ایلام بیدار08:18 - 1399/03/06

سهام عدالت وثیقه وام بانکی شود

حدود ۸۰ درصد مردم روش غیر مستقیم آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، برای جلوگیری از سرریز شدن تقاضا در بازار سرمایه پیشنهاد می‌شود، سیستم بانکی از سهام عدالت به عنوان وثیقه تسهیلات استفاده کند.

به گزارشايلام بيدار، آزادسازی سهام عدالت در یکی از مقاطع حساس بازار سرمایه ایران بیم و امیدهای جدی در محافل کارشناسی کشور ایجاد کرده است.

ارزش روز سهام عدالت 49 میلیون نفر مشمول حدود 450 هزار میلیارد تومان است. بر اساس آخرین خبرها از سخنگوی ستاد ازاد سازی سهام عدالت حدود 10 میلیون نفر روش مستقیم ازادسازی را انتخاب کرده‌اند. بر این اساس 35 میلیون نفر دیگر بایستی منتظر فرایند افزایش سرمایه و پذیرش شرکتهای سهام عدالت استانی در بازار سرمایه باشند. به گفته سخنگوی ستاد ازاد سازی افرادی که روش غیر مستقیم رانیز انتخاب کرده‌اند امکان فروش سهام خود در قالب شرکتهای سرمایه گذاری استانی را دارند.

همانطور که اشاره شد یکی از چالشهای اخیر بازار سرمایه که از آن به عنوان ریسک کوتاه مدت بازار یاد شده است خطر خروج منابع از بازار سرمایه و اثر ریزشی بر این بازار است. بر این اساس دولت و وزارت اقتصاد بایستی راهکارهای جایگزین و جذاب شدن ماندگاری سهام عدالت در بازار سرمایه را ایجاد کنند.

به اعتقاد کارشناسان، با توجه به اینکه حدود 80 درصد مردم روش غیر مستقیم آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، برای جلوگیری از سرریز شدن تقاضا در بازار سرمایه پیشنهاد میشود، سیستم بانکی از سهام عدالت به عنوان وثیقه تسهیلات استفاده کند. در این بین هم خطر خروج منابع از بازار کاهش می‌یابد و هم تسهیلات دهی خرد در کشور از سازکارهای جدید متفع میشود.

برای نخستین بار در سال 99 از وام با وثیقه یارانه استفاده شد، سهام عدالت میتواند دومین تجربه در این راستا باشد.