ایلام بیدار07:35 - 1399/03/07
ایلام بیدارگزارش می دهد:

"لورانتوس" آفتی که حیات درختان بلوط را تهدید می کند+تصاویر

"لورانتوس" گیاهی نیمه انگلی است که در حال حاضر آفت بزرگ درختان بلوط استان ایلام بخصوص کوه بانکول ایوان محسوب می شود و بخش وسیعی از درختان بلوط را آلوده کرده است.

به گزارشايلام بيدار،89 درصد مساحت استان ایلام را منابع طبیعی تشکیل می دهد که از این مقدار 32 درصد آن جنگل است. جنگلهای استان ایلام در ناحیه خشک و نیمه خشک زاگرس قرار دارند و تیپ غالب جنگلهای استان ایلام بلوط است.

بیش از 90 درصد از درختان جنگل استان ایلام از نوع بلوط، شش درصد این جنگلها شامل در ختانی نظیر بنه و سایر گونه مانند زالزالک، کیکم، بادام کوهی چهار درصد باقی مانده را تشکیل می دهند. میوه و گال درختان بلوط نیز مورد استفاده قرار می گیرد و کابردهای فراوان دارد.

اما مدتی است که آفت  لورانتوس، درختان بلوط  را تهدید می کند. لورانتوس گیاهی است نیمه انگلی که بر روی گونه های جنگلی به خصوص بلوط می روید و به دلیل اینکه استان ایلام دارای بیش از 600 هزار هکتار درخت بلوط است این آفت تهدید بزرگی برای درختان بلوط استان ایلام به حساب می آید.

لورانتوس با نام محلی "مخور" بوته ایست که در فصل رویش درخت، به صورت توده انبوه و سبز رنگ با برگهای گوشتی و فاقد ریشه روی درخت می روید و به جای ریشه "هاوستوریوم" دارد و مواد مورد نیاز خود را از درخت میزبان جذب می کند و در فصل خزان درخت، به صورت کپه های قهوه ای تیر و یا غده های گرز مانند بر روی درخت به طور کامل نمایان است.

لورانتوس از سالها پیش به صورت محدود و پراکنده بر روی درختان بلوط استان ایلام مشاهده می شد و در گذشته دامداران آنها را جهت تعلیف دام و مصرف دارویی قطع می کردند.

محل رویش این گیاه نیمه انگلی بر روی درخت میزبان به صورت غده متورم است و یکی از مشخصه های بارز آن ماندگاری بذر بر روی درخت تا اواخر زمستان است.

پاکسازی 800هکتاراز جنگلها ایوان از آفت لورانتوس

"مهدی احمدی"رییس اداره منابع طبیعی شهرستان ایوان درگفتگو باخبرنگار ایلام بیدار در ایوان گفت: همانطور که می دانید مساحت قابل توجهی از کوههای استان ایلام  را درختان بلوط تشکیل داده است و آفتی به نام لورانتوس در سطح این مساحت دیده می شود.

وی اظهار کرد: در راستای مبارزه با این نوع آفت نیازمند یک اعتبار مناسب هستیم که بتوانیم به طور کامل این آفت را تاحدودی ریشه کن کنیم که امیدواریم فرماندار ایوان در این راستا مساعدت لازم را در زمینه تخصیص اعتبار داشته باشند.

احمدی بیان داشت :سال گذشته نزدیک800هکتار از سطح جنگل کاملا از وجود این آفت پاکسازی شد .

احمدی تصریح کرد: گروههای مردمی نیز نقش ارزنده ای را در راستای مبارزه با آفت لورانتوس ایفانموده اند.

انتها ییام/