ایلام بیدار07:33 - 1400/02/13
در گفتگو تفضیلی با کارشناس مساپل دینی مطرح شد؛

بررسی آثار روزه در بعد جسمی و روحی انسان از نظر قرآن وروایات

روزه داری بعد از یک ماه می تواند آثار مختلفی بر روی انسان بگذارد واز جنبه های مختلف باعث پیشرفت وتعالی شود که ابعاد آن باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارشايلام بيدار،  انسان در زندگی  با فرصت های مختلفی همراه است که باید ابعاد آن بررسی شود ویکی از این فرصت ها روزه است که تاثیرزیادی بر روح وجسم انسان می گذارد.

برای درک بهتر ابعاد ماه رمضان و روزه داری برآن شدیم تا ابعاد روزه داری را بررسی کرده وآن را دراختیار عموم مردم قرار دهیم تا با فضلیت هایی که دراین ماه قرار داده شده بیشتر آشنا شوند.

به همین دلیل در گفتگو با حجت السلام رامین ندری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه چرداول به بررسی ابعاد جسمی وروحی روزه داری پرداخته ایم.

ایلام بیدار:روزه داری در بعد تربیتی چه آثاری دارد؟

حجت السلام ندری:یکی از راههایی که انسان می تواند به سعادت دنیا وآخرت نائل شود استفاده از فرصت هایی است که خدای مهربان به ما عنایت کرده است بدون شک یکی از این فرصت ها ماه مبارک رمضان است .

یکی از مهمترین اثرات روزه بعد تربیتی آن است روز روح آدمی را لطیف و اراده انسان را قوی و غرائز او را تعدیل می کند خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقره می فرماید《 ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما واجب است همانگونه برامت های قبل از شما واجب بوده است》 بلافاصله فلسفه این عبادت انسان ساز را در کوتاه و پر محتوا بیان می‌کند (لعلکم تتقون _ شاید پرهیزگار شوید ) یعنی امید به پرهیزگاری را بیان می کند؛ از آنجایی که این عبادت با محرومیت از لذایذ مادی و با مشکلاتی مخصوصاً در فصل تابستان همراه است تغییرات ظریف در این آیه به کار رفته که روح انسان را برای پذیرش این حکم آماده می سازد، نخست با خطاب 《یا ایها الذین》 آمده (ای مومنان) سپس می فرماید که این عبادت اختصاص به شما ندارد بلکه در امت های پیشین نیز بوده و سرانجام فلسفه آن را بیان می‌کند و اینکه اثرات آن عاید خود انسان می‌شود.

ایلام بیدار:روزه در بعد جسمی چه آثاری دارد؟

حجت السلام ندری:خداوند درآیه 184 سوره بقره  برای اینکه بار سنگین روزه کاسته شود چند دستور دیگر را بیان می‌فرماید که چنان نیست تمام یا قسمتی از آن را روزه بگیرید بلکه تعبیر «أَیَّاماً مَّعْدُودَاتٍ» (طبق آیه ۱۸۵ سوره بقره یک ماه کامل)  را روزه بگیرید و می فرماید کسانی که بیماری یا مسافر باشند و روزه گرفتن برای آنها مشغت داشته باشد از این حکم معاف هستند و باید روزهای دیگری را به جای آن روزه بگیرند و باز می فرماید برای کسانی که زحمت فراوان دارد مانند پیرمرد و پیرزن و یا بیمارانی که بهبودی برای آنها نیست لازم نیست مطلقاً روزه بگیرند بلکه به جای آن کفار بدهند و مساکین را اطعام دهند و در آخر می فرماید روزه گرفتن برای شما بهتر است اگر بدانید.

پیامبر اکرم می فرماید («صوموا تَصِحوا» _ روزه بگیرید تا سلامت بدن داشته باشید) پزشکان و متخصصین معتقدند با روزه داری قند خون در کبد می ریزد و چربی هایی که در زیر پوست خیره شده اند آزاد می شوند و به مصرف و تغذیه می رسد.

