ایلام بیدار08:26 - 1399/03/12

وزارت صنعت و تجارت در کشورهای پیشرفته با هم ادغام شده‌اند

تجربه جهانی در زمینه نوع تعامل در حوزه صنعت و تجارت، خلاف لج‌بازی دولت را تایید می‌کند.

به گزارشايلام بيدار، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه فرهیختگان با اشاره به عزل ناگهانی وزیر صمت از سوی روحانی به‌خاطر مخالفت وی با تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت نوشت: حالا که دلیل برکناری وزیر صمت، عدم موفقیت وی در راضی کردن مجلس برای تفکیک وزارتخانه صمت بوده، بد نیست کمی به ابعاد این موضوع اشاره کنیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۱۳۰۸ که وزارت اقتصاد ملی تشکیل شد، طی سه دوره ۱۳۱۶، ۱۳۳۴ و ۱۳۵۲ حوزه صنعت و بازرگانی از هم تفکیک و در سه دوره نیز یعنی سال‌های ۱۳۲۰، ۱۳۴۱ و ۱۳۹۰ این دو بخش درهم ادغام شده‌اند. در آخرین تجربه ادغام یعنی سال ۹۰، دولت در راستای عمل به تکالیف برنامه پنجم توسعه با ادغام دو وزارتخانه صنایع (و معادن) و بازرگانی، وزارتخانه جدید صنعت، معدن و تجارت (صمت) را تشکیل داد.

در این زمینه مطالعه تطبیقی وضعیت دو وزارتخانه صنعت و تجارت در ۱۰۰ کشور جهان نیز نشان می‌دهد از ۳۹ کشور مطالعه ‌شده در قاره آسیا و اقیانوسیه، در ۵۴ درصد کشورها وزارت صنعت و بازرگانی از هم جدا هستند. در قاره اروپا و آمریکای شمالی از ۳۵ کشور مطالعه ‌شده، در ۴۳ درصد از کشورها دو وزارتخانه از هم جدا و در ۵۷ درصد از کشورها دو وزارتخانه باهم ترکیب و ادغام شده‌اند. در آمریکای جنوبی از ۱۲ کشور مطالعه‌ شده، در ۵۰ درصد از کشورها دو وزارتخانه از هم جدا و در ۵۰ درصد دیگر نیز یک وزارتخانه مرکب از صنعت و تجارت وجود دارد. همچنین در ۱۲ کشور مطالعه‌شده قاره آفریقا نیز در ۵۹ درصد از کشورها دو وزارتخانه جدا از هم و در ۴۱ درصد از کشورها نیز یک وزارتخانه مرکب حوزه صنعت و تجارت تشکیل شده است.

 یکی از اصلی‌ترین نتایج بررسی تطبیقی این است که هرچه درجه توسعه‌یافتگی کشورها (اروپا، آمریکای‌شمالی و جنوب شرق آسیا) بیشتر می‌شود، تجارت (بازرگانی) و صنعت در یک وزارتخانه ادغام شده‌اند. این درحالی است که در کشورهای کمتر توسعه‌یافته نیز تجارت و بازرگانی از هم تفکیک هستند. لذا با همه تجربیات ادغامی و تفکیکی که در این وزارت‌خانه رخ داده، به نظر می‌رسد به جای لج‌بازی منطقی دولت تجربیات جهانی را الگوی عملکرد خود قرار داده و بیش از این بر التهابات اقتصادی و سیاسی  نیفزاید.