهات امام زمان(عج) در واقع همان سیره عملی امام راحل (ره) است.

 

خبرگی در همه امور و آگاهی بر ابعاد مختلف

مدرس دانشگاه یادآور شد: خبرگی در همه امور اسلام و کشور مانند سیاسی، اقتصادی، نظامی به معنای تسلط بر امور روز در این موضوعات و آگاهی بر ابعاد مختلف حیات سیاسی اسلام و ایران و تشابه آن چه در زمان امام رحل و چه در زمان رهبری امام خامنه ای در دنیا مثال زدنی است.

اشتراک در گفتمان امام و رهبری در همه امور مانند آخرت گرایی، خداباوری، مردم سالاری، شعادت طلبی، بیگانه ستیزی، اخلاص، ایثارگری، تقدم منافع جمعی بر منافع فردی و باندی، دشمن شناسی، مقابله با تحجر، شایسته سالاری و .... برای همه واضح می باشد.

انتهای پیام/ش