در شرایط فعلی که پاندمی کوید ۱۹ قرار داریم یکی از سوالاتی که پیش می‌آید این است که آیا روزه روزه داری باعث تضعیف سیستم ایمنی سیستم ایمنی بدن می شود یا آن را تقویت می کند غیر از افرادی که در شرایط خاص قرار دارند و روزه داری برای آنها ضرر دارد اما مطالعات متخصصی نشان می‌دهد که روزه‌داری باعث بهبود سیستم ایمنی می شود و در این مدت بدن از ذخیره هایی که در خود داشته را آزاد می‌کند و متابولیسم بدن از مصرف قند و تولید اسیدهای چرب به مصرف کیتون بادی ها شیفت می شود سپس روزه داری باعث ارتقاء سیستم ایمنی و کاهش عفونت و استعداد به سرطان و بیماری‌های تنفسی و عروقی می‌شود و این را توفیقی بدانیم که خدای حکیم برای برای تعالی بعد روحی و معنوی انسان قرار داده و هم از باید جسمی آن بهره مند شویم.

ایلام بیدار:آثار معنوی ماه مبارک رمضان به چه صورتی می تواند باشد؟

حجت اسلام ندری: روزه داری را ابعاد مختلفی برای آثار معنوی وبعد روحی آن می تواند بررسی کرد:

1- پارسایی :براساس آیه 182 سوره بقره مهم ترین رهاورد روزه رسیده به گوهر پر ارج تقواست که این ملاک برتری انسان ها بریکدیگر است وفرجامی نیک به نام فلاح ورستگاری به دنبال خواهد داشت .

2- رهایی از بند تن:خدای مهربان با دعوت به روزه مقامی دیگر از انسانیت را پیشنهاد می دهد انسانیتی رها از اسارت تن وخواهش های درونی شکستن دیوار عادت هایی که مانع انس با معنویات است.

3- آرامش: گران سنگی که بشریت امروز برای یافتن آن ها می خواهد از همه دارایی های خویش بگذرد، در پرتو روزه داری دل از هوی وهوس بریده ودر دامن باری که مبداآرامش است بنا می گرددکه بنا به فرمایش امام علی (ع) «الصسام تسکین القلوب – روزه مایه آرامش دل هاست»

4- حکمت آفرینی:روزه فرصتی برای تامل وتفکر در آنچه بوده وآنچه باید باشدحضرت علی(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل می کند که چطور در سفر معراج از خداوند پرسید :خدایا روزه چه آثاری دارد؟خداوند فرمود: روزه حکمت می آفریند وحکمت ، معرفت وشناخت را در پی داردوبه دنبال معرفت یقین وباور به دانسته ها حاصل می شود.

5- یادآوری معاد:روزه با گرسنگی وتشنگی ومحدودیت هایی همراه است وباعث می شود که خواب غفلت از انسان ها را برباید وبه فکر روزی باشد که نیازی به کوله باری از توشه های که دراین دنیا اندوخته باشد برای آخرتش ، حضرت رضا (ع) می فرماید:مردم به روزه امر شده اند تا درد گرسنگی وتشنگی را بفهمند وبه واسطه آن فقر وبیچارگی آخرت را دریابند.

6- آزمون اخلاص: روزه داری نیازی به تظاهر ندارد ومی تواند به دور از چشم مردم وبرشکستن روزه خود اقدام نمایدامام علی (ع) می فرماید:خداوند روزه را واجب کردتا اخلاص آفریدگان آزموده گردد.

7- روسیاهی شیطان:پیامبر اکرم (ص) روزی به یارانش فرمود :آیا می خواهید شمارا از کاری آگاه بسازم که با انجام آن شیطان به فاصله مشرق تا مغرب از شما دور گردد اصحاب مشتاقانه جواب دادند آری ای رسول خدا حضرت فرمود:روزه شیطان را روسیاه می گرداند.

نظر شما در خصوص در خصوص بعد اجتماعی چیست؟

حجت السلام ندری:یکی از اثرات اجتماعی روزه داری ارائه سبکی از زندگی مطلوب است امام هادی علیه السلام می فرمایند« شب زنده داری خواب را لذیذ تر می کند و گرسنگی برگوارایی غذا می افزاید».

انسانی که در یک ماه توانسته خود را به گرسنگی و تشنگی عادت دهد این آمادگی را دارد که خود را با شرایط سخت و آسان زندگی وفق دهد و دشواری های آن برای او به معضل تبدیل نشود از طرف دیگر باعث بیداری عواطف بشری و مواسات با فقیران و نیازمندان و درک شرایط زندگی آنها می شود روحیه معاشرت اجتماعی را بالا می‌برد و همچنین باعث ایجاد روحیه مراقبت فردی و اجتماعی و در پی آن کاسته شدن از جرم در اجتماع می شود

 

انتهای پیام/ر