ایلام بیدار08:24 - 1399/03/03
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

ماجرای فتح خرمشهر/ وقتی نیروهای بعثی در خواب غفلت گرفتار شدند

در پایان فتح خرمشهر علاوه بر پایان بخشیدن به بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان وضربه‌ای سنگین به توان رزمی و روحیه نیرو‌های عراقی وارد آمد. در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیرو‌های ایرانی درآمدند.

به گزارشايلام بيدار، فتح خرمشهر یکی از ماندگرترین اتفاقاتی بود که در انقلاب اسلامی ودرزمان دفاع مقدس ایمان راسخ رزمندگان اسلام را به همه دنیا نشان داد.

فتح خرمشهر به خوبی ایمان واعتقاد عملی رزمندگان اسلام را نشان داد وهمین موضوع باعث شد تا بتوانیم بر دشمن تا دندان مسلح پیروز شویم.

عملیات بیت المقدس نشان دهنده روحیه والای رزمندگان ما است که برارتشی تا دندان مساح پیروز شدند.

فتح خرمشهر از امدادهای الهی بود

حجت السلام عمران احمدی امام جمعه موقت چرداول در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت:فتح خرمشهر یکی از ماندگارترین رویدادها و عملیات هایی است که در تاریخ دفاع مقدس ماندگار شد.

وی اظهار کرد:دراین عملیات نیروهای بعثی با پشتیبانی بسیاری از کشورهای جهان آمده بودند تا بمانند ولی خرمشهر با روحیه ای که رزمندگان ما داشتند از آن ها پس گرفته شود.

احمدی خاطرنشان کرد: از نظر کارشناسان نظامی بازپس گرفتن خرمشهر کاری غیرممکن بود زیرا ارتش نیروهای بعثی با تجهیزات فراوانی برای ماندن در خرمشهر آمده بودند ولی با امداد الهی خرمشهر آزاد شد.

امام جمعه موقت چرداول تصریح کرد:فتح خرمشهر باید امروز برای جوانان امروز تبیین گردد تا به عنوان الگویی برای سرمایه های آینده کشور باشد که با ایمان واعتقاد عملی بتوانند غیرممکن ها را ممکن کنند.

ماجرای فتح خرمشهر

عزیز رحیمی از رزمندگان و راویان  دوران دفاع مقدس در خصوص عملیات بیت المقدس وفتح خرمشهر در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: این عملیات در جبهه جنوب غربی رودخانه کارون با «رمز یا علی ابن ابی طالب (ع)» در تاریخ دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ خورشیدی آغاز گردید و در تاریخ سوم خرداد ماه با فتح خونین شهر نیز به پایان رسید. هدف از این رزم آزادسازی شهر‌های خرمشهر، هویزه، جاده اهواز-خرمشهر و خارج کردن شهر‌های اهواز، حمیدیه، سوسنگرد و راه ارتباطی اهواز-آبادان از تیر رس توپخانه رژیم بعث و تعیین مرز بین المللی بوده است.

رحیمی  با بیان اینکه وسعت منطقه آزاد شده ۵ هزار و ۳۸۰ کیلومتر مربع بوده است، افزود: با پیروزی در عملیات فتح المبین شور وشوق خاصی در روحیه رزمندگان دیده می شود وهمین روحیه باعث شد تا عمده مناطق تصرف شده جنوب در مناطق عملیاتی، آزاد شدند که مهم‌ترین آن‌ها خرمشهر و اراضی مرزی بوده است، زیرا دشمن آمده بود که باقی بماند.

این رزمنده دفاع مقدس  با بیان شرح  عملیات بیت المقدس گفت: در محور قرارگاه قدس (شمال کرخه کور) متاسفانه هیچ خطی شکسته نشد به علت هوشیاری نیروهای عراقی و هیچ گردان و تیپی نیز نتوانست جاده اهواز-خرمشهر را در دست بگیرد وتنها از کیلومتر ۶۸ تا کیلومتر ۱۰۳ این محور ارتباطی را تثبیت و کلیه رخنه‌ها را رزمندگان توانستند ترمیم کنند.

وی  در ادامه گفت: بالاخره رزمندگان توانستند بخش های بسیاری از جاده شلمچه را به تصرف خود دربیاورندوبه سمت مرزهای بین المللی پیشروی کنند که ارتش مسلح با تجهیزات کامل عراقی و وجود میدان مین به وسعت هفت کیلو متر از مشکلاتی بود که نیروهای ما داشتند اما نیرو‌های ما در شب تاریک موفق به کشف معبر می‌شوند و از میدان مین عبور می‌کنیم. دوگروهان وارد عمل شد و بدون هیچ گونه درگیری و شلیک و بدون داشتن نیرو‌های اطلاعاتی و تخریب چی به مواضع دشمن که در مرحله اول ۷ یا ۸ تیپ را قلع و قم کرده بود نفوذ می‌کند، عراقی ها وقتی پیشرفت رزمندگان ما را دیدند عقب نشینی کردند.

این روای دفاع مقدس خاطرنشان کرد: با خواست خدا درهنگام این عملیات نیروهای بعثی در خواب بودند وقتی با حمله غافلگیرانه ما مواجه شدند و توان انجام واکنش را از دست دادند. ونیروهای ما  موفق به بستن جاده شلمچه وخروج کامل نیروهای بعثی شد وآرزوی صدام برای ماندن خرمشهر تحقق نیافت وبعد ازآن خونین شهر آزاد شد.

رحیمی عنوان کرد: در پایان این نبرد علاوه بر پایان بخشیدن به ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سنگین به توان رزمی و روحیه نیرو‌های عراقی وارد آمد. در جریان آزادسازی خرمشهر انهدام کامل ۲ لشگر عراق و آسیب ۲۰ تا ۶۰ درصدی به ۶ لشگر دیگر این کشور، ۱۶ هزار کشته و زخمی و ۱۷ هزار و ۴۹۹ اسیر عراقی، انهدام ۵۵۰ دستگاه تانک و نفربر و ۵۰ دستگاه خودرو و اراده‌های توپ، سرنگونی ۵۳ هواپیما و سه بالگرد تنها بخشی نتایج این عملیات بود.

 

انتهای پیام/ر